Skip to content

סופית: נציבות האיחוד האירופי החליטה על סימון מוצרי התנחלויות

ראש הממשלה נתניהו מאיים: "כלכלת ישראל חזקה ותעמוד בכך. מי שייפגעו יהיו דווקא הפלסטינים שעובדים במפעלים הישראליים"; שגריר ישראל באיחוד האירופי: "האיחוד האירופי לא ייחשב עוד כמתווך רצוי"; יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג: "החלטה מסוכנת ורעה לישראל ופוגעת במישרין במאמצי התהליך המדיני"; בישראל רותחים מזעם ושליח האיחוד האירופי בישראל זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עכשיו זה רשמי: נציבות האיחוד האירופי אישרה היום סימון נפרד של מוצרים, שיוצרו בהתנחלויות. על פי ההחלטה תצורף תווית המעידה על מקום הייצור לכל מוצר, שיוצר ב"שטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז יוני 1967".

הנציבות האירופית לא קבעה את הניסוח המדויק שבו יסומנו מוצרים אלו, אך התווית על מוצרי ההתנחלויות צריכה לכלול, עפ"י ההחלטה, את המילה "settlement" – התנחלות.

"צביעות ומוסר כפול". נתניהו ומוגריני בזמנים טובים יותר (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"צביעות ומוסר כפול". נתניהו ומוגריני בזמנים טובים יותר (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בעוד באירופה מנסים לגמד את המשמעויות הנובעות מההחלטה ומתארים אותה כ"טכנית", בישראל רתחו מזעם והשליח של האיחוד האירופי לישראל, לארס פאבורג אנדרסן, זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ בעקבות ההחלטה. אנדרסן עצמו טען, במסיבת עיתונאים שכינס היום, כי אירופה מתנגדת לחרם על ישראל. "האיחוד האירופי נגד חרם ובידוד בינלאומי של ישראל", אמר. "מוצרים מההתנחלויות מוזמנים לשוק האירופי אך הם לא יכולים להיות מתויגים תחת ישראל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרסם תגובה חריפה ביותר, שבה אמר כי "החלטת האיחוד האירופי היא צביעות ומוסר כפול ומתייחסת רק לישראל ולא ל-200 סכסוכים אחרים ברחבי העולם.

"האיחוד האירופי החליט לסמן רק את ישראל, ואיננו מוכנים לקבל את העובדה שאירופה מסמנת את הצד המותקף במעשי טרור", אמר ראש הממשלה. "כלכלת ישראל חזקה ותעמוד בכך. מי שייפגעו יהיו דווקא הפלסטינים שעובדים במפעלים הישראליים. האיחוד האירופי צריך להתבייש".

משרד החוץ פרסם גם תגובה נזעמת: "ישראל מגנה את החלטת האיחוד. צר לנו על כך שהוא בוחר ממניעים פוליטיים לנקוט צעד חריג ומפלה, הלקוח מעולם החרמות, דווקא בימים שבהם ישראל מתמודדת עם גל טרור המופנה כלפי כל אזרחיה באשר הם.

"תמוהה ואף מכעיסה העובדה שהאיחוד בוחר ליישם סטנדרט כפול דווקא ביחס לישראל, בעודו מתעלם מ-200 סכסוכים טריטוריאליים המתנהלים כיום ברחבי העולם, כולל כאלה המתחוללים בתוכו או ממש על מפתנו", נאמר בהודעת משרד החוץ. "הטענה כי זהו צעד טכני היא טענה צינית חסרת בסיס. סימון המוצרים לא יביא לקידום התהליך המדיני בין ישראל לבין הפלסטינים – נהפוך הוא: הוא רק עלול לחזק את הרשות הפלסטינית בסרבנותה לקיים מו"מ ישיר עם ישראל".

באיחוד האירופי ניסו לגמד את משמעות ההחלטה. בישראל דחו את ההסברים (צילום: צבי זינגר)
באיחוד האירופי ניסו לגמד את משמעות ההחלטה. בישראל דחו את ההסברים (צילום: צבי זינגר)

גם שגריר ישראל באיחוד האירופי, דוד וולצר, הגיב ואמר כי ההחלטה "להקשות על שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים, ולגרום לכך שהאיחוד האירופי לא ייחשב עוד כמתווך רצוי". השגריר הוסיף כי עד להחלטה בדבר סימון המוצרים קיבלה ישראל בברכה את תרומתו של האיחוד לתהליך השלום – "וכעת נכפה עלינו לחשוב על כך מחדש".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון הגיב: "החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים שמקורם מעבר לקווי 67', היא צעד מביש אשר מעניק פרס לטרור, למפעיליו ולמבצעיו. גם אם יש לגורם כזה או אחר באירופה מחלוקת עם מדינת ישראל בנוגע למעמד השטח ועתידו, ההחלטה לסמן מוצרים היא צביעות לשמה.

"תמוה שהאיחוד האירופי בוחר לפגוע דווקא בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון שעה שהיא נאבקת בגל טרור, וכשבמקביל במדינות ובישויות סביבנו מוות והרס ומאות אלפי אזרחים נטבחים, ואין פוצה פה", נאמר בתגובת שר הביטחון. "תמוה לא פחות שהצעד הזה נעשה, כשבמקביל רצות מדינות אירופה לכרות הסכמים כלכליים עם איראן, המאמנת, מחמשת ומממנת ארגוני טרור שתפקידם לערער את היציבות במזרח התיכון ולהפעיל טרור גם על אדמת אירופה ובמקומות אחרים בעולם; מדינה אשר המונח 'זכויות אדם' אינו קיים בה, והמשטר בה תולה בכיכרות אנשים רק בשל נטייתם המינית.

ראש משלחת האיחוד האירופי בישראל, לארס פאבורג אנדרסן: "האיחוד האירופי נגד חרם ובידוד בינלאומי של ישראל" (צילום: באדיבות משלחת האיחוד האירופי בישראל)
ראש משלחת האיחוד האירופי בישראל, לארס פאבורג אנדרסן: "האיחוד האירופי נגד חרם ובידוד בינלאומי של ישראל" (צילום: באדיבות משלחת האיחוד האירופי בישראל)

"דווקא מכל המדינות באזור ומכל הסכסוכים בו, בוחר האיחוד האירופי להתמקד במדינת ישראל. דמוקרטיה שוחרת שלום החותרת לשוויון זכויות ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית; מדינה שהיא חלק ממדינות העולם החופשי, שהאיכות האנושית בה מגיעה להישגים ברמה בינלאומית ופיתוחים שונים שלה הם מהמובילים בעולם, בתחומים רבים" אמר השר יעלון. "ההחלטה הזו לא תקרב משא ומתן עם הרשות הפלסטינית אלא תרחיק אותו; היא לא תבלום טרור אלא תעודד אותו – לא רק בישראל ובמזרח התיכון אלא גם מעבר לו. עצוב שבאירופה יש עדיין לא מעט גורמים שבוחרים לעצום את עיניהם".

שרת המשפטים איילת שקד: "ההחלטה על סימון מוצרי התנחלויות היא החלטה אנטי-ישראלית ואנטי-יהודית. הצביעות האירופית והשנאה כלפי ישראל עוברות כל גבול. מעניין שבסהרה המערבית או בקפריסין לא נדרשו לסמן מוצרים". שרת המשפטים אמרה עוד כי היא בוחנת הפעלת צעדים משפטיים נגד החלטת האיחוד.

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג: "החלטת האיחוד האירופי לסימון המוצרים מסוכנת ורעה לישראל ופוגעת במישרין במאמצי התהליך המדיני. אני מאמין בכל כוחי שיש להיפרד מהפלסטינים. לחתור לשלום גם כשגל הדקירות והטרור בעיצומו. אבל ההחלטה הזו תפגע בישראלים ופלסטינים כאחד ובאלפי משפחות שתלויות לפרנסתן בתעשיה הזו.

"לעיתים נדמה לי ששום דבר לא משתנה. אותו ריטואל של החלטות", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו. "אנחנו כבר רגילים להשוואות, רגילים להכפשות, רגילים שמסמנים אותנו. היום בטקס באו"ם נציין 40 שנה לנאומו של אבי על ההחלטה להשוות את הציונות לגזענות. מה שאמר אז – תקף גם היום: 'ההחלטה הזו, המבוססת על שנאה, שקר ובערות, משוללת כל ערך מוסרי, לגבינו, העם היהודי, זו לא יותר מאשר פיסת נייר, ועלינו להתייחס אליה ככזו'".

התנחלות אריאל - גם מוצריה יסומנו באירופה (צילום: ויקיפדיה)
התנחלות אריאל - גם מוצריה יסומנו באירופה (צילום: ויקיפדיה)

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) שוחחה אחרי ההחלטה עם שרת החוץ של האיחוד האירופי מוגריני, והבהירה לה הפסיקה היא בעייתית מאוד לישראל. "אמנם מדובר בהחלטה של האיחוד אבל כל מדינה יכולה להחליט אם לאמץ את ההחלטה או לא. ישראל יכולה להיכנס בתפר הזה, לעבור מדינה מדינה ולשכנע אותה לא לאמץ את ההחלטה".

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, שחזר אתמול מביקור מדיני בגרמניה שם קיים סדרת פגישות בנושא המאבק נגד החרם על מדינת ישראל, שיגר היום מכתב חריף לשגרירי מדינות האיחוד האירופאי בעקבות פרסום ההנחיות לסימון מוצרים ישראלים מעבר לקו הירוק.

"זה בלתי מתקבל על הדעת שבזמן שישראל נמצאת תחת מתקפת טרור יומיומית, ויהודים נדקרים רק בשל היותם יהודים, האיחוד האירופאי מכריז על החלטה שמטרתה להעניש את ישראל ולעודד את הטרור הפלסטיני", כתב לפיד. "החלטה זו אשר מאחוריה עומדת תנועת ה-BDS עלולה להביא בסופו של דבר לחרם כלכלי כולל על מדינת ישראל. זו החלטה שרק מקשיחה את העמדות הפלשתינאיות ומרחיקה את הסיכוי לפתרון מדיני."

יו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "בכל פעם שאירופה מסמנת יהודים סימן שהאנטישמיות, הטירוף והצביעות השתלטו ושהם מובילים לאסון לעולם החופשי כולו".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "החלטת האיחוד האירופי היא מטומטמת, פוגענית ולא מועילה כלל שמטילה כתם מוסרי ענק על מצחה של אירופה. כאילו שתושבי המבורג או קופנהגן מבינים איפה מתחיל ונגמר הקו הירוק.. בפועל, כל המוצרים המיוצרים בישראל יוחרמו. אירופה בוחרת היום באופן מביש לחזק את הקיצוניים ואת מובילי קמפיין החרם שמטרתם למחוק את ישראל מהמפה ולא לקדם שלום באזור".

שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, ח"כ מייקל אורן (כולנו): "ההחלטה לסמן מוצרים מיהודה ושומרון היא החלטה אומללה. העובדה שישראל היא המדינה היחידה בעולם שסומנה לרעה רק מעידה על אופיה האנטישמי. אני קורא לסוחרים הישראלים לסמן בעצמם מוצרים אירופים. הציבור הישראלי לא חייב לרכוש מוצרים ממדינות שמעודדות אנטישמיות ודעות קדומות."

סימון המוצרים - עידוד ל-BDS? (צילום: ויקיפדיה)
סימון המוצרים - עידוד ל-BDS? (צילום: ויקיפדיה)

ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי): "אני מציע לאיחוד האירופי לא לסמן החל מהיום רק מוצרים מיו״ש ,אלא גם את אזרחי מדינת ישראל המתגוררים ביו״ש וברמת הגולן שמגיעים לביקור באירופה.לצערי הרב לא ירחק היום שבו נחזור לימים האפלים באירופה בו סימנו יהודים בטלאי צהוב".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ): ״החלטת האיחוד האירופי לסמן את תוצרת ההתנחלויות היא החלטה נכונה שתאפשר למשק הישראלי כולו להוריד ממנו את הגיבנת הכואבת של ההתנחלויות. יש בה בכדי לאפשר לצרכנים אירופאים שאינם רוצים להחרים את ישראל, אך בד בבד אינם רומים לממן את הכיבוש, לרכוש תוצרת ישראלית מבלי לחשוש שבכך הם מממנים את ההתנחלויות והכיבוש. מדובר בהחלטה שעושה את האבחנה בין החרמת ישראל להחרמת הכיבוש ומכאן חשיבותה הרבה״.

ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) אמר בדיון במליאת הכנסת: "ממשלת ישראל שוברת היום שיאים חדשים בפגיעה באזרחי ישראל כדי להגן על ההתנחלויות. בזמן שאירופה אישרה סימון מוצרי התנחלויות, הכנסת אישרה היום הצעת חוק שתאסור על כל תומכי סימון מוצרים את הכניסה לישראל. הגישה המנחה את ממשלת ישראל, היא שאם יש לאירופה ולעולם ביקורת על מדיניותה – אז נתנתק מהם, נחרים אותם, ולא נאפשר להם להיכנס לכאן. והכל – כדי להגן על ההתנחלויות ועל המוצרים המיוצרים שם. לכן, הכותרת האמיתית עבור החוק הזה, היא 'החוק לעידוד החרם על ישראל'.

"הקואליציה מקדמת מהלכים פופוליסטיים מדי שבוע, אבל הצעת החוק הזו שוברת כל שיא בפגיעה באזרחי ישראל ובאינטרסים הלאומיים האמיתיים שלהם".

בארגון "שלום עכשיו" הצהירו כי סימון מוצרים מההתנחלויות איננו חרם. "זה מהלך לגיטימי שנועד להפריד בין תוצרת ההתנחלויות לבין תוצרת כחול לבן", אמרו בארגון. "זאת התוצאה של היעדר משא ומתן אמיתי ותחושה שישראל לעולם לא תיפרד מהפלסטינים ורק תמשיך להעמיק את השליטה בשטחים".

יו"ר מועצת יש"ע, אבי רואה: "יהודה ושומרון הם חלק ממדינת ישראל וסימון מוצרים משמעותו פגיעה בעצמאותה של מדינת ישראל ובריבונות שלה.

"באיחוד האירופי לא למדו מהעבר ומובילים מהלכים חד צדדים ומדיניות אנטי-ישראלית, שיפגעו בעיקר בערביי יהודה ושומרון שעובדים בתעשייה שגדלה ומתפתחת.

"סימון זה שמתחיל ביהודה שומרון והגולן יכול בעתיד להגיע לכל מדינת ישראל. אנו מצפים לתגובה נחרצת של מדינת ישראל שתחזק את הכלכלה וההתיישבות".

בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק האוסרת על מתן אשרה וכל רישיון ישיבה לכל הקורא לחרם על מדינת ישראל. עם זאת מוצע להעניק לשר הפנים סמכות לייתן אשרה ורישיון ישיבה במקרים מיוחדים שייקבעו בתקנות.

בדברי ההסבר להצעה, שאותה יזם ח"כ ינון מגל (הבית היהודי), נכתב: "בשנים האחרונות גוברות הקריאות לחרם על מדינת ישראל. נראה כי זוהי חזית חדשה של מלחמה כנגד ישראל, אשר עד כה נמנעה המדינה מלהיערך אליה כראוי. הצעת חוק זו באה למנוע מאנשים או מנציגים של חברות, עמותות או ארגונים הקוראים לחרם על ישראל, לפעול בתוך  שטחי מדינת ישראל לקידום רעיונותיהם."

ח"כ מגל מיהר גם להגיב על החלטת האיחוד האירופי: "זו כמובן בושה גדולה אבל קשה להתאכזב מאלה שאין לנו ציפיות מהם. לצערי יש חברי כנסת גם בתוך הבית הזה שקוראים לסמן את המתנחלים. אנחנו לא נתכופף מול אנשים שחושבים שיסמנו אותנו ואנחנו נשתוק. ולכן ההצעה הזו אומרת שמי שקורא לחרם, לא יכנס לכאן ויישאר בחוץ.  אנחנו נבהיר למי ששונא אותנו שזה נגמר. גם ח"כים מהמחנה הציוני חתמו על ההצעה הזו, ופתאום אני מקבל הודעה שהם מושכים את החתימות שלהם".

שר הפנים סילבן שלום השיב בשם הממשלה: אין ספק שמדובר בהצעה מרחיקת לכת וצריך לדון בה בשיקול דעת ולאפשר חריגים וסייגים. המשלה תומכת בכפוף לכך שהמשך החקיקה יעשה בתאום עם הממשלה.

בהצבעה שמית תמכו 55 והתנגדו 31. ההצעה תועבר לוועדת הפנים להמשך טיפול.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן