Skip to content

אי אפשר להפסיק לסחור

גם כיום, הכלכלה הישראלית והכלכלה הפלשתינית שלובות. לדברי סופיה טרוטוש ארגמן, אי אפשר להפריד, וגם לא כדאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכלכלה שלנו ניזוקה על ידי 'צוק איתן', בין אם נכנה אותו "מבצע" או שנקרא לו בשמו, מלחמה. עד כמה, קשה עדיין לדעת. המספרים הולכים וגדלים.

גם כלכלת עזה ניזוקה, אם כי שם המצב גרוע מאוד מלכתחילה. גם כעת, כלכלת עזה נסמכת במידה לא מבוטלת על כלכלת ישראל. הסחר שהיה בין עזה לישראל נעצר יום אחד בפתאומיות, אם כי יש אומרים שהוא עדיין מתקיים בחלקו, בסתר.

היום בו נעצר הסחר עם עזה מבחינתה, נזכרת סופיה טרוטוש ארגמן, היה יום חטיפתו של גלעד שליט, 25.6.06. השותף העסקי שלה בעזה, שהיה לה כבן משפחה, הודיע לה שמטוסים חגים בשמי עזה וטנקים ישראליים ממלאים את הרחובות. באותו יום 'נתקעה' במחסום ארז סחורה בשווי רב, שהגיעה ליעדה, תל אביב, רק כעבור חודשים רבים, כשהיא כבר חסרת ערך.

סופיה טרוטוש ארגמן, צילום: דן כץ

מצד שני, הסחר עם הגדה לא נעצר, והוא נמשך כל הזמן. לדעת סופיה, "אין דרך לנתק את הקשרים הכלכליים בין ישראל לגדה. גם אין בעיה לעבוד עם הגדה. יש תנועה הלוך ושוב כל הזמן. גם כעת".

רבים עברו לייצר בירדן ובתורכיה

השותפים שלה לסחר בגדה הם בעיקר שניים, קניין שהיא רוכשת יחד עמו סחורה, ויצרן שמייצר עבורה. "אין כמעט גורם בענף האפנה, כולל החברות הגדולות ביותר, שלא סוחר עם הגדה, יש אמנם כאלה שהעבירו מתפרות לירדן ולתורכיה, אבל חלקם עובדים עדיין עם מתפרות בגדה. אני הייתי בין אלה שהחליטו להמשיך לתפור בגדה".

יש תעשיות רבות נוספות שנסמכות על יבוא מהגדה, ביניהן, למשל, תעשיית המזון שמביאה טחינה, ביצים, פרות וירקות מהשטחים. גם שמפו ומוצרי שיער נוספים מגיעים בחלקם מהגדה. עם זאת, הדבר כמעט לעולם לא כתוב ולא מוכרז. סופיה דווקא משאירה את התווית שמעידה על כך שבעבר ייצרה את התיקים בעזה, ועל התיקים שהיא מתכננת ומייצרת כתוב ניו-יורק-תל-אביב- עזה.

"חברות רבות לא כותבות שהן מייצרות בגדה, או מרכיבות שם, מחשש שלא יקנו בארץ. אני לא דואגת. באירופה זה אפילו יכול לשמש מקדם מכירות".

על מערכות היחסים שנוצרות עם השותפים העסקיים, סופיה מספרת שהן ברמת החברות. "גם עם השותפים העסקיים בעזה אני בקשר עד היום, כבר עשרים שנה. אני מדברת אתו גם בימי מלחמה. האבסורד הוא שיש לו חברים נוספים בישראל שמצפים ממנו שיצדיק את ישראל כשהוא מופגז".

על היתרונות שבעבודה עם עזה והגדה היא אומרת, שמעולם לא היו העובדים הזרים שהביאו בגלים ממדינות כגון רומניה, סין, ארצות אפריקה, טובים כמו העובדים הפלשתינים. היא סבורה שיש לנו גם מנטליות משותפת שעושה את העבודה המשותפת לנעימה יותר.

לדעתה, שיתוף הפעולה הכלכלי עם הגדה יימשך, ואין גם אינטרס כלשהו להפסיקו, להפך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן