Skip to content

במבצע חשאי נחתו הלילה בארץ 17 עולים מתימן

הקבוצה שנחתה היום כוללת 12 יהודים מהעיר ריידא שבמחוז עומראן ועוד משפחה בת 5 נפשות מהעיר צנעא. יחד עם יהודי ריידא הגיע גם הרב השוחט של הקהילה, שמביא עמו לישראל ספר תורה עתיק בן כ-800 שנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במבצע חשאי של הסוכנות היהודית שנערך תחת הכותרת 'מקצה תימן'  הועלתה הלילה לארץ הקבוצה האחרונה של עולי תימן. בכך הגיעה לסיומו גל העלייה האחרון מתימן שבמסגרתו הועלו בשנים האחרונות יותר מ- 200 יהודים במספר מבצעי עליה שנערכו בסיוע הסוכנות היהודית, לאחר שהמדינה נקלעה למלחמת אזרחים וגברו ההתנכלויות ליהודים על רקע אנטישמי.

מאז קום המדינה עלו ארצה יותר מ- 51,000 יהודים מתימן, רובם המכריע במבצע מרבד הקסמים שנערך בשנים 1949 – 1950.

חלק מקבוצת העולים מתימן שהגיעה הלילה לארץ (צילום: אריאל די פורטו, הסוכנות היהודית)
חלק מקבוצת העולים מתימן שהגיעה הלילה לארץ (צילום: אריאל די פורטו, הסוכנות היהודית)

הקבוצה שנחתה היום כוללת 12 יהודים מהעיר ריידא שבמחוז עומראן ועוד משפחה בת 5 נפשות מהעיר צנעא. יחד עם יהודי ריידא הגיע גם הרב השוחט של הקהילה, שמביא עמו לישראל ספר תורה עתיק בן כ-800 שנה. אבי המשפחה שעלתה מצנעא הוא בנו של אהרון זינדאני ז"ל שנרצח בהתקפה על רקע אנטישמי בשנת 2012. לאחר הרצח העלתה הסוכנות היהודית את אשתו וילדיו לישראל והביאה את גופתו לקבורה בארץ.

ספר התורה העתיק שהביאו אתם העולים מתימן (צילום: אריאל די פורטו, הסוכנות היהודית)
ספר התורה העתיק שהביאו אתם העולים מתימן (צילום: אריאל די פורטו, הסוכנות היהודית)

ההתנכלויות לקהילה היהודית וההתקפות נגד יהודים גברו בצורה משמעותית מאז שנת 2008 אז נרצח המורה היהודי משה יעיש נהרי ז"ל, בן 35 ואב לתשעה ילדים. בשנת 2012 נרצח אהרון זינדאני ז"ל וצעירה יהודייה נחטפה ואולצה בכוח להתאסלם. כאשר תימן נקלעה למלחמת אזרחים והמצב ההומניטרי במדינה התדרדר, הקהילה היהודית מצאה עצמה תחת לחץ ובסכנה מתמדת. על רקע המצב הביטחוני נרתמה הסוכנות היהודית לסייע ליהודי תימן ובשנים האחרונות סייעה לחילוצם של כ- 200 יהודים והבאתם למקום מבטחים בישראל.

ראש הממשלה נתניהו והעולים החדשים מתימן עם ספר התורה העתיק (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו והעולים החדשים מתימן עם ספר התורה העתיק (צילום: חיים צח/לע"מ)

כ-50 יהודים בחרו להישאר ולחיות בתימן, מהם כ- 40 בצנעא, שם הם מתגוררים במתחם סגור סמוך לשגרירות ארה"ב ונהנים מהגנה של שלטונות תימן. הם יישארו בתימן ללא תשתית יהודית קהילתית או ארגונית. הסוכנות היהודית תמשיך לסייע לכל יהודי שיהיה מעוניין לעלות לישראל ולבנות בה את עתידו.

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אמר כי "זהו רגע משמעותי ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל ושל העלייה ארצה. מאז מבצע מרבד הקסמים ועד היום סייעה הסוכנות היהודית להבאת יהדות תימן הביתה לישראל. השבוע הבאנו משימה זאת לסיומה. פרק זה בהיסטוריה של אחת הקהילות העתיקות בעם היהודי בא אל סיומו, אך תרומתה הייחודית של יהדות תימן בת ה- 2000 שנה תמשיך כאן במדינת ישראל".

הערב נפגש ראש הממשלה נתניהו עם העולים מתימן וקרא עם אחד מהילדים בספר התורה העתיק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן