Skip to content

אירופה בטבריה

מלון אירופה 1917 שנפתח בתחילת החודש בעיר טבריה, הוא מלון בוטיק בבעלותו של ראש העיר לשעבר ורעייתו, זוהר ואוסנת עובד שהשקיעו בהקמתו כ-40 מיליון שקלים. המלון הוא שיחזור של מלון משנת 1917 שהיה בבעלות משפחת עובד עוד משנות ה-30 של המאה הקודמת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סוויטת ברונים במלון אירופה 1917. חדש עם כבוד לישן. (צילום: גל פלוטניקוב)
סוויטת ברונים במלון אירופה 1917. חדש עם כבוד לישן. (צילום: גל פלוטניקוב)

"אירופה 1917", הוא שמו של המלון החדש שנפתח בשבוע שעבר בעיר טבריה, אחרי שנים רבות שלא נפתח בה מלון. זהו מלון בוטיק שנבנה לראשונה בשנת 1917, השנה שבה התחלף השלטון העות'מאני  במנדט הבריטי ויצר מפגש של תרבויות בישראל בכלל, ובטבריה בפרט.

המלון על חדריו ואגפיו השונים מעביר את הסיפור ומהווה עדות למפגש התרבויות העות'מאנית, הבריטית והעברית. מלון הבוטיק החדש ברמה של חמישה כוכבים, כולל 24 סוויטות בגדלים שונים ובהם גם חדרי גינה בקומה הראשונה עם אמבט חם חיצוני, חדרי מרפסת המזכירים בצורתם את מרפסת רומיאו ויוליה, בקומה ה- 2-3. וכיאה למלון ברמת בוטיק, הותקנו בו כל המתקנים היוקרתיים ברוח העשירון העליון: בריכה חיצונית מחוממת, ספא, מרתף יין, חדר ישיבות, מסעדת שף "ויקטוריה" (על שמה של דודתו המנוחה של זוהר עובד), בניהולו של השף אורי ארנון ממסעדות ארנולד'ס, בוסתן רחב ידיים, באר משאלות, חדר כושר ועוד.

המלון ממוקם בלב העיר על צומת מרכזית, די רחוק מקו המים, אך במרחק נשקפת הכנרת. הבניין הינו אחד המבנים הראשונים שנבנו מחוץ לחומות העיר העתיקה, וכנהוג באותה תקופה, חלקו שימש למגורים וחלקו להשכרה. בשנת 1929 שכנו במלון משרדי הגדוד הבריטי וב- 1930 נרכש על ידי יעקב בן יצחק עובד, שהפעיל אותו עם בני משפחתו לאורך השנים. במהלך השנים נעזב המבנה עד שנרכש לפני מספר שנים, על ידי זוהר עובד במטרה ל"החזיר עטרה ליושנה" ולהפעיל מחדש את מלון אירופה 1917.

לדברי עובד, המעבר מעיסוק כראש עיר למלונאי, "הוא לא פחות מרגש. אבא שלי נולד כאן". כמו כן, לדבריו, נבחר הקונספט של מלון כשר "לאוכלוסיה שמחפשת מלונות ברמה גבוהה".

המלון ההסטורי משנת 1917. הבניין הינו אחד המבנים הראשונים שנבנו מחוץ לחומות העיר העתיקה
המלון ההסטורי משנת 1917. הבניין הינו אחד המבנים הראשונים שנבנו מחוץ לחומות העיר העתיקה

במלון אירופה 1917 הושם דגש על שימור עד כדי כך שעובד ואסנת כהן שעיצבו אותו, אף למדו לימודי תעודה בעיצוב עבור הפרויקט. כבר מבחוץ ניתן לראות כי קו העיצוב שנבחר שומר כמעט לגמרי על מראהו של המלון עוד משנת 1917 בשימוש בתקרות גבוהות עם עיטורים, חלונות מקושתים ומסוגננים, אבן בזלת מהתקופה העות'מאנית, טפטים בדוגמת הצבע המקורית של החדרים, חרסינות בסגנון טברייני-טורקי, אריחי הרצפה המקוריים שולבו בחדרים החדשים ואפילו הצמחייה ארצישראלית מספקת תחושה של בוסתן ישראלי אופייני עם עצי רימון, תפוז, לימון ותאנה צמחי תבלין ועוד.

כאמור, המבנה היה בבעלות משפחת עובד שהגיעה מכפר פקיעין לטבריה במאה ה-19. המלון היה נקודה אסטרטגית, על הגבול בין האזור היהודי לערבי, נקודה גבוהה שאיפשרה לתצפת על תושבי הצד הערבי. למשפחה היה חלק חשוב בהתיישבות היהודית בעיר טבריה. ארבעת האחים השתתפו במלחמת הקוממיות בקרבות טבריה, שלושה אחים היו נצורים בעיר והאח הרביעי היה בכוח ששחרר את העיר. באחד מחדרי המלון שהתה משפחת עובד עם שמונת ילדיה ובדצמבר 1929 נולד בנם השלישי ויקטור עובד, אביו של זוהר עובד באחד מחדרי המבנה.

זוהר ואוסנת עובד, שניהם ילידי העיר ומחוברים אליה. אסנת היא דור רביעי בעיר ואילו זוהר כבר דור שביעי. עוד בתפקידו הקודם כראש העיר, פיתוח התיירות היה בעיניו אחד הנושאים החשובים  "טבריה עבורי היא בית, אך אני מאמין שגם אורחי המלון ירגישו בתשוקה המתעוררת לנוכח המבנה העתיק והסיפור שמאחורי כל אבן שהונחה במקום. כמי שמגדל את ילדיו, דור שמיני בעיר, אני מקווה לראות את טבריה הופכת לעיר תיירותית משגשגת ושמלון אירופה יהיה אבן דרך ראשונה להגשמת חזון זה."

לפי אתר האינטרנט של המלון, הזמנה החודש, בכל ימות השבוע, מותנית בהזמנה של שני לילות והמחירים נעים בין 2.400-2.800 שקל לחדר לזוג לשני לילות על בסיס חצי פנסיון ובין 3.000-3.400 שקל על בסיס פנסיון מלא.

1 Comment

  1. דנה
    18 באוקטובר 2014 @ 23:22

    מאוד מרגש שיש למקום היסטוריה, והמלון ניראה מדהים בטוח ברשימה שלי….

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן