Skip to content

הבלוף הגדול של הכולסטרול

כולסטרול אינו האויב הגדול כפי שגרמו לנו לחשוב, אלא רק סמן לכך שקיימת בעיה, שצריך לחפש את הגורם האמיתי למחלה ולתקן אותו. מאת ד"ר ראובן ברק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כולסטרול, מתברר, הוא לא האויב הגדול כפי שגרמו לנו לחשוב, אלא רק סמן לכך שקיימת בעיה, שצריך לחפש את הגורם האמיתי למחלה ולתקן אותו. לחסל אותו זה כמו להרוג את השליח 

מאת ד"ר ראובן ברק

נשיא ארה"ב ה-34, דוויט אייזנהאור, קיבל את התקף הלב הראשון שלו בשנת 1955, בגיל 64. לא היה לו רקע משפחתי של מחלות לב, הוא לא עישן, משקל גופו היה אידיאלי לגובהו, לחץ הדם והכולסטרול שלו היו תקינים והוא נהג להתעמל באופן קבוע.

מובן שהיה לו רופא צמוד ואישי שעקב אחריו באדיקות, והוא עבר בדיקות קבועות וסדירות, ביניהן זו של רמת הכולסטרול, שהייתה בזמן התקף הלב רק 165. תחת פיקוחו של הרופא פתח מיד אייזנהאור בדיאטה קפדנית ודלת כולסטרול. הוא אכל מעט מאוד שומנים, ולבישול מזונו השתמשו בשמן סויה, או מרגרינה, שרק כמה עשרות שנים מאוחר יותר התגלו כמזיקים לבריאות.

ביצים
ביצה, מה רע?
צילום: digitalart / FreeDigitalPhotos.net

עם סיום כהונתו השנייה כנשיא, ב- 1961, עלתה רמת  הכולסטרול שלו בדם ל-259. התזונה שלו אמנם הייתה דלת שומנים ועשירה בפחמימות מורכבות, אבל עד מותו ב-1969 הוא עבר עוד חמישה התקפי לב.

כולסטרול חיוני לקיומנו

את "תיאוריית הליפידים", על פיה כולסטרול גבוה הוא הבעיה וכדי להוריד את רמתו בדם יש להימנע מאכילת שומנים, הגה עוד בשנות ה-50 של המאה הקודמת, תזונאי אמריקאי בשם אנסל קיז (Ancel Keys). אלא שלמחצית מן הלוקים בהתקפי לב יש בכלל רמות כולסטרול תקינות, והרבה בעלי כולסטרול גבוה לא סובלים כלל ממחלות לב. ועל כן כל הסטטינים שבעולם (תרופות להורדת כולסטרול) לא יבטיחו, גם אם הכולסטרול שלכם ירד, שלא יהיה לכם התקף לב. לעומת זאת הם עלולים לגרום לנזק לכבד ולתופעות לוואי שונות.

לחם וחמאה
אם כבר, דווקא הלחם הוא זה שמזיק
צילום: Clare Bloomfield / FreeDigitalPhotos.net

מה שהכי משמעותי כנראה הוא התזונה שלכם. מזונות שמעלים את רמות האינסולין הם אלה ששמים אתכם בקבוצת סיכון למחלות שונות, ביניהן מחלות לב וכלי דם. כי רמות אינסולין גבוהות גורמות לחסימת כלי הדם, ללא קשר לרמות הכולסטרול.

יתרה מכך, אנחנו זקוקים לכולסטרול ולא נוכל להתקיים בלעדיו. הוא נמצא בכל תא בגופנו, הוא בונה את קירות התאים, אנחנו מייצרים ממנו הורמונים, הוא חיוני למטבוליזם של ויטמין D, וממנו אנחנו מייצרים את מיצי המרה החיוניים לעיכול. כולסטרול חיוני ביותר גם לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

כולנו מורגלים בחלוקת הכולסטרול לשני סוגים: הטוב HDL, והרע LDL, אבל האמת היא שאין דבר כזה טוב או רע, וההתייחסות לרמת הכולסטרול הכללי, או לאחד מסוגיו, חסרת משמעות בבואנו לנסות ולנבא מי נמצא בקבוצת סיכון למחלות לב.

תרופות להורדת כולסטרול טובות בעיקר לחברות התרופות

בשנים האחרונות מובילה ארה"ב קו לוחמני ונוקשה מאוד בנושא, ורמות הכולסטרול ה"אידיאליות" בהצהרות המגיעות משם יורדות כל הזמן, לא רק ביחס למבוגרים אלא גם בילדים. התוצאה של גישה זו היא רווחים עצומים לתעשיית התרופות ונזק בריאותי לציבור, לא רק מתופעות הלוואי השונות של הסטטינים, אלא גם מרמות נמוכות מדי של כולסטרול.

כולסטרול הוא ליפופרוטאין LIPOPROTEIN, כלומר, תרכובת של חלבון ושומן. הכולסטרול מתחבר עם שומנים וחלבונים אחרים בזרם הדם וכך הוא מובל אל הרקמות, שם הוא ממלא תפקיד חיוני בבניית מעטפת התאים, ביצירת כל ההורמונים הסטרואידיים, כגון הורמוני המין אסטרוגן וטסטוסטרון, קורטיזון ועוד, וחיוני ביצירת ויטמין D בעור מחשיפה לשמש.

גופנו לא רק מייצר כולסטרול, אלא אף עובד קשה מאוד כדי לשמר אותו, כי הוא חיוני לקיומנו.

לא הכולסטרול גורם למחלות לב וכלי דם, הוא חלק מניסיון הגוף לרפא דלקת קיימת 

הגוף שלנו עובר כל הזמן תהליכים דלקתיים. בעקבות טראומה, או חדירת גורמי מחלה, מגיב גופנו ביצירת מצב של מגננה, שאנחנו קוראים לו דלקת: כלי דם מתכווצים, למנוע אובדן דם. הדם הופך סמיך יותר, כדי שיוכלו להיווצר קרישי דם שתפקידם לסתום חורים ופרצות בכלי הדם וברקמות אחרות. מערכת החיסון שולחת תאים שונים וכימיקלים להילחם בזיהום. תאים משתכפלים ומתרבים כדי לתקן את הנזק, ובמקום נוצר קריש ובהמשך רקמה צלקתית. אותו תהליך מתרחש גם על פני אזורים חיצוניים, כגון העור, וגם באזורים פנימיים, כגון עורקים וכלי דם, שם זה נקרא "פלאקים".

כשהפלאקים עבים, הם יכולים לסתום עורק ולגרום להתקף לב או לאירוע מוחי. כאן מתגלה תפקידו החשוב של הכולסטרול: הוא מובל על ידי זרם הדם למקום המודלק, כדי לשקם ולבנות את הרקמה הפגועה. כלומר – לא הכולסטרול הוא הגורם למחלות כלי דם ולב, אלא הוא חלק מניסיון הגוף לתקן ולרפא דלקת קיימת!

זו הסיבה שכיום יש יותר ויותר חוקרים ורופאים המדברים על "בעיית הכולסטרול" כעל "מחלה מומצאת". רמת כולסטרול גבוהה מעידה על מצב דלקתי בגוף, והכולסטרול שם כדי לרפא. הוא הסמן, לא הגורם.

על פי תפיסה מודרנית זו – הורדת כולסטרול היא שטות גמורה, מה שצריך זה לחפש את הגורם האמיתי למחלה ולתקן אותו. כך הרפואה המודרנית בעצם "משתינה מחוץ לאסלה".

כדי לדעת אם אתם בקבוצת סיכון ללקות במחלת לב עליכם לבדוק את רמת החלבון הקרוי CRP, שרמה גבוהה שלו מעידה על מצב דלקתי בגוף ועל הסכנה לחלות.

כולסטרול נמוך, זה מסוכן

לא רק שהורדת הכולסטרול לא עוזרת, היא אפילו מזיקה. עלינו לזכור שכולסטרול חיוני לתהליכים פיזיולוגיים נורמלים כמעט בכל רקמה בגופנו. מחקרים שונים מראים שבעלי כולסטרול נמוך נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בדיכאון ויש להם יותר נטיות אובדניות. לבעלי כולסטרול נמוך יש תפקודים קוגניטיביים נמוכים יותר, תפקוד אינטלקטואלי נמוך יותר והם מגיבים מנטלית לאט יותר. נרקומנים עם כולסטרול נמוך חוזרים יותר לסמים לאחר שנגמלו. בעלי כולסטרול נמוך כנראה גם מגיבים יותר באלימות. כל זה קשור כנראה לרמות סרוטונין נמוכות, כי סרוטונין, כמו הורמונים אחרים, נוצר גם הוא  מכולסטרול.

מחקר מדאיג במיוחד, שנערך באוניברסיטת מסצ'וסטס בבוסטון על 41,000 חולים, הראה ששימוש בסטטינים המורידים כולסטרול, מעלה את הסיכון ללקות בסרטן. מחקר נוסף, על 60,709 איש, הראה קשר בין רמות נמוכות של כולסטרול ומחלת פרקינסון.

עד 2004 נחשבה רמה של 130 מ"ג LDL לרמה תקינה. עם הזמן עדכנו את ההמלצות לרמה של 100 מ"ג, ואפילו ל-70 מ"ג בקבוצת "חולים בסיכון גבוה".

אלו רמות שכמעט ולא ניתנות להשגה ללא נטילת תרופות, הלוא הם הסטטינים, שהם היום אחת התרופות הכי נמכרות במערב.

סטטינים מדכאים אנזים בכבד שתפקידו לפרק כולסטרול, אבל יחד עם פעולה זו הם גם משפיעים על תהליכים פיזיולוגיים רבים נוספים: הם מרוקנים את הגוף מאנטיאוקסידנט (נוגד חמצון) חשוב, הלוא הוא קו אנזים 10Q, שמחסור שלו גורם לעייפות, לחולשת שרירים ולכאבי שרירים, ויכול להגיע עד אי ספיקת לב. החלבון המשתחרר מפירוק שריר גם עלול לגרום לאי ספיקה כלייתית.

הסטטינים פוגעים במערכת העצבים וגורמים לדלקת עצבים המתבטאת בנמלול, כאבים וקשיי הליכה. הם מעלים את הסכנה לירידה בתפקוד מערכת החיסון ועל כן לתחלואה גבוהה יותר. מעלים את הסיכון להתפתחות סרטן, לפגיעה בתפקודי כבד, לפגיעה בזיכרון, ולאחרונה גם נמצא קשר בין סטטינים ו-ALS (מחלת ניוון שרירים חשוכת מרפא).

שומן רווי, דווקא בריא לנו 

עד לאחרונה הייתה מקובלת בעולם הרפואה גישתו של אנסל קיז, על פיה יש להימנע מאכילת אוכל שמן, כמו ביצים, חמאה, וסוגי שומן רווי למיניהם. כעת מתברר שמסקנותיו התבססו על מידע לקוי. הוא בחר נתונים רפואיים בצורה לא תקינה (השתמש באופן סלקטיבי בנתונים רק משש מדינות מתוך 22 בהן נערך הסקר), ועל סמך פרסומיו אימצה הרפואה המודרנית את הרעיון המוטעה, על פיו שומן רווי אינו בריא.

היום, יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך ששומן רווי בריא לנו, ולא רק שהכולסטרול בדם לא יעלה כתוצאה מכך, אלא אף ירד עד לערכים נורמליים. ומי שאוכל חמאה יש לו סיכוי נמוך יותר לפתח מחלת לב מזה שאוכל מרגרינה.

פחמימות יותר מסוכנות לבריאות משומנים

המזונות המזיקים הם פחמימות ועמילנים: סוכרים (אם כסוכר שולחני לבן ואם כסוכר הפירות פרוקטוז, אותו מוסיפים למזון מתועש ולמשקאות קלים) ומוצרי חיטה, כולל מלאה.

מסוכנים גם שומני טראנס (שומנים צמחיים שעברו עיבוד), עודף משקל, חוסר תנועה מספקת, עישון, וכמובן מתח ולחץ.

מי שרוצה להוציא עצמו מקבוצת סיכון למחלות לב וכלי דם צריך להימנע מהמזונות האמורים, לעסוק באופן קבוע בפעילות גופנית, להפסיק לעשן, ולנסות ולהירגע. (יוגה, מדיטציה).

מי שאין לו אומץ להפסיק (או לא רוצה להתחיל) לקחת סטטינים – מומלץ לו שייקח קו אנזים 10Q בכמויות גדולות, על מנת למזער את הנזק.

  • ד"ר ראובן ברק הוא רופא (MD), מומחה ברפואה סינית, המלמד ומטפל בשיטות רפואה טבעיות, מחבר הספר "מדריך מפה לריפוי טבעי".


43 Comments

  1. ד"ר ראובן ברק
    2 בפברואר 2012 @ 11:49

    מחקר מהולנד שפורסם בספטמבר 2011 על אכילת שומן רווי http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21978979

  2. ישראל
    26 בינואר 2012 @ 13:38

    ד"ר ברק הנכבד. מה לדעתך צריך לעשות אחד שלפני למלה מ10 שנים עבר אירוע לב (ללא מעקפים) והיום יש לו היצרות אאורטלית עם שטח המסתם ומאז (למלה מ10 שנים) בהוראת הרופאיו צורך סטטינים לסוגהם (לפי הבדיקות בערתם מצליח "יפה" לאזן את הכולוסטרול), בזמן האחרון יש לו סימנים שונים לבעיות בכבד, כליות וכדוריות דם (מטפל בהכול בהשגחה רפואית), סה"כ מרגיש טוב (שום דבר לא כואב לו), על כל "הבעיות"החדשות "עלה" במקרה? האם אליו להפסיק בכלל להשתמש בסטטינים?אם כן תמה להגיד לרפאיו, ש…?

    • ד"ר ראובן ברק
      27 בינואר 2012 @ 13:27

      כ- 50 מ"ג ליום

    • ד"ר ראובן ברק
      27 בינואר 2012 @ 13:27

      לך אסור להפסיק, האיזון שלך מאוד עדין וכל שינוי עלול להפר אותו

      • ישראל
        29 בינואר 2012 @ 12:36

        לד"ר ברק, תודה רבה. עוד שאלה בבקשה: אני לוקח כל יום
        SIMVACOR 40 MG ו EZETROL 10ML האם אפשר להפחית וכל יומיים?

        • ד"ר ראובן ברק
          1 בפברואר 2012 @ 0:07

          ישראל היקר, לייעץ לך על טיפול תרופתי דרך האינטרנט זה יהיה חוסר אחריות משווע, איני יכול לענות לך, מצטער

  3. גילה
    24 בינואר 2012 @ 18:06

    אני שומרת דיאטה לפי סוג דם O.אם אני לוקחת 10 מ"ג ליפיטור, כמה קו אנזים Q10 אני צריכה לקחת?
    האם לחם שיפון הוא בסדר או גם כן לא?

  4. מגפון עיתון ישראלי עצמאי
    22 בינואר 2012 @ 8:08

    […] נוספת: הבלוף הגדול של הכולסטרול פוסט זה פורסם בקטגוריה אלטרנטיבי, בריאות, רפואה […]

  5. שולה
    21 בינואר 2012 @ 11:26

    מה קורה עם כל תוספי המזון שאמורים לעזור לנו להוריד כולסטרול? האם גם הם בקטגוריה של התרופות?

    • ד"ר ראובן ברק
      21 בינואר 2012 @ 16:01

      לאיזה תוספים את מתכוונת? RED YEAST RICE (Monascus purpureus) היא פטריה אדומה שצומחת על אורז והידועה כמורידה כולסטרול, אפשר להשיגה בארץ, שבולת שועל מורידה כולסטרול, תאכלי לך דייסה, או גרנולה ביתית, זה גם יעזור.
      שיטות נוספות"לניקוי הדם"
      • לשתות 3 כוסות מים עם מיץ מחצי לימון ממותק בדבש.
      • לאכול ראש צנון בינוני מגורד עם כל ארוחה.
      • לשתות 3 כוסות תה מכפית זרעי שומר כתושים שהורתחו במשך 10 דקות.
      • לשתות 2 כוסות תה מכפית עלי רוזמרין.
      • חליטת עלי זית: 3-4 בספל, 3 ביום.

      • שולה
        3 בפברואר 2012 @ 21:11

        התכוונתי לכל התוספים בצורה של גלולות הנמכרות בפארמים .

        אני אוכלת כל יום דיסה שיבולת שועל ועדיין הכולסטרול שלי גבוה.

        האם אפשר לאכול צנון אם אני סובלת גם מתת פעילות של בלוטת התריס ולחץ דם גבוה (מאוזן בעשרת תרופה)?

  6. ד"ר ראובן ברק
    20 בינואר 2012 @ 18:04

    והיום מתפרסם עוד חיזוק לדבריי: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4171024,00.html

  7. חגי קמרט
    20 בינואר 2012 @ 15:04

    לד"ר ברק.

    לפי שלמדתי הבעיה היא לא בכולסטרול, אלא במידת צפיפותם של החלבונים. כאשר הצפיפות גבוהה אין חשש משקיעת שומנים וחסימות למיניהן. הבעיה כאשר צפיפות החלבונים נמוכה, או אז יכול הכולסטרול לשקוע וליגרום לסתימות.
    האמנם?

    • ד"ר ראובן ברק
      21 בינואר 2012 @ 16:03

      אני מכיר את הנושא של גודל החלקיקים בפחמממות, קמח למשל, ככל שהוא דק יותר הוא בריא פחות, אם תוכל לפרט קצת יותר, במושגים מקצועיים, אוכל להגיב

  8. שואלת
    19 בינואר 2012 @ 14:31

    האם שומני טרנס מזיקים, אם כך, מבחינה אחרת ולא בגלל היותם מייצרים כולסטרול בגוף?

    • ד"ר ראובן ברק
      21 בינואר 2012 @ 16:07

      שומני טראנס מעלים LDL (הכולסטרול הרע) ומורידים HDL (הטוב) ומעלים CRP

  9. ד"ר ראובן ברק
    15 בינואר 2012 @ 7:47

    מורן תודה על ההערה הביוכימית

  10. מורן
    13 בינואר 2012 @ 11:38

    סקירה טובה וחשובה.
    רק נדרש לתקן טעות אחת. כתבת, "כולסטרול הוא ליפופרוטאין" והוא לא. כולסטרול הוא כמובן תרכובת בעלת מבנה סטרואידי. ליפופרוטאינים הם מבנים של ליפידים וחלבונים (ולא תרכובות כפי שכתבת) המשמשים גם להסעת תרכובות שונות בזרם הדם. הליפורפוטאינים (כמו HDL LDL) מכילים בתוכם כולסטרול.

  11. לימור
    11 בינואר 2012 @ 7:10

    כתבה מצוינת , אך עד שלא נשכיל לחבר בין המצב הרגשי לבין התגובה בגוף נסתובב
    עוד שנים סביב מחקרים כאלו ואחרים שפוסלים אותם וכן הלאה.
    יש אנציקלופדיה בשם ״ על רוח וחומר״ הקושרת במדויק את הסיבה הרגשית לתוצאה בגוף, וזהו הנעלם החסר.
    לבריאות לכולם.

    • ////
      11 בינואר 2012 @ 21:03

      יש לי את האינציקלופדיה "על רוח וחומר" – קשה להבנה …
      אוקי, תאריך הלידה שלי xx – מה זה אומר ? כן לאכל x ? לא לאכל ?
      צריך להגיע לפגישה עם המחברת כדי לשקלל את סה'כ …
      אישית, הייתי בקבוצה והמחברת {אילנה רוגל} הדגימה עלי וכך זכיתי.
      את האינציקלופדיה … אני מחזיקה {כבד !!!}, קוראת קצת ומתייאשת ….

    • ד"ר ראובן ברק
      12 בינואר 2012 @ 0:22

      לימור שלום, כמי שעוסק כבר 20 שנה ברפואה טבעית ברור לי הקשר הבלתי ניתן להכחשה בין גוף לנפש, את מודעת לנושא, אך רבים בורים וחיים תחת משטר ההפחדה שנשלט מאחורי הקלעים על ידי חברות התרופות, ושעושי דברו הם הקולגים שלי, הרופאים, והתזונאיות, הזורים פחד ודוחפים סטטינים. במאמר זה התייחסתי ספציפית לכולסטרול ולסטטינים כי הייתי חייב להגביל עצמי. אם תכנסי לבלוג שלי ותעייני במאמרים אחרים שלי תיווכחי שאני משתדל להראות תמונה יותר רחבה.

  12. משה ק.
    8 בינואר 2012 @ 16:15

    לד"ר ברק שלום רב,

    מתוך הכתבה "סטטינים מדכאים אנזים בכבד שתפקידו לפרק כולסטרול", –
    לא ברור לי למה לדכא את האנזים על ידי לקיחת סטטינים להורדת כולסטרול כשהאינזים בעצמו
    מפרק את הכולסטרול ? אולי יותר נכון "סטטינים מדכאים אנזים בכבד שתפקידו לייצר כולסטרול"?
    תודה

    • ד"ר ראובן ברק
      9 בינואר 2012 @ 15:34

      צודק, טעות, צ"ל מייצר כולסטרול (ליתר דיוק מדובר ב HMG-CoA reductase שמייצר mevalonate, ממנו נוצר הכולסטרול, תודה על הערתך

  13. עפולה
    8 בינואר 2012 @ 15:32

    ד'ר ברק היקר,
    דבריך ידועים לי. אתה צודק במיליון %
    למה הרופא של אחי לא יודע זאת ???
    אחי חולה אפילפטי, אסמטי, סובל מהשמנה ומכולסטרול "גבוהה" …
    הרופא הפחיד ו"איים" באירוע מוחי ו/או לבבי … באם ח'ו לא יטול סטטינים ……….
    ביקשתי ממנו בדיקת CRP – שכן אצלי התוצאה היתה מאוד, מאוד גבוהה {12} ….
    והרופא החוצפן – סירב לבדיקת CRP לאחי ………
    יענו, חוסך לקופ'ח …
    אחי המסכן נאלץ ליטול סטטינים מבלי לדעת האם יש דלקת בגופו ….
    בא לי לכתוב את שם הרופא הרשלן !!!!!!!!!! {אני מתאפקת} …
    בא לי להעביר אותו מקופ'ח "כללית" לקופ'ח "מכבי".
    אישית, עברתי ל"מכבי" וקיבלתי {בלי שאבקש} מלא בדיקות.
    אני רותחת על הרופא הרשלן !!!! – והמון תודה וברכה עבור מאמר חשוב זה.
    תבורך.

    • ד"ר ראובן ברק
      9 בינואר 2012 @ 15:36

      את צודקת, אבל כולנו כלואים במערכת בירוקרטית ששולטת בחיינו, לא נותר לי אלא לאחל בהצלחה

      • עפולה
        11 בינואר 2012 @ 21:04

        העיקר – רפואה שלמה.

        • רותי ביוטי
          11 בינואר 2012 @ 23:41

          לא לוותר עפולה …..יש עוד רופאים נהדרים כמו ראובן פני אליו והוא כבר יעשה לאחיך סדר בתזונה בתרופות.
          המון בריאות והצלחהההההה.

    • סבי
      12 בינואר 2012 @ 10:56

      תראי לו את הסרט שמנצ'יק. לא תאמיני למה שתראי שם ועד כמה פושה הפוליטיקה וההון בנושא הזה.

      • עפולה
        14 בינואר 2012 @ 17:17

        ניסיתי לראות את הסרט "שמנצ'יק" – ולא מצאתי בגוגל.
        דאגו להסיר את הסרט ……

  14. שושי
    7 בינואר 2012 @ 19:06

    "סוכר: האמת המרה" – הרצאה לציבור של פרופ' אמריקאי (קרוב ל-2 מיליון צפיות). מוזמנים להוריד באמצעות התיבה התכולה. ההרצאה באנגלית, אך גם מי שלא מבין אנגלית יכול להבין את להט המרצה
    http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

  15. ד"ר ראובן ברק
    7 בינואר 2012 @ 18:51

    ליוסי ומיכל,
    צר לי על התגובה הכועסת וחסרת הידע, הנובעת, אני מניח, מבורות, נתחיל מן האקמול: אכן חום בעת מחלה הוא דבר חשוב, עצם עליית החום הורגת וירוסים וחיידקים, הורדת חום מאריכה את ימי המחלה (בערך ב- 4 ימים בממוצע), והעלאת חום מקומית עוזרת להילחם במחלה ומקצרת אותה, ואסביר: כולנו יודעים שחום הוא תהליך חיוני בזמן מחלה, אבל רוב האנשים מורידים חום, וזו טעות, רוב האורגניזמים גורמי המחלה מותאמים אבולוציונית לטמפרטורה השורה באיבר בו הם מתישבים, שם הם חיים ומשגשגים הכי טוב, כך למשל RHINOVIRUS, הווירוס שגורם לנזלת ומחלות דרכי הנשימה עליונות מתפתח ומתרבה הכי טוב בטמפרטורה של 33 עד 35 מעלות, על כן נשימה של אוויר בטמפרטורה של 45 מעלות, למשל (כמו שהסבתות אומרות- לשים את הראש מעל סיר מים חמים ולנשום אדים) תקל על הסימפטומים של הצטננות. לעומת זאת, ווירוס השפעת, התוקף את הגוף כולו, משגשג בטמפרטורות שהן מעט מתחת לחום הגוף, ועל כן, חום של 40 מעלות (בזמן המחלה) יהרוג את הווירוס תוך 12 עד 24 שעות, לכן הורדת חום מלאכותית מאריכה את המחלה. ראה כאן: http://www.bmj.com/cgi/content/full/329/7476/1238-a.
    ולעניין הסטטינים, אם היית קורא את כל המאמר היית רואה שהבאתי לא מעט סימוכין המראים שסטטינים לא רק שאינם מועילים, אלא כנראה אף מזיקים. אבל את החשוב מכל פיספסת: כולסטרול זה טוב, והטענה המרכזית שלי (ואני נתלה באילנות גבוהים) היא שכלל לא צריך להוריד אותו. קוראים לזה הבנת הנקרא….

    • אני
      27 בינואר 2012 @ 19:34

      ד"ר ראובן ברק
      משעשע מאוד שבחרת לפתוח דווקא עם אייזנהוואר כדוגמא…
      הוא היה חולה בקרוהן !!!

  16. מרטה אורן
    7 בינואר 2012 @ 18:43

    אני מבקשת לדעת בענין הטרגלוצירים גבוה,אין מוריגים אותו?
    תודה מראש

    • ד"ר ראובן ברק
      7 בינואר 2012 @ 23:42

      אומגה 3 (שמן דגים), שום, מזון עתיר סיבים, להמנע מפחממות

  17. מיכל
    7 בינואר 2012 @ 16:50

    מסכימה עם יוסי

    • סבי
      12 בינואר 2012 @ 10:53

      אז תקראי מה שכתבתי ליוסי. בבקשה, תביאי מחקר אחד לא תלוי (דהיינו לא של חברה שמייצרת תרופות שהיא מרויחה מהן) שמוכיח קשר בין כולסטרול למחלות לב.

  18. יוסי
    7 בינואר 2012 @ 16:08

    נו….
    זה בערך כמו להגיד לא לתת אקמול לחולה עם חום גבוה כי החום הוא רק הסימפטום. האם הדוקטור הנכבד מוכן לקחת צ'אנס כזה?
    תרופות נגד כולסטרול הן מצילות חיים! ועד אשר יימצא פתרון לתהליך הדלקתי זה עדיף.
    יוגה, ספורט, תזונה נכונה – כל אלה לא תמיד עוזרים.

    • סבי
      12 בינואר 2012 @ 10:51

      מאיפה אתה יודע שתרופות נגד כולסטרול מצילות חיים ובכל מצב? בדרך כלל אנשים עונים על שאלה כזו – זה ידוע. איך ידוע? מחקרים. באמת? תראה לי. חפרתי בעניין – מתברר שאין. נכון זה נשמע הזוי אבל לא יותר הזוי מהתשובה זה ידוע.

    • שולמית
      22 בינואר 2012 @ 17:04

      באמת לא כדאי לקחת תרופות להורדת חום אלא כאשר החום אד גבוהה

    • מירב
      22 בפברואר 2012 @ 23:41

      צודקת לגמרי בעניין החום באמת הוא רק הסימפטום
      הוא אמצעי של הגוף להתמודדות עם מחלה
      ובאמת עדיף לא לתת אקמול – שהוא רעל מזיק
      מעולם לא נתתי אקמול לבן שלי כשהיה קטן והיה קודח מחום. והוא היה מבריא מהר מאוד.
      ובעניין התרופות להורדת כולסטרול את גם צודקת- הן באמת משפרות מאוד את החיים-
      של יצרני התרופות שמתעשרים ממכירתן ואת חיי הרופאים שמקבלים עמלות מחברות התרופות.
      מי שמתעקש להרעיל את עצמו- חבל.

  19. דבי דלויה
    7 בינואר 2012 @ 8:22

    אכן, הכולסטרול הוא לא עיקר הבעיה בסתימת העורקים אלא הדלקת שנוצרת עקב הזיהום בגוף. על כן ממליצה לבחון את המזון שאנחנו אוכלים בכל זאת, משום שמזונות שהם אנטיגן לדם שלנו יכולים לעורר את מערכת החיסון ולגרום לפלאקים כתוצאה מתקיפת המזון או מהפתוגן שחדר לגוף.

    • גילי
      10 בינואר 2012 @ 23:11

      שלום רב,
      מאוד מפתיע ……..
      מגיל קטן חינכו אותנו ש "אסור לאכול הרבה ביצים" כי זה מעלה את הכולסטרול ועוד..

      שאלה – האם אני מבינה שרצוי לקחת קו.אינזים 10 על מנת לאזן כולסטורול או שזה קשור לאלה שצורכים הרבה פחממות ?

    • שולמית
      22 בינואר 2012 @ 17:02

      לום דבי

      האם את יכול הלהסביר מהזה אוכל שהוא אנטיגן לדם. האם זה קשור לאכילה על פי סוג דם. בקו"ח שלי לא מוכנים לומר לי או לבדוק מה סוג הדם שלי. אני רואה שכדאי להתעקש אתם בעניין זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן