Skip to content

יעלון על פרשת החייל שהרג מחבל: " מי שנותן גיבוי לחייל כזה לא נותן גיבוי לחוק ולערכים שלנו"

בזמן שבתל אביב נערך דיון בבית הדין הצבאי לערעורים על מעצר החיל ובו טענו סנגורי החייל כי הוא פעל כנדרש והרג את המחבל. תקף הבוקר משה (בוגי) יעלון את אלו שמגבים את החייל והוסיף ברמיזה למעשיו: "כשמדברים על הקם להורגך השקם להורגו יש גם לדבר על לא תרצח"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

בעת שבית הדין הצבאי לערעורים בקריה בתל אביב דן היום (שלישי) בעניינו של החייל החשוד בהריגת מחבל פצוע, האם לקבל את ערעור הפרקליטות הצבאית על שחרורו של החייל למעצר פתוח בבסיס, ולהשיבו למעצר, ביקר שר הביטחון בבקעת הירדן ובנושאו דברים לפני תלמידי תיכון אמר: "תדעו לכם, אני מאד מודאג ממה שמתרחש מאז האירוע. מי שנותן גיבוי לחייל כזה לא נותן גיבוי לחוק ולערכים שלנו". יעלון אמר כי "עוד לפני שמישהו ראה את הסרט. גם  המפקדים שלו ראו שיש שם התנהגות חריגה והחלו תחקיר עוד לפני פרסום הסרטון. המונח רצח צף רק לאחר שהחלה חקירת מצח כסעיף משפטי" הוא הוסיף ותקף את ההפגנות בעד ולשחרור החייל שנערכו מול בית המשפט ובמקומות נוספים ואמר: "ההפגנות מול בית הדין הן לא נכונות. יש כאן המון מניפולציות מסוכנות שעלולות לדרדר את החברה שלנו".
לדברי יעלון  "העניין המוסרי שלנו כצבא שהתחדד בעקבות האירוע בחברון כולל גם סיכון חיי אדם.  כשמדברים על הקם להורגך השקם להורגו יש גם לדבר על לא תרצח. לנו חשוב שכצבא נדע לנצח וגם נישאר בני אדם. אם נאבד את השדרה המוסרית שלנו נאבד את הדרך.  אסור לפעול בניגוד לערכים מול פקודות שלנו. איך המדינה הקטנה הזו מצליחה כך כנגד האיומים?  התשובה, –  אנחנו.  האנשים שחיים בה".

יעלון: מי שנותן גיבוי לחייל כזה לא נותן גיבוי לחוק ולערכים שלנו
יעלון: מי שנותן גיבוי לחייל כזה לא נותן גיבוי לחוק ולערכים שלנו

תוך כך בית הדין לערעורים בראשות המשנה לנשיא בית הדין, תת-אלוף דורון פייליס, סיים את שימוע הצדדים ובמהלך היום יכריע אם לקבל את ערעור הפרקליטות הצבאית על שחרורו של החייל למעצר פתוח בבסיס, ולהשיבו למעצר.
בתחילת הדיון אמרה אלוף משנה שרון זגגי פנחס, התובעת הראשית, כי הושגו סרטונים נוספים שתיעדו את האירוע ואת הדקות שאחריו. כמו כן, היא ציינה כי נאספו עדויות מצד מפקד החטיבה, וכי ממצאי החקירה הפתולוגית העלו כי הירייה הקטלנית הייתה זו של החייל לעבר ראשו של המחבל. לגבי טענת הסנגוריה שגורסת כי היה מטען בזירת הפיגוע וכי היה קיים חשש מסכנת חיים, אמרה התובעת:  "כדי לבחון את זה אנחנו צריכים לבחון את גרסת המשיב כגרסה אמינה. לטעמנו, לא ניתן לומר כך. אנחנו לא מאמינים לו". היא הוסיפה כי מהימנות החייל נבחנת בכמה מישורים ובהתאם לראיות. לדבריה, תשובותיו של החייל בחקירתו היו לא ענייניות ו"מטרתו למזער את המעשה מבחינתו". לגבי גרסת הסנגוריה לפיה החייל היה לחוץ מהמצב בו היה נתון, אמרה התובעת  כי לאחר צפייה בסרטון במהלך הדיון, טענה התביעה כי החייל נראה בו רגוע למדי, זאת על אף הטענה כי הירי התבצע מתוך לחץ ממטען.
עו"ד איל בסרגליק מצוות ההגנה של החייל טען לעומתה והקריא קטע מעדותו של מרשו: "אם הייתה חגורת נפץ, הייתי בבית עלמין והיום אומרים קדיש עליי ועל המשפחות. לא הייתי יורה בו סתם אלא אם הייתי מרגיש סכנה ממשית, כשיש מצלמות מסביב. אני ראיתי אותו מזיז את היד ואת הראש, לא יריתי סתם. הייתי נסער, הידיים שלי היו מלאות בדם של אופיר, אני לא רגיל להגיע לזירה ולירות במחבל, אני לא רגיל לראות מחבלים מתים. אותי לימדו: כשיש ספק – אין ספק".
במהלך הדיון חשף בסרגליק עדותו של מג"ד החייל ולפיה מפקד החטיבה התכוון לשפוט את החייל בעצמו, אבל בהתייעצות עם הפרקליטות הוחלט להעביר את המקרה לטיפול המשטרה הצבאית החוקרת.

החייל בבית הדין הצבאי לערעורים (צילום מסך)
החייל בבית הדין הצבאי לערעורים (צילום מסך)


 

2 Comments

  1. יובל
    5 באפריל 2016 @ 23:19

    יעלון תבין חמוד החייל נהג בדיוק לפי הנוהל,
    הרמטכ"ל מחויב להעניק לחייל תעודת הוקרה,
    עם ישראל עם החייל:}
    בדיוק כמו שאנחנו עם הטייסים שנאלצים "להשתיק" את המחבלים והכל מתא ממוזג
    ורחוק מכולם.

  2. Yael Brons
    5 באפריל 2016 @ 18:28

    כל הפוסל במומו פוסל לשיטתו מותר להשתתף בכנס שמתאר את ישראל ככובש ועוצר את החיילים שלנו מלהגן עלינו תהילים 109 מראה לי הכי מתאים כאן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן