Skip to content

נתניהו: ייקבעו עונשי מינימום ליידוי אבנים ויוטלו קנסות כבדים

"אנחנו מתכוונים לתת את הכלים לחיילים וגם לשוטרים, כדי לפעול בתקיפות רבה מאוד גם נגד מיידי האבנים וגם נגד זורקי בקבוקי התבערה". כך אמר הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שסייר בירושלים ובכביש 443, בעקבות האירועים האחרונים באזור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנחנו מתכוונים לתת את הכלים לחיילים וגם לשוטרים, כדי לפעול בתקיפות רבה מאוד גם נגד מיידי האבנים וגם נגד זורקי בקבוקי התבערה". כך אמר הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שסייר בירושלים ובכביש 443, בעקבות האירועים האחרונים באזור.

"אנחנו בעד שמירה קפדנית על הסטטוס קוו בהר הבית". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"אנחנו בעד שמירה קפדנית על הסטטוס קוו בהר הבית". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה סייר ברחוב וינר בארמון הנציב, שם נהרג בערב החג אלכסנדר לבלוביץ'. משם המשיך לנקודת תצפית במצודת אדומים בה שמע סקירות מממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, ממפקד מחוז ירושלים ניצב צ'יקו אדרי וממפקד מג"ב ירושלים יזהר פלד.

בהמשך הגיע ראש הממשלה למוצב צה"ל על ציר 443, שם שמע סקירות מפי אלוף פיקוד המרכז,  רוני נומה, מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל ליאור כרמלי וממח"ט בנימין, אל"מ ישראל שומר.

"אנחנו משנים מדיניות" הכריז ראש הממשלה. "האבן לא מבחינה בין רכב שנפגע כאן ונהרג בו אזרח ישראלי, לבין אותה אבן שנזרקת בתחום הקו הירוק. אנחנו הולכים לאמץ שינויים גם בהוראות פתיחה באש וגם בהחלת עונשי מינימום על מיידי בקבוקי תבערה ואבנים. כמו כן, נגדיל בצורה מסיבית את הקנסות לגבי קטינים ומשפחותיהם כדי לגרום להרתעה גם שם. במדינת ישראל לא מקובל עלינו שיהיו אותן תופעות – ואני לא מדבר רק על הצירים המובילים לירושלים או על ירושלים עצמה. אני מדבר גם על הגליל והנגב. אנחנו משנים את המדיניות למלחמה בזורקי אבנים ובזורקי בקת"בים".

בנוגע להר הבית אמר נתניהו: "אנחנו בעד שמירה קפדנית על הסטטוס קוו בהר הבית. הסטטוס קוו מופר כל הזמן על ידי מסיתים, פורעים שמתבצרים בהר הבית, שמתנכלים למתפללים, או יותר נכון למבקרים יהודים. גם זה לא מקובל עלינו. גם בזה אנחנו מטפלים תוך כדי שיתוף והתדיינות עם ירדן, ולא רק איתה".

בהתייחסו לרצח אלכסנדר לבלוביץ' אמר ראש הממשלה: "כאן, בלבה של ירושלים, באי תנועה, בדרך מרכזית, פורע ופושע עומד כאן, על אי תנועה, לוקח אבן וזורק פעם אחר פעם לתוך השמשה הקדמית של מכוניות של תושבי ירושלים, עד שהוא מצליח לגרום להרג. זה לא הרג, זה רצח. האבן הזאת היא אבן אחת יותר מדי. אנחנו מכריזים מלחמה על זורקי האבנים, מיידי הבקבוקים והפורעים למיניהם".

אמש, בדיון בטחוני מיוחד שקיים נתניהו, הוחלט כל החמרה בצעדים נגד מיידי האבנים: ייקבעו עונשי מינימום על יידוי אבנים ובקבוקי תבערה ויוטלו קנסות כבדים על הורי קטינים המעורבים בעבירות כאלה. בנוסף לכך תיבחן אפשרות לשינוי בהוראות הפתיחה באש.

ראש הממשלה אמר בדיון כי בערב החג שוב הוכח שאבנים יכולות להרוג והבטיח לקבוע אמות מידה חדשות להרתעה ומניעה. "אנו נילחם בכל האמצעים הנדרשים נגד מיידי האבנים, זורקי בקבוקי התבערה ומטעני צינור ומי שיורה זיקוקים כדי לפגוע באזרחים ושוטרים", אמר נתניהו. "בערב החג הוכח שוב שזריקות אבנים יכולות להרוג. פעולות כאלה יתקלו בתגובה חריפה מאוד של ענישה ומניעה. נוביל שינוי מערכתי ונקבע סטנדרט חדש של הרתעה ומניעה".

בדיון הוחלט כאמור לבחון שינוי הוראות פתיחה באש, לקבוע עונשי מינימום לעבירות אלה ולהטיל קנסות גבוהים על קטינים והוריהם שמבצעים עבירות אלה.

ראש הממשלה הדגיש בדיון שישראל מחויבת לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית וישראל לא תיתן למתפרעים למנוע ביקורי יהודים בהר. ראש הממשלה קבע דיון המשך לשבוע הבא כדי לקדם את כל הצעדים עליהם הוחלט הערב.

"אם הייתי מציע להציג שופט מקל עם עברייני מין, לא הייתי זוכה לביקורת כפי שנשמעה". גלעד ארדן. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"אם הייתי מציע להציג שופט מקל עם עברייני מין, לא הייתי זוכה לביקורת כפי שנשמעה". גלעד ארדן.

בדיון השתתפו שר הביטחון, השר לביטחון פנים, שרת המשפטים, השר לענייני ירושלים, שר התחבורה, ראש עיריית ירושלים, מ"מ המפכ"ל, ראש השב"כ, היועמ"ש לממשלה, ראש המל"ל, ראש אמ"ץ, מנכ"ל משרד החוץ, עו"ד מולכו, וגורמים נוספים.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר: "המאבק בטרור העממי, הכולל בין היתר ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה וניסיונות לשבש את הסדר הציבורי, מחייב אותנו למאבק נחוש וחסר פשרות, הן במישור המבצעי והמודיעיני והן במישור המשפטי. כך אנו עושים, ונוסיף ונעשה זאת בכל האמצעים העומדים לרשותנו.

"המצב בו נפגע ביטחונם של אזרחי ישראל, בעיקר באזור ירושלים ויהודה ושומרון, כתוצאה מידויי האבנים, הוא בלתי נסבל מבחינתנו", אמר השר יעלון. "לא נאפשר לכל גורם שהוא, בין אם עושה זאת על דעת עצמו כתוצאה מהסתה ובין אם עושה זאת באופן מאורגן, לשבש את שגרת החיים במדינת ישראל. נמשיך לרדוף אחר המפגעים ונניח עליהם את ידנו, ונוסיף לנהוג באפס סובלנות כלפי מי שמאיים על ביטחונם של אזרחי ישראל, חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל ומשמר הגבול".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין שוחח אמש, עם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו בעקבות התקריות הקשות שאירעו בירושלים במהלך החג. הנשיא אמר: "בערב ראש השנה נרצח אלכסנדר לבלוביץ׳ ירושלמי ואיש משפחה. תקרית הדמים הזו היא עדות נוספת לכך שמדובר בטרור לכל דבר וכי עלינו לפעול נגדו ביד הקשה הראויה לטרור". הנשיא קיבל מניצב בנצי סאו סקירה על האירועים במהלך החג בירושלים.

בתוך כך פרסם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, תגובה לגינוי החריף שפרסמה נגדו נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ערב החג.

"יום לפני שאלכסנדר לבלוביץ ז׳׳ל נרצח בפיגוע האבנים בירושלים, פורסמה היוזמה שלי להציג בפני חברי הוועדה לבחירת שופטים את הנתונים על שופטים המקלים במיוחד עם זורקי אבנים ובקבוקי תבערה. לא עשיתי זאת במקרה", כתב השר ארדן בעמוד הפייסבוק שלו.

"כשר לביטחון הפנים לא אתן לתופעה הרצחנית הזו להימשך. זורקי אבנים הם רוצחים לכל דבר (לא צריך להזכיר שוב את אדל ביטון ז׳׳ל, נכון?), והם לא יכולים להשתחרר בערבות או עם עבודות לתועלת הציבור. כך לא נשיג הרתעה!

"הסיכוי שמי מהם יישב שנים ארוכות בכלא הוא אפסי. זהו מצב בלתי נסבל ואם כדי לשנותו אצטרך כעת להתמודד עם ביקורת משמאל, אני מוכן לשלם את המחיר", הדגיש השר ארדן. "לגופה של ביקורת, אומר שני דברים. הראשון: מי שעוקב אחרי הקריירה הציבורית שלי יודע שאני לא צריך הטפות מוסר בנושא שמירת החוק והגנה על בית המשפט. השני: כמי שישב במשך שבע שנים בוועדה לבחירת שופטים – אין רבים שמכירים את ההליך טוב ממני. לכן אני מרשה לעצמי לקבוע שלתת לגוף הבוחר שמורכב (ולא במקרה) גם מנציגי ציבור (חברי כנסת ושרים), את מלוא המידע על שופטים שמועמדים לקידום, כולל דוגמאות לפסקי דין שלהם, זו יוזמה שמעמיקה את רצינות ההליך ואף תורמת לו.

"חשוב מאוד שנציגי הוועדה יידעו מי מקל ומי מחמיר בטרם יצביעו על השופטים הבודדים שיקודמו מתוך עשרות המועמדים השונים. אני מניח שאם הייתי מציע להציג איזה שופט מקל או מחמיר עם עברייני מין, אני בטוח שלא הייתי זוכה לביקורת כפי שנשמעה", כתב השר ארדן. "אני מכבד מאוד את נשיאת בית המשפט העליון ויחד עם זאת מחויבותי העליונה כשר לביטחון הפנים היא למצוא כל דרך כדי להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל.

"במהלך החג, בין תקיעות השופר וסעודות החג עסקתי רבות וקיבלתי עדכונים שוטפים לגבי המצב בירושלים. כעת אני בדרך לדיון חירום אצל ראש הממשלה, ובכל הזמן הזה אני חושב על אלכסנדר ז׳׳ל, אזרח ישראלי שאהב את המדינה הזו, ולא זכה להגיע למוצאי החג בחיים. בגלל אבן. תכלה שנה וקללותיה".

בתוך זה מתגברות התגובות הבינלאומיות השליליות על אירועי הר הבית במהלך החג. האו"ם הזהיר כי ההתנגשויות בעיר העתיקה בירושלים עלולות להצית גל מסוכן של טרור וקיצוניות באזור כולו. שליחו של מזכיר האו"ם לאזורנו, ניקולאי מְלַאדֶנוֹב, קרא לכל הצדדים להימנע ממעשים מתגרים ומהתבטאויות מתגרות והוסיף כי על מנהיגים פוליטיים ודתיים לפעול להבטיח שכל המבקרים באגן הקדוש ינהגו באיפוק ויכבדו את קדושת המקום.

עבדאללה מלך ירדן הזהיר את ישראל מפני מה שכינה "המשך מעשי ההתגרות בהר הבית". מלך ירדן עבדאללה שוחח בטלפון עם נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ וקרא לאירופה לשים קץ למתקפות הישראליות במתחם הר הבית. המלך שוחח גם עם סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וקרא לממשל בוושינגטון להתערב במשבר. ממשלת ירדן הודיעה כי היא בוחנת את כל האפשרויות הדיפלומטיות והמשפטיות כדי להגן על מתחם הר הבית מפני מעשיה של ישראל. מצרים גינתה את מה שהיא מכנה "ההסתערות של כוחות ישראליים על מסגד אל-אקסא וההתקפות נגד מתפללים".

ארה"ב הביעה "דאגה עמוקה" מהתגברות האלימות בהר הבית וקראה לכל הצדדים לנהוג באיפוק ולהימנע ממעשי התגרות ומהצהרות מתלהמות.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן