Skip to content

ישראל הודיעה כי לא תדון על הסדרה עם החמאס

נשיא ארה"ב הטיל אמש ספק אם ישראל תסכים שוב להפסקת איש, לאחר ההפרה שהייתה היום למרות הערבויות שהובטחו. "ישראל והקהילה הבינלאומית לא יאמינו שחמאס יוכל לעמוד בדרישות להפסקת אש", אמר אובמה. "זה לא משנה איזה מנהיג חמאס מחליט על פעולה התקפית - כשהם חותמים על הפסקת אש, הם מתחייבים שהם שולטים בפלגים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל הודיעה היום למצרים כי לא תשלח משלחת מטעמה לקהיר, כדי לדון על הסדרת הפסקת אש עם החמאס. זאת, לאחר שהקבינט המדיני החליט אמש לוותר על משא ומתן על הפסקת אש עם החמאס – ובמקום זאת, להמשיך ולפעול, בשלב זה, חד צדדית.

הכוונה היא להמשיך את הלחימה ברצועת עזה כל עוד הדבר דרוש לישראל, מבחינת האינטרס שלה – ולהפסיק את הלחימה, באופן חד צדדי, ברגע שתראה זאת לנכון. עם זאת תמשיך ישראל לתאם את צעדיה עם מצרים כדי למנוע, אחרי שהאש תיפסק, את התעצמותו המחודשת של ארגון החמאס.

עוד הוחלט בדיון בקבינט, שנמשך עד אמש ב-1 אחר חצות, כי כוחות צה"ל ימשיכו במאמץ המוגבר לחפש את הקצין החטוף, הדר גולדין – אך פרשת החטיפה לא תסיט את ישראל ממטרות המלחמה, כפי שנקבעו.

קודם לכינוס הקבינט אמש פרסם הבית הלבן פרסם אתמול בצהריים הודעה חריגה בחריפותה ובה נאמר כי מתקפת החטיפה של חמאס היא "הפרה ברברית" של הפסקת האש. לפני כן התייחס גם שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, לחשש לחטיפת חייל צה"ל ואמר כי "אם החשש יתאמת, תהיה זו הפרה חמורה של הפסקת האש".

נתניהו-קרי: "ארגוני הטרור ישאו בתוצאות מעשיהם" (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

נתניהו-קרי: "ארגוני הטרור ישאו בתוצאות מעשיהם" (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

אתמול בצהריים שוחח ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ואמר לו כי למרות הצהרתו המשותפת עם מזכ"ל האו"ם (ביום חמישי בחצות), לפיה התקבלו ערבויות מחמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה לנצור את האש החל מהשעה 08:00 בבוקר – הפלסטינים הפרו באופן חד-צדדי ובוטה את הפסקת האש  ההומניטרית ותקפו את חיילנו אחרי השעה 09:00.

עוד אמר נתניהו למזכיר המדינה האמריקני שחמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה יישאו בתוצאות מעשיהם, וישראל תנקוט בכל הפעולות הנדרשות נגד אלה שקוראים להשמדתה ומבצעים טרור נגד אזרחיה.

אמש, במסיבת עיתונאים שקיים, התייצב נשיא ארה"ב ברק אובמה התייצב, חד משמעית, לימינה של ישראל במשבר הנוכחי. אובמה דרש מחמאס לשחרר את סג"מ הדר גולדין, מיד וללא תנאים. "אני רוצה לוודא שחמאס מקשיבים: אם הם רציניים לגבי ניסיון לפתור את המשבר, החייל צריך להיות משוחרר ללא תנאים בהקדם", אמר אובמה.

נשיא ארה"ב הטיל ספק אם ישראל תסכים שוב להפסקת איש, לאחר ההפרה שהייתה היום למרות הערבויות שהובטחו. "ישראל והקהילה הבינלאומית לא יאמינו שחמאס יוכל לעמוד בדרישות להפסקת אש. זה לא משנה איזה מנהיג חמאס מחליט על פעולה התקפית – כשהם חותמים על הפסקת אש, הם מתחייבים שהם שולטים בפלגים", אמר אובמה. "אם הם לא שולטים עליהם, וזמן קצר לאחר הפסקת אש יש פיגוע בו נהרגים ונשבים חיילים, קשה לישראלים להאמין שניתן לכבד את הפסקת האש".

אובמה כינה את התנהגות החמאס בלתי אחראית וחזר על תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה. "אף מדינה לא יכולה להשלים עם מטח טילים וריצה למקלטים כל 20 דקות, או מנהרות שנחפרות תחת האדמה לעבר יישובים ומיועדות למתקפות טרור". אובמה ציין עוד כי הוא מצוי ב"התייעצות מתמשכת" עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמר כי חרף הקשיים ימשיך לעשות מאמץ להשיג הפסקת אש. "יהיה מאתגר, אבל נמשיך לפעול כדי להשיג הפסקת אש", אמר.

"התייעצות מתמשכת עם נתניהו". ברק אובמה (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
"התייעצות מתמשכת עם נתניהו". ברק אובמה (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

אמש (שישי) פנה שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, לקטאר ולטורקיה והעביר להן דרישה לפעול מיידית מול חמאס כדי להביא לשחרור החייל. קרי שוחח עם שרי החוץ של שתי המדינות הנחשבות לפטרוניות המרכזיות של חמאס. הוא העביר להם את המידע בנוגע לאירוע שהפר הבוקר את הפסקת האש שאמורה הייתה להיכנס לתוקף וביקש שיפעילו את השפעתם כדי להביא לשחרורו של גולדין מהשבי.

בהודעה שפרסם מזכיר המדינה קרי הוא כינה את הפרת הפסקת האש, ע"י החמאס, "שערורייתית" ודרש מארגון הטרור לשחרר מיד וללא תנאים את קצין צה"ל הנעדר. קרי מציין בהודעתו כי לאחר אירוע החטיפה עמד בקשרים הדוקים עם ראש הממשלה נתניהו, עם שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי ועם שותפים אחרים באזור. "הקהילה הבינלאומית חייבת עכשיו להכפיל את מאמציה להפסיק את התקפות ארגון הטרור חמאס על ישראל, באמצעות המנהרות והרקטות ולהפסיק את הסבל ואובדן החיים של האוכלוסייה האזרחית"

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון גינה את אירוע שבייתו של גולדין שהפר את הפסקת האש בין הצדדים "על ידי מיליטינטיים קיצוניים של חמאס". בהודעה מטעם באן נמסר כי האו"ם מביע את אכזבתו נוכח ההתפתחויות האחרונות וכי באן "מודאג עמוקות בנוגע להמשך התקיפות של צה"ל ברצועת עזה".

פרושאור למזכ"ל האו"ם: כמה עוד ראיות נדרשות? 

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, פנה אתמול בבוקר, שעון ניו יורק, במכתב חריף, למזכ"ל האו"ם, בעקבות ההפרה הבוטה של חמאס את הפסקת האש: "חמאס הבהיר חד משמעית בפעולתו, שהוא מחויב בראש ובראשונה לרצח ולחטיפות של ישראלים, ולא לרווחתו של העם הפלסטיני", כתב פרושאור. "ישראל הסכימה להפסקת האש כדי לאפשר סיוע הומניטרי לתושבי עזה, ואילו חמאס הסכימו להפסקת האש, כדי להוציא לפועל מתקפה שתוכננה מראש ולחטוף חייל. חמאס שלח מאות מחבלים מתאבדים למרכזי ערינו וחטף את ילדינו. בחודש האחרון בלבד הוא שיגר 3,073 רקטות לעבר ישראל. כמה עוד ראיות נדרשות לפני שהאו"ם יכיר בחמאס כארגון טרור ויקרא לפרק אותו מנשקו? הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תפסיק לתת לחמאס יד חופשית, ואחת ולתמיד תציג אותו כפי שהוא: ארגון טרור איסלמיסטי קיצוני, ששואף להשמדת ישראל", כתב שגריר ישראל באו״ם. 

פרושאור דרש ממזכ"ל האו"ם וממועצת הבטחון לנקוט בשורה של צעדים מידיים: גינוי חמאס על רצח וחטיפה של ישראלים; גינוי חמאס על הפרת הפסקת האש ועל מניעה של סיוע הומניטרי לתושבי עזה;     דרישה לפירוז עזה; הכרה של האו"ם בחמאס כארגון טרור.

בעקבות החטיפה אמר השר אורי אריאל (הבית היהודי) כי הוא מחזק את כוחות צה״ל שפועלים בחירוף נפש לאיתור החייל הנעדר. "הקונספציה של הפסקות האש מתפוצצת לנו בפנים שוב ושוב. אני קורא לראש הממשלה לכנס את הממשלה כדי שתתקבל החלטה ברורה וחד משעמית – למוטט את חמאס אחת ולתמיד".

שר תחבורה, ישראל כץ, (הליכוד) הגיב: "אנחנו באמצע מלחמה קשה שרחוקה מסיום, והאמינו לי – זה לא יגמר עד שהחמאס יוכרע. יהיו עוד רגעים קשים, ועל כולנו להיות מלוכדים ולגבות את חיילי צה״ל שלוחמים בגבורה. זה לא הזמן לפלגנות ולמלחמות יהודים".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג פרסם בעמוד הפייסבוק שלו הודעה: "לא נישבר ולא נירתע. אני מחזק את ידי לוחמינו שיעשו הכל על מנת להשיב את החייל החטוף במהרה. נקווה לבשורות טובות".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) הגיב: "את אשר יגורנו, לצערנו, כנראה בא לנו. אולי עכשיו אומות העולם, ולא פחות מהם גם אנחנו נבין עם מי יש לנו עסק. אפשר להתווכח אם עשו נכון השרים שבפומבי התנגדו להפסקת אש וקראו 'ללכת עד הסוף' מול החמאס, אבל לעצם העניין מסתבר שהם צדקו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן