Skip to content

גינוי חריף של האיחוד האירופי; מתרחבת הביקורת בעולם על ישראל

המצב ההומניטארי ברצועת עזה נדון היום גם בכינוס מועצת הביטחון של האו"ם וישראל. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור הציג תצלום אוירי שבו רואים בבירור כי חמאס משגר רקטות במרחק של עשרות מטרים משלושה בתי ספר בעזה: "יש בקהילה הבינלאומית מי שממהר להאשים את ישראל, אבל מתמהמה בגינויים כשזה נוגע לחמאס. לא שמעתי גינוי על שימוש […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גינוי חריף של האיחוד האירופי בעקבות הפגזת בית הספר של אונר"א וההפגזה של השוק בשג'עייה.

בהודעה שפרסם האיחוד האירופי אחר הצהריים נאמר: "זה בלתי מתקבל על הדעת שאזרחים עקורים תמימים, שתפסו מחסה בבניין של האו"ם המיועד לכך, לאחר שנקראו ע"י הצבא הישראלי לפנות את בתיהם – נהרגו. האירועים האלה חייבים להיחקר עם תוצאות מיידיות". בהודעה מביע האיחוד האירופי דאגה עמוקה "מהמצב ההומניטארי הקטסטרופלי בעזה" ותובע "מכל הצדדים" חופש פעולה לסיוע הומניטרי. עם זאת, ההודעה אינה נוקבת מפורשות בשמה של ישראל.

אולם מועצת הביטחון של האו"ם: זירה למתקפה נגד ישראל (צילום: ויקיפדיה)
אולם מועצת הביטחון של האו"ם: זירה למתקפה נגד ישראל (צילום: ויקיפדיה)

גם ארה"ב גינתה אמש בחריפות את הפצצת בית הספר של אונר"א ברצועת עזה, אם כי לא הטילה מפורשות, את האחריות על כך, על ישראל. מי שעשה זאת היה מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שאמר כי "כל העדויות מצביעות על מתקפת ארטילריה ישראלית".

בימים האחרונים מתרבים הדיווחים על "האסון ההומניטארי" ברצועת עזה ועל הפגיעה באוכלוסייה האזרחית הבלתי מעורבת ומאז הפגיעה בבית הספר של אונר"א החמיר מצבה של ישראל בדעת הקהל העולמית. האשראי שממנו נהנתה ישראל בשבועיים הראשונים ללחימה אזל לחלוטין והביקורת הקשה על ישראל באה לביטוי אפילו בכלי תקשורת פרו ישראליים יחסית.

המצב ההומניטארי ברצועת עזה נדון היום גם בכינוס מועצת הביטחון של האו"ם – וגם שם עמדה ישראל תחת מתקפה. סגנית מזכ"ל האו"ם, ואלרי אמוס טענה כי 80 אחוזים מההרוגים בעזה הם אזרחים, רבים מהם ילדים. "מחצית מתושבי רצועת עזה תלויים בארגוני סיוע, הכלכלה שבורה, קשה למצוא מקום מסתור ברצועת עזה – אין שם שום מקום בטוח", אמרה.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הגיב בחריפות: "ישראל דואגת להמשיך ולשלוח סיוע של מזון ותרופות לרצועת עזה והיא זו אשר הסכימה להפסקות האש ההומניטריות, שחמאס הפר שוב ושוב", אמר.

פרושאור הציג תצלום אוירי שבו רואים בבירור כי חמאס משגר רקטות במרחק של עשרות מטרים בודדים משלושה מבנים של בתי ספר בעזה: "יש בקהילה הבינלאומית מי שממהר להאשים את ישראל, אבל מתמהמה בגינויים כשזה נוגע לחמאס.  לא שמעתי גינוי על שימוש באזרחים כמגן אנושי, על מלכוד בתים או על ירי מאוכלוסיה אזרחית לעבר אוכלוסיה אזרחית".

פרושאור הוסיף: "כאשר קיימנו שיחות ומגעים להסכם שלום, טענו בעולם שחמאס יורה כי הוא שואף לחבל בתהליך. עכשיו, כשאין שיחות שלום, טוענים שחמאס יורה כי אין שיחות. אי אפשר לרקוד על כל החתונות. העובדה פשוטה: חמאס יורה כי הוא לא מכיר בזכותנו להתקיים בשום מצב".

 פרושאור התייחס למשלחת הפלסטינית באו"ם ואמר: "יש להם החוצפה לבקר את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ולהרצות לה על ערך חיי אדם. השקרים והבדיות של הפלסטינים באו"ם ספקו רעש רקע לקול חפירת המנהרות בעזה. האם ראיתם אי פעם את הנציג הפלסטיני באו"ם מציע דבר מה קונסטרוקטיבי? האם אי פעם הוא גינה את חמאס על שימוש ציני באזרחים? ודאי שלא. קל יותר לפלסטינים לבקר את ישראל מאשר לקחת אחריות על מעשיהם."

באשר להאשמת ישראל בפגיעה באזרחים בבית ספר של אונר"א אמר פרושאור:" הנושא בבדיקה. אף חייל ישראלי לא פוגע במתכוון באוכלוסיה אזרחית. כאשר יש אמת בדברים, ישראל לא בורחת מנטילת אחריות".

במשרד החוץ נערך היום תדרוך לנציגים דיפלומטיים זרים.

מנכ"ל המשרד, נסים בן שטרית, תדרך 71 שגרירים ונציגים דיפלומטים המוצבים בישראל על המכלול ההומניטארי במבצע "צוק איתן". הוא הציג את ציפיותיה של ישראל מהמבצע – פירוז רצועת עזה וחסימת המנהרות – והתייחס לבניית יכולות ושיפור חיי האוכלוסיה האזרחית ביום שאחרי הפסקת האש, לכשתבוא. המנכ"ל העביר מסר לקהילה הבינלאומית להבין את מהות האתגר העומד מול ישראל ולהימנע ממתיחת ביקורת מופרזת עליה, וכן הביע הערכה לנציגים הזרים על הישארותם בישראל למרות ירי הטילים.

בהמשך סקרו ראש חטיבת כלכלת המזרח התיכון במשרד החוץ, יעל רביע צדוק, וראש המחלקה האזרחית במתאם הפעולות בשטחים, אל"מ גרישה יעקובוביץ', את מגוון הפעולות הננקטות ע"י ישראל לתיאום הבקשות והצרכים של ארגונים בינלאומיים ומדינות זרות הפועלות במישור ההומניטארי ברצועת עזה. נסקרו פעולות יזומות שונות כגון הקמת בית חולים שדה בארז, מעבר הסחורות בכרם שלום, ומאמצים לתיקון תשתיות שנפגעו בלחימה (חשמל ומים).

בהמשך תדרך ראש חטיבת תפוצות ודתות, עקיבא תור, יחד עם אל"מ יעקובוביץ', עשרה נציגי עדות ודתות בישראל על נושאים הומניטאריים הנוגעים לאינטרסים של העדה הנוצרית ברצועת עזה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן