Skip to content

המדגמים: העם חצוי, אך לנתניהו יתרון באפשרות להקים ממשלה

ראש הממשלה ויו"ר המחנה הציוני מיהרו כבר לאחר פרסום המדגמים להתקשר לראשי הרשימות האחרות והחלו בגישושי קואליציה ראשוניים. מסתמן כי לנתניהו ישנו גוש של 53 ח"כים של הימין והחרדים (להוציא את עשרת חברי הכנסת ברשימת כחלון). מנגד יכול הרצוג לגבש גוש של 44 חברי כנסת מהשמאל ומהמרכז. לצורך גוש חוסם הוא יכול להוסיף עוד 13 […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבוי סתום עם סיכויים טובים יותר, לבנימין נתניהו, להרכיב קואליציה. כך מסתמן מן המדגמים שפורסמו ע"י שלושת ערוצי הטלוויזיה.

המפתח בידיו. משה כחלון צופה במדגמים (צילום: באדיבות מפלגת כולנו)
המפתח בידיו. משה כחלון צופה במדגמים (צילום: באדיבות מפלגת כולנו)

עפ"י ערוצים 10 ו-1 בין שתי המפלגות הגדולות, ליכוד והמחנה הציוני, שורר תיקו של 27 מנדטים. עפ"י הסדר של ערוץ 2 הליכוד השיג 28 מנדטים והמחנה הציוני השיג 27 מנדטים. בשלושת הסקרים רשימת יחד, בראשות אלי ישי, לא עברה את אחוז החסימה.
וזהו פירוט שלושת המדגמים:
מדגם ערוץ 10: המחנה הציוני – 27; הליכוד – 27; הרשימה המשותפת – 13; יש עתיד – 11; כולנו – 10; הבית היהודי – 8; ש"ס – 7; יהדות התורה – 7; מרצ – 5; ישראל ביתנו – 5.
מדגם ערוץ 2: המחנה הציוני – 27; הליכוד – 28; הרשימה המשותפת – 13; יש עתיד – 12; כולנו – 9; הבית היהודי – 8; ש"ס – 7; יהדות התורה – 6; מרצ – 5; ישראל ביתנו – 5.

השמחה במטה הליכוד (צילום: דן בר דוב)
השמחה במטה הליכוד (צילום: דן בר דוב)

מדגם ערוץ 1: המחנה הציוני – 27; הליכוד – 27; הרשימה המשותפת – 12; יש עתיד – 12; כולנו – 10; הבית היהודי – 9; ש"ס – 7; יהדות התורה – 6; מרצ – 5; ישראל ביתנו – 5.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מיהר לפרסם הודעת ניצחון. "כנגד כל הסיכויים, ניצחון גדול לליכוד, ניצחון גדול למחנה הלאומי בראשות הליכוד, ניצחון גדול לעם ישראל", נאמר בהודעתו.

במטה המחנה הציוני - שמחה על ההישג, אך סיכוי קטן להקמת קואליציה (צילום: ציפי מנשה)
במטה המחנה הציוני - שמחה על ההישג, אך סיכוי קטן להקמת קואליציה (צילום: ציפי מנשה)

עפ"י המסתמן, מי שמחזיק בידיו את המפתח לקואליציה שתקום הוא משה כחלון המחוזר ע"י שתי המפלגות הגדולות והדורש כתנאי להצטרפותו להיות שר אוצר. מיד עם פרסום המדגמים שוחח משה כחלון עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר המחנה הציוני, הרצוג. כחלון הודיע לשניהם שיקבל את ההחלטה רק עם קבלת תוצאות האמת.

יצוין כי ראש הממשלה נתניהו כבר הבטיח לכחלון את תפקיד שר האוצר, אולם כחלון סירב להתחייב. "תרגיל הקלטת" של הליכוד, שהפיץ הקלטה ישנה של כחלון הקורא להצביע ליכוד, לא הביא, בלשון המעטה, לשיפור היחסים בין משה כחלון לבנימין נתניהו. משה כחלון עמד בקשר, במשך כל מערכת הבחירות, גם עם יצחק הרצוג. לפני פרסום תוצאות הסקרים התבטא.

קרנבל הבחירות הסתיים במבוי סתום (צילום: דן בר דוב)
קרנבל הבחירות הסתיים במבוי סתום (צילום: דן בר דוב)

ראש הממשלה ויו"ר המחנה הציוני מיהרו כבר לאחר פרסום המדגמים להתקשר לראשי הרשימות האחרות והחלו בגישושי קואליציה ראשוניים. מבדיקת הממוצע של שלושת המדגמים מתברר כי לנתניהו ישנו גוש של 53 ח"כים של הימין והחרדים (להוציא את עשרת חברי הכנסת ברשימת כחלון). מנגד יכול הרצוג לגבש גוש של 44 חברי כנסת מהשמאל ומהמרכז – ולצורך גוש חוסם הוא יכול להוסיף עוד 13 ח"כים של הרשימה המשותפת – ובסך הכל 57 חברי כנסת. אך כל זה אינו מספיק כדי לחסום את האפשרות להקים קואליציה של הימין.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, שספג את המכה הקשה ביותר (למעט אלי ישי, שרשימתו נמחקה) הופיע במטה מפלגתו בכפר המכביה, והכריז: "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה וגם אנחנו".

בנט המשיך ואמר: "אנחנו רצים למרחקים ארוכים, אנחנו לא מפחדים ולא מורידים את הראש ומרימים הערב את הדגלים שלנו עוד יותר ועוד יותר גבוה. אנחנו אוהבים את עם ישראל, ארץ ישראל וכולנו אוהבים את תורת ישראל ואת חיילי צבא ההגנה לישראל.

"שאלו אותי בדקות האחרונות אם אני מאוכזב מהציבור שלנו, מהציונות הדתית, ואני אומר – הפוך", אמר בנט. "אני גאה בציונות הדתית, אני גאה באנשי הציונות הדתית כי זה ציבור אידיאולוגי אמיתי, הוא נקרא למשימות התיישבות והוא מתייצב, הוא נקרא למשימות חלוציות והוא מתייצב, הוא נקרא למשימות חברתיות והוא מתייצב.והפעם, הפעם הוא נקרא למשימה פוליטית והוא התייצב בגדול. הציבור שלנו כהרגלו נכנס מתחת לאלונקה ולא הפסיק לשאת אותה עד תוצאות הבחירות".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שיחל מיד בהתייעצויות עם הסיעות, לקראת הטלת הרכבת הממשלה על אחד מהמועמדים, נוטה לפעול להקמת ממשלת אחדות. הנשיא שהתבטא כך, בשיחות פנימיות, גם במהלך מערכת הבחירות – חזר ואמר זאת בשיחות פנימיות, גם לאחר פרסום המדגמים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן