Skip to content

אחרי 34 שנים – יוחזר לישראל טנק שהשתתף בקרב סולטן יעקוב

ראש הממשלה נתניהו, העלה את הנושא בפגישתו עם הנשיא פוטין בקרמלין, בחודש שעבר, בעקבות בקשת הרמטכ״ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט. נתניהו ביקש מהנשיא פוטין להשיב לישראל את הטנק, שכן הוא העדות והזיכרון היחידים למשפחות הנעדרים מהקרב. בימים אלו נמצאת במוסקבה משלחת של חיל החימוש של צה"ל שבוחנת עם נציגי צבא רוסיה, את הדרכים להעברת הטנק לישראל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

34 שנים לאחר הקרב בסולטן יעקוב, במלחמת לבנון הראשונה, יוחזר לישראל טנק שהשתתף בקרב סולטן יעקב. עפ"י אחת ההשערות זהו הטנק שבו לחמו נעדרי הקרב בסולטן יעקוב – אולם אין לכך הוכחה חד משמעית.

הטנק יוחזר לאחר שהנשיא פוטין אישר את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו – להחזיר את הטנק לישראל.

הטנק שיוחזר לישראל, כפי שצולם בתצוגה במוזיאון הרוסי
הטנק שיוחזר לישראל, כפי שצולם בתצוגה במוזיאון הרוסי

הנשיא פוטין חתם על צו נשיאותי, שישיב לישראל את הטנק מקרב סולטאן יעקב. הטנק, שהועבר ע"י הסורים לצבא רוסיה אחרי הקרב, הוצב לתצוגה במוזיאון השריון במוסקבה ונמצא שם עד היום. בימים אלו נמצאת במוסקבה משלחת של חיל החימוש של צה"ל שבוחנת עם נציגי צבא רוסיה, את הדרכים להעברת הטנק לישראל בהקדם.

ראש הממשלה נתניהו, העלה את הנושא בפגישתו עם הנשיא פוטין בקרמלין, בחודש שעבר, בעקבות בקשת הרמטכ״ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט. נתניהו ביקש מהנשיא פוטין להשיב לישראל את הטנק, שכן הוא העדות והזיכרון היחידים למשפחות הנעדרים מהקרב. בסוף השבוע קיבלה ישראל הודעה כי הנשיא פוטין נענה לבקשת ראש הממשלה נתניהו להשיב לישראל את הטנק, ראש הממשלה נתניהו עדכן את משפחות הנעדרים מהקרב, צבי פלדמן, יהודה כץ וזכריה באומל.

שלושת נעדרי סולטן יעקב - 34 שנים ללא סימן חיים
שלושת נעדרי סולטן יעקב - 34 שנים ללא סימן חיים

בהודעה שפרסם נתניהו, בעקבות החלטת הנשיא פוטין, נאמר: "אני מבקש להודות לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על שנענה לבקשתי, לבקשת הרמטכ"ל, להחזיר לישראל את הטנק מקרב סולטן יעקב. אנחנו ממשיכים כל העת בדרכים שונות, לברר מה עלה בגורלם של צבי פלדמן, זכריה באומל ויהודה כץ, ואנחנו לא נשקוט עד שהדבר יתברר. אבל במקביל ובעת הזאת, אני מבקש להודות לנשיא רוסיה על המחווה ההומניטרית שלו".

סולטן יעקוב - כאן התנהל הקרב (צילום: ויקיפדיה)
סולטן יעקוב - כאן התנהל הקרב (צילום: ויקיפדיה)

קרב סולטאן יעקוב הוא קרב שבו לחם צה"ל מול הצבא הסורי במהלך מלחמת לבנון הראשונה ב-11 ביוני 1982, על צומת דרכים מדרום לכפר סולטאן יעקוב בבקאע שבלבנון.

הקרב הסתיים בתוצאות קשות לצה"ל, לאחר שכח צה"ל שפרץ קדימה גילה כי הוא מכותר בתוך מתחם סורי גדול, וחולץ בקושי בסיוע ארטילריה כבד בלא שהצליח לכבוש את אזור הצומת. ניהול הקרב נחשב לאחד הכישלונות הגדולים של צה"ל במבצע שלום הגליל. לצה"ל היו בקרב 20 הרוגים ולמעלה מ-30 פצועים, שני שבויים ושלושה נעדרים. כמו כן, צה"ל איבד במהלך הקרב עשרות כלים משוריינים, מהם הושארו בשטח 6 טנקים ושלושה נגמ"שים. אחד השבויים, חזי שי, שוחרר ב"עסקת ג'יבריל", ושבוי שני, אריאל ליברמן יחד עם גופתו של הנעדר זוהר ליפשיץ הושבו בעסקת חילופי שבויים עם סוריה. שלושה מהנעדרים, זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן, נעדרים עד היום.

המידע על הטנק מקרב סולטן יעקוב נחשף בשעתו באמצעות מי שהיה דובר העמותה למען השבויים והנעדרים של צה״ל, דניאל גריסרו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן