Skip to content

קשה למנוע מטייס מתאבד לבצע את זממו

לאחר אסון טיסת 9525, שבה טייס המשנה של טיסת 9525, אנדריאס לוביץ, נעל את דלת הכניסה לתא הטייסים, השאיר את הקברניט בחוץ והטיס את מטוס האיירבוס A320 להתרסקות קטלנית. הועלו כמה אפשרויות למניעת מעשה כזה: מינימום שני אנשים בתא הטייסים; בקרת קרקע לפתיחת דלת תא הטייסים; דלת תא טייסים פתוחה ובקבוקי שתן. זה יעזור אבל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד העולם מתאבל על קורבנות טיסת ג'רמן ווינגס 9525, ממשיכה קהילת התעופה הבינלאומית לדון בדחיפות במציאת הדרך הטובה ביותר למנוע מטייס מתאבד לפעול במטוסים אזרחיים. טייסים ותיקים טוענים, כי לא בטוח שהפתרון הכמעט מיידי שיצא לאור שבו יישארו תמיד בתא הטייסים שני אנשי צוות בתא הטייסים, יוכל למנוע בעתיד התרחשות של טייס מתאבד. גם אם המחליף הוא טייס מיומן, עשוי להיות מצב שהוא לא יהיה מודע, למשל, לשינוי ההגדרות הפעלת הטייס האוטומטי לכיוון קטלני, ואם מדובר בדיילת מחליפה, כשתא הטייסים נעול לכניסה מבחוץ, יוכל טייס מתאבד חזק להכניעה ולבצע את זממו.

תא הטייסים במטוס איירבס A320. מצד ימין יושב טייס המשנה
תא הטייסים במטוס איירבס A320. מצד ימין יושב טייס המשנה

החקירה הצרפתית העלתה, כי טייס המשנה של טיסת 9525 אנדריאס לוביץ נעל את דלת הכניסה לתא הטייסים, השאיר את הקברניט בחוץ והטיס את מטוס האיירבוס A320 להתרסקות קטלנית. מיד לאחר פרסום המסקנות החלו רשויות התעופה וחברות התעופה לסרוק דעות של טייסים ומומחי אבטחת תעופה בשאלה – כיצד ניתן למנוע בעתיד חזרה על ההתרחשויות שאירעו בטיסה 9525. אלה הם כמה מהאפשרויות:

מינימום שני אנשים בתא הטייסים

רשות התעופה הפדרלית (FAA) חייבה זאת כבר בעבר וחברות תעופה רבות כבר מיישמות מדיניות זו. אם אחד הטייסים צריך ללכת לשירותים, או פשוט רוצה למתוח את רגליו (גם אם מדובר בטייסת), הוא מוחלף על ידי איש צוות אחר. התועלת: טייס בודד לא נשאר לבד בתא מול בקרות הטיסה. הסיכונים: שיטה זו לא יכולה לעצור טייס מתאבד בעל רצון עז להפיל את המטוס. גם אם המחליף הוא טייס מיומן, עשוי להיות מצב שהוא לא יהיה מודע, למשל, לשינוי ההגדרות הפעלת הטייס האוטומטי לכיוון קטלני, ואם מדובר בדיילת מחליפה, כשתא הטייסים נעול לכניסה מבחוץ, יוכל טייס מתאבד חזק להכניעה ולבצע את זממו.

בקרת קרקע לפתיחת דלת תא הטייסים

טכנית ניתן לבנות מערכת קרקעית שתשדר אות מקודד, שבנסיבות קיצוניות, תוכל לפתוח את דלת תא טייסים. התועלת: אם אין תגובה מתא הטייסים לשידורי פקחי התנועה האווירית, כפי שקרה בטיסת ג'רמן ווינגס, יוכל טייס שנשאר מחוץ לדלת להיכנס לתא הטייסים ולהתערב בטיסה. הסיכונים: מערכת כזו יכולה, באמצעות פריצה למערכת האיתות שלה, להיות מנוצלת על ידי מחבלים, המעוניינים לפרוץ לתא הטייסים.

דלת תא טייסים פתוחה

בעבר הרחוק היו דלתות תא הטייסים פתוחות. בעקבות החטיפות, שהגיעו לשיאן באירועי 9/11 של הטסת המטוסים לתוך בניינים, הוחלט למנוע זאת באמצעות דלתות חסינות ונעולות. אחרי מקרה ג'רמן ווינגס הועלתה שוב האפשרות להשאיר את הדלת לא נעולה. התועלת: טייס מתאבד יתקשה לבצע את זממו. הסיכונים: מחבלים, שהתמקמו בערמומיות במושבים קרובים לדלת תא הטייסים, ינצלו כל הזדמנות לפרוץ פנימה ולהשתלט על המטוס.

בקבוקי שתן

כפי שבקבוקי שתן מקובלים כבר הרבה שנים במטוסים קלים, הם צריכים להיות מותקנים, בתקנה, בתאי הטייסים במטוסי נוסעים גדולים. התועלת: תבוטל, או תצומצם, אחת הסיבות לעזיבת תא הטייסים. הסיכונים: טייסים רבים, כולל מספר ההולך וגדל של טייסות, רואים הליך זה כצעד בלתי מתקבל על הדעת, של כניסה פולשנית לפרטיותם.

מבדיקת הסיכונים מתברר, שכל ההליכים יכולים לעזור אבל לא למנוע, בהחלטיות, מטייס מתאבד לבצע את זממו, כפי שאירע בעבר בעת שהיו שני טייסים בתא, אבל הטייס המתאבד גרם להתרסקות המטוס. לדוגמה – טיסה איג'יפט אייר שהתרסקה על ידי מתאבד לתוך האוקיינוס. כנראה, שהפתרון הטוב ביותר הוא לעקוב בעוצמה רבה יותר אחר מצבם הבריאותי והנפשי של הטייסים ולזהות בהם פוטנציאל אישי בטיחותי מסוכן. אבל, גם פתרון זה לא מוחלט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן