Skip to content

ארגונים חברתיים נגד מתן היתר לקיבוצים לרכישת הקרקע

בפורום הארגונים: האגודה לצדק חלוקתי, הקשת הדמוקרטית המזרחית ועמותת תהודה. מועצת מקרקעי ישראל החליטה להתיר לאגודה השיתופית בקיבוץ לרכוש במרוכז את זכויות המגורים מהמדינה. הפורום מכנה את ההחלטה: "פגיעה אנושה בעקרונות השוויון הצדק החלוקתי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בנצי ליברמן מנהל רשות מקרקעי ישראל. צילום: רונית שימרון
בנצי ליברמן מנהל רשות מקרקעי ישראל. צילום: רונית שימרון

פורום ארגונים חברתיים יוצא נגד ההסדר שאושר אתמול במועצת מקרקעי ישראל לפיהן האגודה השיתופית של הקיבוץ תהיה רשאית לרכוש במרוכז את זכויות המגורים בקיבוץ מהמדינה במטרה לשמר את אורח החיים הקיבוצי. מהות ההחלטה היא שהקיבוצים יוכלו לרכוש את הקרקע מהמדינה. החלטה שהארגונים מכנים "תחילת מכירת חיסול של הקרקעות הציבוריות בקיבוצים".

"הסדר צורם"

פורום הארגונים החברתיים, הכולל את האגודה לצדק חלוקתי, הקשת הדמוקרטית המזרחית ועמותת תהודה, "מגנה נחרצות את ההסדר שאושר אמש, ורואה בו פגיעה אנושה בעקרונות השוויון הצדק החלוקתי בכך שמאפשר לקבוצה קטנה בחברה הישראלית ליהנות מהטבות מרחיקות לכת במשאבי הציבור בשעה שרוב רובם של האזרחים מודרים ממנו. ההסדר צורם במיוחד בימים אלו בהם נערך קיצוץ נרחב בתקציב המדינה. בשעה שמרבית הציבור לא יכולה אפילו לחלום על רכישת בית מגורים, מאפשר ההסדר לקיבוצים למכור בתים בשטחם ולמעשה לספסר בקרקע, באופן המאפשר להם להתפרנס מנדל"ן ולא מחקלאות".

החלטת מועצת מקרקעי ישראל

מועצת מקרקעי ישראל אישרה אתמול את המלצותיה של ועדת ליברמן, בראשותו של בנצי ליברמן מנהל רשות מקרקעי ישראל, לפיהן האגודה השיתופית של הקיבוץ תהיה רשאית לרכוש במרוכז את זכויות המגורים בקיבוץ מהמדינה במטרה לשמר את אורח החיים הקיבוצי. לפי ההסדר, האגודה השיתופית תהיה רשאית לרכוש במרוכז את זכויות המגורים בקיבוץ, בתנאי שלפחות 66% מחברי הקיבוץ מאשרים את המתווה.

רכישה מרוכזת זו פוטרת את הקיבוץ מהחובה לשלם לרשות מקרקעי ישראל בגין הקמת יחידות דיור בקיבוץ, או בגין כל הסדר בין הקיבוץ לבין חבריו הקשורים ביחידות דיור אלו, או לקבל את חתימתו – כפי שהיה נהוג עד כה.

נערכים להתנגד להחלטה

מהארגונים נמסר עוד, כי הם נערכים בימים אלה להתמודד עם ההחלטה של מועצת מקרקעי ישראל. לדבריהם "ההסדר עלה בעבר בישיבות מועצה אולם הדיון בו נדחה לאור התנגדויות רבות והמלצת היועץ המשפטי לממשלה לבחון אותו באופן מעמיק בטרם עריכת ההצבעה במועצה". למרות זאת נמסר מהארגונים, "בטרם הדיון וההצבעה על ההסדר במועצת מקרקעי ישראל אתמול, פנו הארגונים לחברי המועצה וקראו להם להימנע מאישור הצעת ההחלטה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן