Skip to content

הנהלת הקואליציה החליטה פה אחד לקדם את "חוק ההשעייה"

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה כי חברי הכנסת באסל גטאס וחנין זועבי יורחקו מישיבות הכנסת וועדותיה לארבעה חודשים ואילו חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה יורחק לחודשיים. חברי הכנסת שהורחקו יוכלו להשתתף בהצבעות בכנסת ובוועדות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנהלת הקואליציה החליטה אחר הצהריים מהלך, ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת תדון בנוסח "חוק ההשעייה" עליו הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו ותקדם את החוק במליאת הכנסת. עפ"י הצעת החוק תוכל הכנסת להדיח חברי כנסת מכהונתם, ברוב מיוחד של 90 חברי כנסת.

על קידום החוק הזה סוכם בין ראשי סיעות הקואליציה אתמול. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יזם את החקיקה, בעקבות הסערה שקמה לאחר פגישת חברי הכנסת של בל"ד, עם בני משפחותיהם של המחבלים הרוצחים מג'בל מוכאבר.

"מדרון חלקלק". בצלאל מוטריץ' (צילום: ויקיפדיה)
"מדרון חלקלק". בצלאל מוטריץ' (צילום: ויקיפדיה)

עם זאת, להצעת החוק הזאת ישנן שני מתנגדים מפתיעים בקואליציה – ודווקא מימין. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר אתמול, בראיון לרדיו "קול ברמה": "לי קשה לברוח מהתחושה שיש פה פופוליזם זול. אני חושב שהחוק הקיים נותן לנו מספיק כלים להתמודד עם אותה בוגדנות של חברי הכנסת הערבים. מי שמזדהה עם האויבים ובסופו של דבר מסית לאלימות הוא עבריין פלילי אפשר וצריך להפעיל נגדו את הכלים הפלילים".

סמוטריץ' הזהיר עוד כי מדובר במדרון חלקלק: "מחר יהיו 90 חברי כנסת שלא ירצו שהחרדים יוכלו להתמודד, מחר יהיו 90 חברי כנסת שלא ירצו שמתנחלים יתמודדו. בינתיים אנחנו עדיין מיעוט בחברה הישראלית, צריכים מאוד מאוד להיזהר מעריצות הרוב", הזהיר.

גם ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) מתנגד לחוק. הוא הסביר לאתר האינטרנט "בחדרי חרדים": "לא כתוב בחוק שאפשר להדיח חבר כנסת ערבי שהולך להיפגש עם מחבלים. כתוב בחוק שהכנסת תוכל להדיח חבר כנסת. אז יש היום חוק שועדת הבחירות מוסמכת לפסול רשימה או חבר כנסת שתומכים בטרור וכבר כמה פעמים שועדת הבחירות החליטה נגד בל"ד ונגד זועבי לא להכניס אותם לכנסת, הלך הבג"צ ופסל את ההחלטה הזאת.

"עכשיו אתה עוד פעם מעביר חוק שאפשר להדיח חבר כנסת. אם זה יהיה חבר כנסת ערבי בג"צ יחזיר אותו, אם זה יהיה חבר כנסת יהודי בג"צ יגיד אכן נכון הדבר וצריך להוציא אותו מהכנסת", אמר אייכלר. "ולכן במדינה שבה שולט בג"צ אסור לתת לו כלים להדיח חברי כנסת יהודים ולהשאיר חברי כנסת שתומכים בטרור".

לעומת זאת, כבר עתה ברור כי סיעת "ישראל ביתנו", בראשות ח"כ אביגדור ליברמן, תתמוך בהצעת החוק.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס להחלטת הנהלת הקואליציה כי הצעת החוק תציין את העילות להשעיית ח"כ. "אני מברך על כך, משום שחייבים לשמור על סייגים וכללי התנהגות בסיסיים כדי שהדמוקרטיה לא תהפוך, כדברו של משפטן אמריקאי דגול, לחוזה התאבדות. היא חייבת לשמור על עצמה ולהגן על עצמה".

חה״כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), חברת וועדת הכנסת, אמרה בדיון שהתקיים בנושא: "אנשים שהולכים יום למחרת הירצחה של הדר כהן ז"ל בשער שכם, לשבת עם בני משפחה של רוצחים , שום דבר אינו יכול להצדיק זאת".

נחמיאס ורבין הוסיפה: "אתמול שמעתי את מוחמד בראכה, יו"ר וועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל אומר בפשטות ״אנחנו לא חצויים אנחנו מאה אחוז פלסטינים. יש כל כך הרבה ערבים שרוצים לחיות פה בדו קיום אמיתי, ובל"ד והרשימה המשותפת כולה, פשוט נטשו אנשים דוגמת מרים עוואד האמיצה, שאמרה אחרי רצח דפנה מאיר, שאם שחרור פלשתין כרוך ברצח נשים לנגד עיני ילדיהן, אזי היא מוותרת על כך. אני לא אסלח לח״כים מבל״ד על כך שהביאו אותי, אותנו,  לדבר על איך מוציאים אותם מהבית הזה, במקום לדבר במונחים של דו קיום״.

ח"כ קסניה סבטלובה ("המחנה הציוני") דרשה משר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, להפעיל את סמכותו לפי תקנות ההגנה לשעת חירום, משנת 1945, ולהכריז על בל"ד כהתאחדות בלתי מותרת כפי שהוכרז על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. "במקום להטיל את כל האחריות על הרשות השופטת, כבר עכשיו ניתן להכריז על בל"ד כהתארגנות בלתי חוקית, ואין צורך להמתין לבית המשפט", אמרה ח"כ סבטלובה. "אנשי הקואליציה מאשימים את מערכת המשפט בכך שביטלה את פסילת בל"ד מלהתמודד בבחירות לכנסת, אך זהו מסך עשן, שהרי הכלים נתונים בידי שר הביטחון, והוא יכול להכריז על בל"ד התאחדות בלתי מותרת כבר הרגע".

יושב ראש הרשימה המשותפת, איימן עודה, תמך בחברי מפלגתו שביקרו את משפחות המחבלים ואמר כי "מה שהתרחש לפני שבוע זה מעשה הומניטרי מוסרי ממדרגה ראשונה. צריך להביא את הגופות לקבורה מיד. אנחנו תומכים במאבקו הצודק של העם הערבי הפלסטיני נגד הכיבוש".

גם חבר הכנסת אחמד טיבי , מהרשימה המשותפת, גונן על חברי בל"ד: "חברי הרשימה המשותפת הם לא רק חברי בל"ד, אך מי שחושב שהוא יכול לבודד אותם, לתקוף אותם ולנסות לומר שיש אל"ף ויש בית אז הוא טועה טעות מרה. לא נרשה לבודד את בל"ד ולתקוף אותם אילו היו אנשים לבד", אמר בראיון לגלי צה"ל.

בתוך כך, ועדת האתיקה של הכנסת החליטה כי חברי הכנסת באסל גטאס וחנין זועבי יורחקו מישיבות הכנסת וועדותיה לארבעה חודשים ואילו חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה יורחק לחודשיים. חברי הכנסת שהורחקו יוכלו להשתתף בהצבעות בכנסת ובוועדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן