Skip to content

ערוצי 2 ו-10 פנו לראשי המפלגות: בואו לעימות טלוויזיוני

יו״ר מטה הבחירות של המחנה הציוני, ח״כ איתן כבל, דרש משלושת ערוצי הטלוויזיה הגדולים, לזמן לעימות את המועמדים לראשות הממשלה, הרצוג ונתניהו. הערוצים נענו ושיגרו הזמנות לראשי המפלגות. בערוצים 2 ו-10 כבר הרימו את הכפפה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו״ר מטה הבחירות של המחנה הציוני, ח״כ איתן כבל, פנה היום בדרישה לשלושת ערוצי הטלוויזיה הגדולים, ודרש מהם לזמן לעימות את המועמדים לראשות הממשלה. חברות החדשות של ערוצים 2 ו-10 הרימו הערב את הכפפה שזרק לכיוונן ח"כ כבל – וקראו לכל ראשי המפלגות לבוא לעימות שתקיימנה.

בחדשות 2, אשר פתחו עם הקריאה את המהדורה המרכזית, אמרו כי "רגע לפני שאזרחי ישראל הולכים לקלפיות לקבוע את עתידה של המדינה, אנו סבורים שכנהוג בדמוקרטיות הגדולות בעולם, יש לקיים שיח אמיתי ומעמיק בפני הציבור ששיאו הוא עימות פומבי בו יידונו הנושאים המרכזיים המעסיקים את אזרחי ישראל". בחדשות 2 הוסיפו הערב כי בכוונתם לקיים את העימות גם אם לא כל ראשי המפלגות ייענו לקריאה. עד כה הסכימו להתייצב לעימות שישה ראשי מפלגות: יצחק הרצוג, נפתלי בנט, יאיר לפיד, משה כחלון, זהבה גלאון ואלי ישי.

גם בחדשות 10 התייחסו לנושא במהדורה והוסיפו כי רוב המפלגות הגדולות כבר נתנו את הסכמתם להשתתף בעימות כזה. הכוונה בערוץ 10 לערוך עימות בשני שלבים – בשלב הראשון עם כל ראשי המפלגות ובשלב השני עם נתניהו והרצוג.

למכתב צירף כבל דוגמאות לאופן ההתמודדות של ערוצי טלוויזיה במדינות שונות בעולם עם מועמדים ״סרבני עימותים״, וטען כי המצב בישראל, שבו גופי השידור נכנעו עד היום לתכתיביו של מועמד שמסרב להתעמת, הוא יחיד במינו בדמוקרטיות המערביות.

כבל: או נתניהו - או כסא ריק (צילום: דן בר דוב)
כבל: או נתניהו - או כסא ריק (צילום: דן בר דוב)

"העימותים אינם פריבילגיה של מועמד כזה או אחר, אלא זכות בסיסית של הציבור", כתב כבל במכתבו. "שלילת זכות זו על ידי כניעה של מועמד שמסרב לעימות מהווה פגיעה בחובת הנאמנות של התקשורת כלפי הציבור״.

את המכתב שיגר ח"כ איתן כבל לשלושת מנהלי החדשות בערוצי הטלוויזיה – איילה חסון, אבי וייס וגולן יוכפז.

"אני שב ופונה אליכם בבקשה לזמן את המועמדים לראשות הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו״ר האופוזיציה יצחק הרצוג, לעימות טלוויזיוני אחד לפחות", נאמר במכתב. "העימותים אינם פריבילגיה של מועמד כזה או אחר, אלא זכות בסיסית של הציבור. אחוזי הצפייה הגבוהים שלהם זוכים עימותים פוליטיים במדינות אחרות מהווים הוכחה לכך שהבוחרים רואים בהם כלי השוואתי ממדרגה ראשונה, אשר מסייע להם בקבלת ההחלטה החשובה למי לתת את קולם. שלילת זכות זו מהציבור על ידי כניעה לתכתיביו של מועמד אשר מסרב להתעמת, מהווה פגיעה בחובת הנאמנות של התקשורת כלפי הציבור".

בהמשך מכתבו מביא ח"כ כבל דוגמאות אחדות, ממדינות אחרות, בנוגע לאופן ההתמודדות של התקשורת עם מועמדים שמסרבים להופיע לעימותים טלוויזיוניים. כך, למשל, בארה״ב ובבריטניה,  מזמנים את המועמדים לעימות, ואם אחד מהם מסרב או מבקש לכפות את תנאיו – מציבים במקומו כיסא ריק ועורכים עימות שנקרא 'Empty Chair Debate'. באחד המקרים, מימים אלה ממש, הופיע  המועמד לסנאט (כיום סנאטור) טום טיליס מצפון קרוליינה, ב-Empty Chair Debate, כשלצדו כיסא ריק שמייצג את הסנאטורית קיי הייגן, אשר סירבה להופיע לעימות. הייגן הסכימה להופיע לשלושה עימותים, וכל חטאה היה בכך שסירבה לעימות רביעי – אולם זה בלבד הספיק כדי להפעיל את סנקציית הכיסא הריק.

דוגמה נוספת, במכתבו של כבל, נוגעת לבחירות שייערכו בבריטניה ב-7 במאי: "ראש הממשלה דייויד קמרון הסכים להשתתף בעימותים הטלוויזיוניים, אך התנה זאת בכך שגם נציג הירוקים יוזמן אליהם, על אף שמדובר במפלגה קטנה יחסית. ערוצי הטלוויזיה ראו בכך ניסיון לסכל את עריכת העימותים ממניעים זרים, ובתגובה איימו להפעיל נגד קמרון את סנקציית הכיסא הריק. לבסוף הושגה פשרה לפיה ייערכו שלושה עימותים – בשניים הראשונים ישתתפו נציגי כל המפלגות הגדולות ונציג הירוקים, ואילו העימות האחרון יהיה במתכונת 'ראש בראש' בין קמרון ליריבו העיקרי דייויד מיליבנד בלבד".

"אני שב וקורא לכם לזמן לסדרת עימותים או לעימות בודד את המועמדים לראשות הממשלה, בזמן ובמקום שייקבעו על ידיכם, לכל היותר תוך תיאום עם מטות המועמדים. אני שב ומתחייב כי מועמד המחנה הציוני, יצחק הרצוג, יגיע לכל זירה ובכל מועד שעליו יוחלט", נאמר במכתבו של ח"כ כבל. "מקרה שבו מועמד להנהגת המדינה מסרב קטגורית להופיע לעימותים מהווה מצב שפשוט לא קיים בדמוקרטיות המערביות, למעט בישראל. זוהי חובתכם כלפי הציבור שלא לתת לכך יד, ולא להירתע מהפעלת סנקציות משמעותיות כגון עימות במתכונת הכיסא הריק, כפי שנהוג בעולם. לחלופין, ניתן לצמצם למינימום את הסיקור שמוענק למועמד אשר מבקש להתחמק מעימות, או לבחור בכל סנקציה אחרת. אולם מה שלא ניתן להשלים איתו הוא שיתוף פעולה, הלכה למעשה, עם התנהלות כזו מצדו של מועמד להנהגת המדינה".

ובינתיים, סקר מנדטים חדש שערך אמש מכון פאנלס פוליטיקס, עבור ערוץ הכנסת, מעלה כי לו היו מתקיימות היום הבחירות לכנסת, הליכוד והמחנה הציוני מגיעות לשוויון של 23 מנדטים. תוצאה זהה של שוויון הייתה בסקר שפורסם השבוע ע"י ערוץ 10.

עפ"י סקר ערוץ הכנסת מהיום הבית היהודי, הרשימה המשותפת, ויש עתיד מקבלות 12 מנדטים כל אחת; כולנו – 9; יהדות התורה וש"ס – 7; וישראל ביתנו, מרצ והרשימה של אלי ישי עם עוצמה יהודית – 5 מנדטים כל אחת. שאר הרשימות המתמודדות לכנסת העשרים לא עברו את אחוז החסימה.

לפי הסקר הזה, גדלים הפערים בתמיכה בין נתניהו להרצוג לראשות ממשלה: נתניהו זוכה ל- 48% תמיכה, בעוד שהרצוג זוכה רק ל-25%.

באשר לנסיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקונגרס, שבועיים לפני הבחירות, מסתבר כי רוב הנשאלים – 43% – סבורים שעל נתניהו לבטל את נסיעתו, בעוד ש38% סבורים ההיפך.

הסקר נערך בקרב 690 נשאלים וטעות הדגימה היא 3.6%.

1 Comment

  1. גורן
    11 בפברואר 2015 @ 16:22

    הפערים בתמיכה בין נתניהו להרצוג לראשות ממשלה: נתניהו זוכה ל- 48% תמיכה, בעוד שהרצוג זוכה רק ל-25%.נתניהו באמת לא צריך את העימות בטלוזיה אם תוצאות סקר כאלו .. מי שרוצה להתרומם בסקרים ומחפש תקשורת הוא מר הרצוג

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן