Skip to content

"המשיכו לומר את אשר על ליבכם, גם אם הדברים חולקים על הפיקוד הבכיר או הדרג המדיני"

כך אמר הערב שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון לקציני צה"ל, על רקע סערת דברי סגן הרמטכ"ל יאיר גולן ועל רקע פרשת החייל אליאור אזרייה, שירה בחברון במחבל פצוע. "אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו. הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ממשיך לחזק את קציני צה"ל וקורא להם להמשיך ולומר את אשר על ליבם, ללא חשש וללא מורא. את הדברים הללו אמר שר הביטחון, בקבלת פנים שערך לבכירי צה"ל ומערכת הביטחון, על רקע סערת דברי סגן הרמטכ"ל יאיר גולן שאמר בערב יום השואה כי הוא מזהה תהליכים בחברה הישראלית שהתרחשו לפני 70 שנה, וכן על רקע פרשת החייל אליאור אזרייה, שירה בחברון במחבל פצוע.

בעקבות דבריו של שר הביטחון, זימן אותו נתניהו לשיחת הבהרה דחופה הבוקר.

"הוסיפו לפעול על פי מצפון אנושי ומצפן, ולא לנהות אחר כיוון הרוח". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: אריאל חרנוני/משרד הביטחון)
"הוסיפו לפעול על פי מצפון אנושי ומצפן, ולא לנהות אחר כיוון הרוח". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: אריאל חרנוני/משרד הביטחון)

"המשיכו לומר את אשר על ליבכם. עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו", אמר שר הביטחון. "אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו. הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים.

"צבא טוב הוא צבא שמפקדיו, זוטרים כבכירים, חשים בטוחים ביכולתם לומר את דעתם בכל עת, בידיעה שלא ייפגעו", המשיך ואמר השר יעלון. "זו דרישתי מכם, מפקדי צה"ל הבכירים, וזו צריכה להיות דרישתכם מהכפופים לכם: הוסיפו לפעול על פי מצפון אנושי ומצפן, ולא לנהות אחר כיוון הרוח. צה"ל היה ונותר כור ההיתוך המרכזי של מדינת ישראל, וככזה עלינו לשמור עליו מכל משמר, ולא לאפשר חדירת גורמים אלימים ומסיתים לתוכו, או כאלו המשפיעים על חייליו".

השר יעלון המשיך ואמר: "בחודשים האחרונים אנו מוצאים עצמנו נאבקים מול מיעוט קיצוני, הפועל בשטח וברשתות החברתיות. חלקו הסתנן גם לזרם המרכזי בחברה, בכסות ובמסווה, והוא מנסה להשפיע על דמותו ועל ערכיו של צה"ל. זהו מאבק משמעותי מאין כמותו, אולי החיוני והחשוב ביותר מזה שנים ארוכות. לא רק על דמותו של צה"ל, אלא גם על דמותה של החברה הישראלית.

"המשך הפגיעה בחוסנם הערכי והמוסרי של צה"ל ושל החברה הישראלית, תהיה הרת אסון למדינת ישראל. אודה בפניכם כי הנושא מדיר שינה מעיניי, אך הוא גם גורם לי להיות נחוש במאבק הזה", אמר שר הביטחון. "כמי שזכה לקבל מצה"ל עולם ומלואו ומכיר בחשיבות השמירה על ערכיו, אין לי כל כוונה לוותר בעניין הזה. עבורי, ואני יודע שגם עבורכם, זו שליחות של ממש.

"אין זה עניין של ימין או שמאל, שכן הרוב השפוי בחברה הישראלית, מכל צדי הקשת הפוליטית, חותר לשמור על צה"ל ערכי, ועל חייליו ומפקדיו מוסריים ואנושיים. הם אכן כאלו, ואם יש חריגות – אנו יודעים לטפל בהן בנחישות, ולא לאפשר יד קלה על ההדק, התלהמות ונקמנות או אבדן עשתונות", אמר השר יעלון. "אנו נגבה את מי ששוגה בתום לב, אך לא נהיה סובלניים כלפי מי שחורג מסמכות ופועל בניגוד לחוק ולערכים.

במפגשיי הרבים עם חיילים וחיילות אני נפעם לראות אחריות ובגרות, של מי שמבינים את חשיבות המשימה ומודעים לגודלה", אמר שר הביטחון. "יש להם שאלות, ותפקידם של המפקדים הוא לענות עליהן. להתוות להם דרך, מהוראות פתיחה באש, עבור בהכנתם לאתגרים הניצבים בפניהם ועד לקביעת נורמות ערכיות ברורות. בכל אלו יטפלו המפקדים, ולא אף גורם אינטרסנטי אחר.

"מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים", אמר ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון במפגש עם סופרים ואנשי רוח, בחודש מארס 1949. דבריו תקפים ונכוחים גם בימים אלו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן גיבוי מלא לצה"ל, מפקדיו וחייליו. ראש הממשלה איתן בדעתו שהשוואה לגרמניה הנאצית היתה אמירה לא ראויה, בעיתוי לא ראוי וגרמה לישראל נזק בזירה הבינלאומית.

"מפקדי צה"ל אומרים את דעתם בחופשיות, בפורומים הרלוונטיים ובנושאים שתחת אחריותם. צה"ל הוא צבא העם וצריך לשמור אותו מחוץ למחלוקות פוליטיות".

1 Comment

  1. יצחק
    15 במאי 2016 @ 22:22

    בא לי להקיא. מאז מלחמת לבנון הארורה, כשצהל נלחם גם באוכלוסיה אזרחית. ושאהוד ברק חיבר מחדש עם הפילוסוף קקה אסא כשר את האתיקה הצהלית החדשה, נגמרו הערכים והמוסר. צהל שלנו כבר לא מוסרי. תשאלו בעזה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן