Skip to content

לפיד יוזם ועידה בינלאומית לפירוז עזה ולהעברתה לשליטת הרש"פ

גם היום השמיע לפיד איומים על הנהגת החמאס. "נמשיך לרדוף אחרי ראשי החמאס", אמר. "מוחמד דף וחבריו לא מקבלים שום חנינה ואנחנו נמשיך לרדוף אחריהם עד שנמצא אותם ונחסל אותם". ובינתיים: התקדמות מסויימת ואופטימיות זהירה סביב השיחות בקהיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר, יאיר לפיד, ממשיך לרכב על הגל המדיני-בטחוני – והפעם הוא מנסה לקדם יוזמה מדינית לפירוז עזה ולהעברת השליטה לידי הרשות הפלסטינית. עפ"י התוכנית, שהוצגה לראש הממשלה נתניהו, תארח מצרים ועידה בינלאומית, במטרה להביא לפירוזה של רצועת עזה, תוך מעורבותן של ארה"ב, האיחוד האירופי, רוסיה, מצרים ערב הסעודית, ירדן והרשות הפלסטינית.

מציג תכנית מדינית. לפיד (צילום: דן בר דוב)
מציג תכנית מדינית. לפיד (צילום: דן בר דוב)

שר האוצר לפיד, שהוא חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, הגביר בימים האחרונים את הפרופיל של פעילותו המדינית ובין השאר הרבה בהכרזות מדיניות וצבאיות – ובהן גם איומים בחיסול ראשי החמאס. כוונת התוכנית, עפ"י לפיד, היא לפרז את רצועת עזה ולהעביר את השליטה בה לידי הרשות הפלסטינית תוך כדי שמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. כחלק מהוועידה הבינלאומית ישתתפו גם המדינות התורמות שיספקו תמיכה כלכלית לשיקום הרצועה וליצירת שיתופי פעולה כלכליים באזור – ובהן קנדה, נורבגיה, ויפן.

לפיד מדגיש כי מבצע "צוק איתן" אינו יכול להסתיים – ולא יסתיים – ללא ציר מדיני. "ללא מהלך מדיני, כל ניסיון להגיע להסדרה יהפוך לתחילת הספירה לאחור, לקראת התפרצות אלימה נוספת", אומר לפיד. "רק התנעתו המידית של מהלך מדיני תיתן סיכוי ליציבות ותיצור תשתית שתאפשר בהמשך גם הגעה לפתרון של קבע".

עפ"י תוכניתו המדינית של לפיד מטרתה המרכזית של הוועידה הבינלאומית תהיה הגדרת עקרונות ההסדר לפירוז ושיקום עזה והעברת השליטה לידי הרשות הפלסטינית. סביב השולחן שיעסוק בנושא זה  ישבו נציגים ממצרים בהשתתפות ישראל, ארה"ב והרש"פ, ירדן, סעודיה, מדינות המפרץ, קטאר ונציגות הקוורטט.

בנוסף לכך יהיה שולחן של "המדינות התורמות", שמטרתו תהיה להגדיר את מנגנון התשלומים ואמצעי המימון של שיקום הרצועה ויצירת קשרים כלכליים בין ישראל, הרשות הפלסטינית והעולם הערבי. סביב השולחן הזה יישבו המדינות התורמות שיעסקו במימון השיקום בינהן נורבגיה, האו"ם, ארה"ב, נציגות הקוורטט, הבנק העולמי, קנדה, יפן, רוסיה, ירדן, סעודיה, תוניסיה ועוד.

עפ"י התוכנית תוחזר הרשות הפלסטינית לשליטה במעברים ותהיה אחראית על תהליך השיקום של עזה כאשר כל הכספים עוברים דרכה בלבד, כולל תשלום המשכורות. כמו כן ייקבעו התניות בין קידום תהליך השיקום להבטחת ביטחונם של תושבי ישראל וייקבעו עקרונות שימנעו חיזוק הטרור, פירוז עזה, הסרת איום המנהרות ואיום הטילים.

בביקור שערך היום לפיד בעוטף עזה הוא חזר לאיים על ראשי החמאס. "אנחנו נמשיך לרדוף אחרי ראשי החמאס", אמר. "מוחמד דף וחבריו לא מקבלים שום חנינה ואנחנו נמשיך לרדוף אחריהם עד שנמצא אותם ונחסל אותם על מה שהם עוללו לתושבי שדרות והסביבה. בנוסף לזה אנחנו נייצר מאמץ מדיני במצרים בשביל להבטיח פה שקט ממושך. איום המנהרות הוסר כמעט במלואו ואנחנו רוצים להבטיח שקט ממושך לתושבים".

ח"כ עמר בר-לב, חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב לתכניות שהציגו השרים לבני ולפיד בימים האחרונים ואמר כי "בעולם המושגים שלי הצהרות אינן תכניות, ולצערי "התכניות" של לפיד ולבני משתנות עם כיוון הרוח. במקרה הטוב מדובר בהתפכחות, במקרה הרע- הליכה עם כיוון הרוח מתוך אופורטוניזם פוליטי. רק לפני חודשיים תמכו שניהם בהפסקת המשא ומתן על רקע הסכם הפיוס עם חמאס והיום, הם לפתע בעד חסותו של אבו מאזן על חמאס.

אני מקווה שהרוח הפעם תנשוב לכיוון הנכון והממשלה תלך להסדר עם הפלסטינים בעזה שעיקרו פירוז תמורת נמל ושדה תעופה בטווח הרחוק ולא רק ל"הסדרה" של עוד הפסקת אש עד לסבב הבא. חשוב לומר לאזרחי ישראל שהאופק המדיני הוא הפתרון היחידי האפשרי בטווח הרחוק. כל מי שאומר אחרת ומנסה להתחמק או שאינו קורא את המציאות או שמשלה את הציבור. כמו בעבר, אני קורא ללפיד וללבני להציג לא רק תכניות מה צריך לעשות, אלא גם אולטימטום מה יעשו במידה והממשלה לא תפעל ברוח אותן ה"תכניות"".

ובינתיים, אופטימיות זהירה סביב השיחות המתנהלות בקהיר, במאמץ להגיע להסדר שיסיים את הלחימה ברצועת עזה. על פי המסתמן, הפלסטינים ירדו מהדרישה לנמל ימי ומרצונם לחזור ולהפעיל נמל תעופה ברצועה. גם הדרישה למעבר חופשי של אזרחים וסחורות בין הגדה המערבית לרצועה לא עומדת עוד על הפרק. ישראל מנגד מוכנה לשקול הרחבה של תחום הדיג, לתחום שתואם את צרכי הביטחון של ישראל.

ישראל הציעה לפלסטינים שורה של הקלות, החל מהרחבת פעילות המעברים היבשתיים עם ישראל ועד להרחבת תחום הדיג בחופי הרצועה. ישראל ומצרים עדיין מתנגדות לדרישה הפלסטינית להקמת נמל, ואילו המצרים והפלסטינים מנסים למצוא נוסחה מוסכמת להפעלת מעבר רפיח. ההערכה היא כי המצרים יתנו את פתיחת מעבר רפיח בשליטת אנשי הרשות הפלסטינית על המעבר.

במשלחת הישראלית – ששבה הערב לישראל כדי לדווח על ההתקדמות בשיחות – חברים ראש אגף התכנון בצה"ל האלוף נמרוד שפר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב מרדכי, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון עמוס גלעד וראש השב"כ יורם כהן.

* שרת המשפטים ציפי לבני אמרה היום כי על ישראל לוודא שחמאס ייצא מן העימות וידו על התחתונה לא רק צבאית אלא גם מדינית. לדבריה, אין מקום להסכים בעת הזו לבנייתו של נמל בעזה משום שמדובר בפרס לארגון שהפעיל טרור נגד ישראל.

במשדר "בחצי היום" ברשת ב' אמרה השרה לבני לאסתי פרז כי יש לפעול ליצירת "סדר חדש" ברצועת עזה, כדי להבטיח רגיעה לטווח ארוך. היא הדגישה כי שיקומה של הרצועה מחייב הקמת מנגנון שיפקח בקפדנות על חומרי הבנייה והסחורות שיועברו אל הרצועה. כמו כן על המדינות התורמות לוודא כי הכספים שהן מעבירות לשיקומה של עזה אינם מנוצלים למטרות טרור.

* ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג נפגש הערב עם תושבים במושב נתיב העשרה. התושבים הביעו את מצוקתם כאשר עיקר הטענות התמקדו בפן הכלכלי וביחס לחקלאות.

"נתיב העשרה ויישובי עוטף עזה הם החזית האמתית של מדינת ישראל. הממשלה חייבת לעשות סוויץ' בראש ולהפסיק להתעלל בחקלאים. ישובים כמו נתיב העשרה חשובים כמו טנקים וכוחות חי"ר והיה נכון להעלותם על ראש שמחתנו במקום זאת חקלאי המקום זוכים לקיתונות של בירוקרטיה והתעמרות אין סופית מצד משרד הכלכלה, רשות מקרקעי ישראל, גופי התכנון, הרגולציה, הפיקוח והמיסוי. בשביל לשמור על תושבים ביישוביהם צריך לעטוף את החקלאים בצמר גפן, המדינה לא עושה את זה. עשינו את בעבר בגבול לבנון ובאזורים אחרים. הבעיה היא שיד אחת של השלטון אומרת לך כל הכבוד ויד שניה נותנת לך סטירה".

בנושא מיגון מעונות יום אמר הרצוג: "זו שערורייה שאין כדוגמתה שחודשים מדברים על מיגון מעונות של התמ"ת נותרים לא ממוגנים. זאת הפקרות והפקרה של התושבים ושר הכלכלה צריך להתערב מיידית".

בנושא המדיני אמר הרצוג: "ההכרעה תבוא רק בהסדרה מדינית ולא בשום דרך אחרת. הבעיה שלא אומרים לתושבים את האמת. שיגידו שזה ייקח עוד כמה שבועות אבל שידעו שבסוף יהיה הסדר שמוביל לשקט".

* שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, פנה היום למזכ"ל האו"ם בעקבות התבטאויות אנטישמיות שנשמעו מצד נציגי מדינות באו"ם.

"על ההתבטאויות האנטישמיות באו"ם, יהודים בכל רחבי העולם משלמים את המחיר", כתב פרושאור במכתבו למזכ"ל האו"ם. "יש למנוע ממדינות לקדם אג'נדה אנטישמית בחסות האו"ם. רק השבוע, במסגרת כינוס העצרת הכללית, בוליביה וקובה העזו להשוות את ישראל לנאצים".

פרושאור הזכיר במכתבו כי  חלק מהגדרות תופעת אנטישמיות, על פי  האיחוד האירופי, היא השוואה בין מדיניות ישראל לזו של המשטר הנאצי. "ההשוואה הזו מלבה את להבות השנאה והאלימות מהן סובלים בקהילות היהודיות ואני קורא לכם לגנות בתוקף את המדינות הללו ולמנוע בכך אירועים קיצוניים שעלולים להתרחש בכל רגע ברחבי הגלובוס".

1 Comment

  1. ניר
    13 באוגוסט 2014 @ 18:54

    אם החמאס לא יוציא את הרקטות פירוז ויפסיק לכרות מנהרות אז לא מגיע להם נמל ולא שדה תעופה והם לא מוכנים שעזה תהיה נקיה מנשק וגם לא לכרות מנהרות הדבר אומר שפניהם לא להפסקת אש [חחח שלום] אלה פשוט יאגרו כוח יהיה להם נמלים פתוחים יכניסו נשק הפיקוח לא שווה את הנירו בעוד פחות משלוש שניים יפגיזו את ישראל גם בתותחים אין אמונה בהם זו המסקנההחמאס יעשו מה שעשה מוחמד בהסכם חודייביה יאסר ערפאת השווה את הסכמי אוסלו להסכם חודיבייה מספר פעמים בנאומים פומביים (בנאום יוהנסבורג ב-94 ובקהיר ב-95)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן