Skip to content

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון אישרה את גובה התקציב

על פי החלטת הוועדה תקציב הביטחון לאותה שנה יעמוד על 56.1 מיליארד שקלים, עליהם יתווספו במהלך השנה עוד 3 מיליארד שקל וכן עוד מיליארד אחד בגין התייקרויות. ח"כ שלי יחימוביץ': "תקציב פיקטיבי ומדומה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בראשות ח"כ צחי הנגבי (ליכוד) אישרה הבוקר, ברוב של 8 תומכים מול 4 מתנגדים, את גובה תקציב הביטחון לשנת 2016.

על פי החלטת הוועדה תקציב הביטחון לאותה שנה יעמוד על 56.1 מיליארד שקלים, עליהם יתווספו במהלך השנה עוד 3 מיליארד שקל וכן עוד מיליארד אחד בגין התייקרויות. קבלת התוספת במהלך השנה  מותנית בכך שמשרד הביטחון יבצע שורה ארוכה של צעדים עליהם התחייב למול משרד האוצר.

תקציב הביטחון אושר - הפעם בהסכמה בין האוצר למשרד הביטחון (צילום ארכיון: טל ים)
תקציב הביטחון אושר - הפעם בהסכמה בין האוצר למשרד הביטחון (צילום ארכיון: טל ים)

כזכור, לפני שבוע חברי הוועדה החליטו שלא לתמוך בתקציב הביטחון שעמד על 56.1 מיליארד שקלים, מתוך הערכה  כי התקציב הנתון אינו מאפשר לצה"ל לממש את יעדיו, לקיים אימונים סדירים ולבצע הליכי הצטיידות נדרשים.

במהלך הלילה אישר הקבינט המדיני ביטחוני את ההסכמות אליהם הגיעו משרד האוצר ומשרד הביטחון, והממשלה ביקשה מן הועדה לשנות את עמדתה.

יו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי, הבהיר לאחר ההצבעה: " ההחלטה שקיבלנו בישיבה הקודמת שלא לאשר את התקציב אמנם היתה חסרת תקדים, אולם היא האיצה את תהליכי ההידברות בין האוצר והביטחון. כעת ניתן היה לתמוך בשינוי שהוצג לנו בלב שלם, הן בזכות הגדלת התקציב, הן בזכות המחויבות של צה"ל לשינויים מבניים חיוניים, ובעיקר בזכות ההסכמה לאמץ מתווה רב שנים שיקנה ודאות, גמישות ויציבות למערכת החשובה ביותר במדינה."

לדברי אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, התוספת בסך 3 מיליארד שקלים תעבור למשרד הביטחון במהלך השנה הקרובה בכפוף לכך שמשרד הביטחון יבצע מספר מהלכי ייעול: צמצום כוח האדם בצה"ל, הגברת השקיפות והבקרה, קיצור השירות לחיילי החובה, העלאת גיל הפרישה לנגדים, אזרוח תפקידים מקצועיים וכן הוספת "שער יציאה" בגיל 35 ללא אפשרות לקבלת פנסיית גישור.

"התנהלות שטחית וחפיפניקית". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"התנהלות שטחית וחפיפניקית". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל, הדגיש כי הסיכום בין משרד האוצר למשרד הביטחון מסתמך על אמון הדדי, על אף שהצדדים טרם חתמו על הסכם רשמי.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוסיף כי במידה ומערכת הביטחון לא תעמוד בהתחייבויות שהוסכמו עליהם, משרד האוצר לא יעביר את התוספת במהלך השנה.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שהצביעה נגד תקציב הבטחון, אמרה כי הצביעה נגד תקציב הביטחון משום שהיא מסרבת להיות חלק מאישורו של תקציב פיקטיבי שהכל יודעים שהוא מדומה. "תקציב של 56 מיליארד המלווה בקריצה ובידיעה שזה כלל אינו התקציב וכי מיליארדים נוספים יעברו, הוא טקס רעשני שמתנהל מידי שנה בין משרדי הביטחון והאוצר, שבו חברי ועדת חוץ וביטחון משמשים להקת לווי של אומרי הן", אמרה יחימוביץ'. "הגיע הזמן שיפסק. התנהלות שטחית וחפיפניקית זו  פוגעת אנושות ביכולת התכנון של צה"ל ובביטחון המדינה והופכת את תקציב המדינה כולו לבדיחה גרועה, משום שברור שהוא ייפרץ".

 לדבריה, ההבטחה של האוצר ושל משרד הביטחון לחברי הועדה כי יש בניהם לחיצת יד וסיכומים, מבלי לפרט את תוכן הסיכומים, מייתרת לחלוטין את עבודתה של הועדה המשותפת לתקציב הביטחון, הופכת אותה לחותמת גומי ומייתרת את פעילותה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בישיבת הממשלה לתקציב הביטחון ואמר: "אני העברתי למעלה מתריסר תקציבים, נדמה לי שאפילו הרבה למעלה מתריסר תקציבים, כראש ממשלה וכשר אוצר. ולכן, היום הזה הוא אירוע חריג, משום שבאף אחד מהמקרים האלה לא זכור לי שהגענו לרגע, כמו שאנחנו הגענו אליו היום, שיש הסכמה בין שר הביטחון ושר האוצר, ביחד עם משרד ראש הממשלה. בדרך כלל זה תהליך אחר. אני חושב שהתהליך הזה הוא ראוי לציון כי הוא מאפשר לנו לנהל את התקציב נכון. תקציב נכון לא רק ל-2016, אלא גם למה שיוצג בקרוב, וזו תוכנית רב-שנתית לצה"ל, שהוא שילוב ראוי של תר"ש (תכנית רב שנתית) 'גדעון' והמלצות ועדת לוקר. מה שיש פה זה נתיב של התעצמות והתייעלות של צבא ההגנה לישראל. ואני רוצה לברך את שר הביטחון ושר האוצר על שיתוף הפעולה למען מטרה חשובה, וגם את מנכ"ל משרדי אלי גרונר, שעמל יחד עם אנשי האוצר והביטחון במטרה הזאת.

,בשורות לחיילי החובה שמשכורתם תוגדל בכ-50%". משה כחלון (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
,בשורות לחיילי החובה שמשכורתם תוגדל בכ-50%". משה כחלון (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

"אני חושב שאנחנו מבינים שצה"ל צריך לעבור שינויים כי הזירה שלנו עוברת שינויים, האיומים עלינו עוברים שינויים, הנשק שמופנה כלפינו עובר שינויים, וגם המערכת שלנו עוברת שינויים מבורכים וחשובים", אמר נתניהו. "צבא חזק נותן כלכלה חזקה ולהיפך. הא בהא תליא, לשני הכיוונים".

שר האוצר, משה כחלון, אמר: "ההסכם לשיפור שכרם של כוחות הביטחון מיטיב עם אלה שמשרתים אותנו, נלחמים למעננו,  ומסכנים את החיים שלהם למען ביטחוננו. בהסכם ננסה לחזק את הרמטכ"ל, את אלופי צה"ל, את הקצינים, ואת החיילים. ננסה להגיד לכם שעשינו עבורכם את ההסכם הטוב ביותר שיכולנו לעשות.

"זו עבודה של הרבה לילות כימים, אבל הוצאנו מתחת ידינו את ההסכם הטוב ביותר עבורכם. הסכם שיפנה אתכם באמת לעסוק בהגנה על הארץ, ולעסוק במשימות החשובות והקשות שיש לכם ולא לחזר על הפתחים של הפוליטיקאים לעוד כסף, או שאלות אם יש לכם כסף לאימונים או אין לכם כסף לאימונים.

"עשינו את זה יחד אתכם ואני שמח שאנחנו בהסכמה אחת", אמר השר כחלון. "מצד שני, לא זנחנו את הנושאים החברתיים ואת הצמיחה של המשק. פינינו כספים לחינוך, לרווחה, לבריאות לתשתיות, לפריפריה, ולצמיחה של המשק שגם חשובה".

כחלון הוסיף כי הרפורמות הבתקציב הביטחון יהפכו את הצבא שלנו להרבה יותר יעיל, חזק ועם התעצמות הרבה יותר גדולה ממה שידענו בשנים האחרונות. "ההסכם הזה מביא בשורות לחיילי החובה שבראשון לינואר המשכורת שלהם תוגדל בכ-50%. אנחנו מביאים בשורה לנגדים, בעבודה משותפת עם שר הביטחון, תוקן עוול של שנים רבות ולנגדים ישופר שכרם באופן משמעותי, לאחר שנים של סחבת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן