Skip to content

"יש להפחית לאלתר את הריבית ל- 0%"

קורא נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל מחר. הוא גם מבקש להגביר באופן דרסטי את קצב רכישות המט"ח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן. צילום ויקיפדיה
נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן. צילום ויקיפדיה

נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן קורא, לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, על רקע השחיקה הניכרת בכושר התחרות והנסיגה ביצוא, להפחית לאלתר את הריבית ולהצהיר באופן חד משמעי כי לא תאפשר את המשך התחזקות השקל.

"על בנק ישראל לסגור את הפרשי הריביות בין ישראל לארה"ב וגוש האירו ולהוריד את הריבית ל- 0% כבר בהחלטה הקרובה. זאת במקביל להגברת קצב ההתערבות בשוק המט"ח", אומר אורן ומוסיף, כי "אין סיבה שבנק ישראל לא יחזור לקצב הרכישות אותו הנהיג נגיד הבנק הקודם, פרופסור סטנלי פישר, בשנים 2008/9, אשר עמד על קרוב ל- 2 מיליארד דולר בחודש".

עמידה ביעד יציבות המחירים

אורן מתריע כי "הבנק לא עומד ביעד המרכזי של יציבות מחירים לו הוא מחויב, כאשר שיעור האינפלציה בפועל ב-12 החודשים החולפים עמד על 0.5% בלבד, דהיינו מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים (בין 1% ל- 3%)". בהקשר זה הדגיש אורן, כי "סביבת האינפלציה הנמוכה מחייבת הפחתת ריבית, זאת במיוחד לנוכח העובדה שגם ציפיות האינפלציה לשנה קדימה נמצאות מתחת ל- 1% לפי הערכות שוק ההון מהימים האחרונים".

צמיחה ותעסוקה

עוד אמר אורן, כי "בנק ישראל מתרשל גם בהשגת יעדי המשנה של עידוד צמיחה ותעסוקה. לראיה נסוג היצוא התעשייתי ברבע השני של השנה ב-9%, תוך פיטורים של יותר מ-1,500 עובדים בתעשייה מאז תחילת השנה".

אורן הוסיף וקרא לבנק ישראל "לבחון ולטפל בדחיפות בגורמים המביאים לתופעה הייחודית של המשק הישראלי, כאשר גם במצב ביטחוני שכזה ואף בעת סגירת נמל התעופה, ממשיך השקל להתחזק".

השקל הישראלי רשם בחודש החולף את ההתחזקות הבולטת ביותר בהשוואה בינלאומית, אחרי מלזיה (תיסוף של כ- 1.2% בישראל ושל כ- 1.6% במלזיה). זאת, בעוד האירו דווקא נחלש בחודש החולף מול הדולר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן