Skip to content

הפצצה של ליברמן: מתפטר מתפקידו כשר החוץ והולך לאופוזיציה

מזכ"ל העבודה ח״כ חיליק בר קרא למשה כחלון "לממש את הבטחתו הציבורית כי לא יישב בממשלת 61 ח״כים". לדבריו, "ממשלת 61 היא אסון ליציבות הממשלה ופתח לסחטנות לא פרופורציונלית שתבוא על חשבון הציבור, רווחתו ועתידו". כחלון: "אני באופן אישי אחרי שחתמתי על ההסכם, טיפה כבול, אבל אני אשוחח עם ראש הממשלה ואין לי ספק שהוא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יומיים לפני תום המועד, שבו צריך נתניהו להשלים את הרכבת ממשלתו, הודיע יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי הוא מתפטר מתפקידו כשר החוץ ומתכוון "לשרת את העם באופוזיציה". ליברמן הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אינו מתכוון להצטרף לקואליציה – בכך השאיר את נתניהו עם קואליציה של 61 ח"כים בלבד.

השאיר את נתניהו עם קואליציה של 61. ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)
השאיר את נתניהו עם קואליציה של 61. ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

"מה שעתיד לקום הוא לא מחנה לאומי אלא ממשלה שהיא התגלמות האופורטוניזם", אמר שר החוץ אביגדור ליברמן בישיבת סיעתו. ליברמן הדגיש כי אין בכוונתו לפרוש מהכנסת וכי יעמוד בראש מפלגתו ויתמודד בראשה בבחירות הבאות לכנסת. ליברמן הכחיש גם כי הודעתו באמה על רקע יחסיו הרעים עם ראש הממשלה נתניהו. "הכותרות יהיו שוב על 'ליברמן הבלתי-צפוי', ויסבירו שזאת תוצאה של עייפות, תסכול, חוסר שביעות רצון והיחסים הרעים עם נתניהו", אמר ליברמן.  "אני רוצה להדגיש: אין שום תסכול. במקום להתייבש בקואליציה, אנחנו הולכים לשרת את העם באופוזיציה". על יחסיו עם נתניהו אמר כי הם  "קורקטיים" והדגיש כי החלטתו אינה קשורה לא ליחסים עם נתניהו, אלא לקווי היסוד. "זה דבר מאוד עקרוני ואני לא מוכן לחיות עם אותם קווי יסוד".

את הסיבות להחלטתו תלה ליברמן, בין השאר, בוויתור על "חוק הלאום" ועל "פיסקת ההתגברות" שעליה הטילה מפלגת "כולנו" וטו. "בשולי הכנסת ה-19, הנושא המרכזי כאן היה חוק הלאום. זה היה נושא מרכזי שכמעט קרע את הקואליציה מבפנים. פתאום בכנסת ה-20 הנושא הזה לגמרי לא חשוב, זה ממש לא מופיע", אמר ליברמן. "אני יכול להזכיר עוד כמה דוגמאות, למשל עניין פסקת ההתגברות, אז פתאום מישהו שם וטו על זה. כעת הדבר הראשון שעושים זה לבטל את חוק המשילות ולהרחיב לכמות בלתי מוגבלת של סגנים וסגני שרים. אי אפשר לקרוא להידוק חגורה ומצד שני לקרוא להגדלת כמות השרים וסגניהם".

עוד טען ליברמן כי לממשלה החדשה אין כוונה למגר את שלטון חמאס ולבנות בשכונות יהודיות ביהודה ושומרון ובירושלים. הוא מתח ביקורת גם על הוויתורים לחרדים בנושא השוויון בנטל ובנושא הגיור ותקצוב מוסדות החינוך החרדיים שאינם כוללים לימודי ליבה. ליברמן לא שכח להזכיר בדבריו גם את ההתנגדות למינויה של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס לוועדת העבודה והרווחה.

ליברמן טען עוד כי נתניהו תכנן להכניס את המחנה הציוני לקואליציה, בהמשך הקדנציה, במקום מפלגתו. "מי שראה את סעיף 5 בהסכם עם יהדות התורה ומפלגת כולנו, לא יכול שלא להידלק לו נורה אדומה", אמר ליברמן. "כתוב שם במפורש שמרכיבי קואליציה מתחייבים שבמידה ויהיו יותר מ-70 מנדטים יהיה שינוי בחלוקת סמכויות ותפקידים. כלומר, הכוונה היא ברורה: להחליף בשלב מסוים את הבית היהודי וישראל ביתנו במפלגת העבודה. אחרת אין שום הגיון באותו סעיף, כפי שנחתם בין הליכוד לשתי המפלגות".

למרות שהכחיש כי יחסיו עם נתניהו הביאו להחלטתו, תקף ליברמן את מה שהגדיר "חוסר נחישות" של נתניהו – שבאה לביטוי בהתנצלותו בפני הערבים, על דבריו בעניין הסעתם באוטובוסים ביום הבחירות, בהפשרת הכספים לפלסטינים לאחר שהקפיא אותם ובעניין נאום בר אילן. "מישהו גרר אותנו לבחירות מוקדמות", אמר בהתכוונו לנתניהו. "אני זוכר שמישהו הציע לי הצעות באמת נדיבות ואמרתי לא. הרי הקמנו ממשלה, בואו נמשיך אותה. לא הייתה שום סיבה לשינוי הרכב קואליציוני ולבחירות מוקדמות".

סגן שר החוץ צחי הנגבי פרסם, מיד לאחר הודעתו של ליברמן, הודעה לפיה הוא רואה עצמו מועמד לכהונת שר החוץ. הנגבי הדגיש כי לאחר 8 שנות כהונה בממשלה, מרביתן כחבר הקבינט המדיני ביטחוני, חמש שנים כיושב ראש ועדת החוץ והביטחון, וכשנה בתפקיד סגן שר החוץ – הוא מאמין ביכולתו לשרת בהצלחה במשרה חשובה זו מטעם סיעת הליכוד.

מזכ"ל העבודה ח״כ חיליק בר קרא לכחלון "לממש את הבטחתו הציבורית כי לא יישב בממשלת 61 ח״כים". לדבריו, "ממשלת 61 היא אסון ליציבות הממשלה ופתח לסחטנות לא פרופורציונלית שתבוא על חשבון הציבור, רווחתו ועתידו. כעת משהתבררה התמונה, ראוי כי נשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על הרצוג או שיכריז על יציאה לבחירות חדשות״.

יו"ר "כולנו", ח"כ משה כחלון, הבהיר כי למרות ההסתייגויות שהוא השמיע בעבר, לגבי הישארות מפלגתו בממשלה של 61 ח"כים – הוא נשאר בקואליציה. בנאום במליאת הכנסת אמר כחלון: "היום לצערי התבשרנו שכנראה שנלך לממשלת 61,  אני אמרתי בעבר ואני אומר גם היום שממשלת 61 היא ממשלה לא טובה בטח מול המשימות שמחכות לנו. אני באופן אישי אחרי שחתמתי על ההסכם, טיפה כבול, אבל אני אשוחח עם ראש הממשלה ואין לי ספק שהוא יפעל להרחבת הממשלה, יקרא לסיעות נוספות או ישכנע את ליברמן לחזור".

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "ליברמן הוא איש מסוכן, ואנשי מפלגתו שיסו את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק, וסיפקו שעות עבודה רבות ליחידות ההונאה השונות. אין לנו אלא לברך על בחירתו של ליברמן להשאר באופוזציה, ולהפוך את ממשלת הימין לכזו השעונה על כרעי תרנגולת בהסמכה על רוב דחוק של 61 חברי כנסת בלבד".

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר בישיבת סיעתו כי ראש הממשלה מעביר שוחד פוליטי לחרדים וכי הוא מוכר את המדינה לצרכיו הפוליטיים. "זה היה אמור להיות יום חגיגי ומלא תקווה, אבל זה לא. לא עם ההסכמים הקואליציוניים האלה. כי החל מהשבוע הבא ישראל הולכת אחורה", אמר לפיד. "הליכוד ונתניהו קיבלו בבחירות האחרונות את המנדט לנהל את המדינה. איש אינו כופר בזה. אבל בשביל להיות ראש הממשלה של כולם, נתניהו צריך גם להתנהג ככה. זה לא מה שהוא עושה. במקום זה הוא נכנע ללחצים של מפלגות סקטוריאליות קטנות. במקום להשתמש בכספי המיסים שלנו לביטחון, ולחינוך ולבריאות ורווחה, הוא משתמש בהם לשוחד פוליטי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן