Skip to content

יורו 2016 – מהומות במארסיי

לאוהדי נבחרת אנגליה יש מוניטין מפחיד אבל מה שראיתי הערב היה דווקא המוניטין הלא פחות מפחיד של ה- CRS המשטרה הצרפתית לפיזור הפגנות. נסיון לפיזור האוהדים שכל פישעם היה שתיית יתר ושירה אדירה. התוצאה נפגעים ועצורים ללא הצדקה ממשית.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחר תשחק במארסיי נבחרת אנגליה נגד רוסיה במסגרת בית ב של היורו 2016, אבל העיר מלאה באנגלים שיכורים כבר יומיים, אתמול כבר התנהלו קרבות רחוב בין אוהדים אנגלים לבין תושבים מקומיים שולחנות וכסאות התעופפו לכל עבר. אבל מה שראיתי הערב במקום כבר היה סיפור אחר.

שרים ושותים ללא הפסקה - צילום: עמית מנדלזון

החל משעות הבוקר התמקמו מאות אוהדים אנגלים בגדה השמאלים של הנמל והחלו מרוקנים את מלאי הבירה של הברים האנגלי והאירי הניצבים אחד ליד השני. כמובן שאלפים אחרים הסתובבו ברחבי העיר ועשו כמיטב יכולתם ליצור משבר בירה. אבל המאות הללו הם הסיפור.

המלכה ויקטוריה והאיריש בר והדיירים החדשים - צילום: עמית מנדלזון

החל משעות הבוקר כאמור הם שם שותים ושרים בגרונות ניחרים וללא הפסקה, אבל ברור היה שמכאן תפתח הרעה. למשטרה יש עצבים רעועים נוכח המוניטין של הבריטים כחוליגנים ואחרי חודשים של מרדף אחרי מפגינים אין דבר קל יותר מלסבך את החיים.

שותים ושרים מהבוקר עד הערב – וידאו: עמית מנדלזון

הנקודה הספציפית בה התרכזו האנגלים איננה מקום חדש וכל אוהד אנגלי שהגיע עם קבוצתו או עם הנבחרת למארסיי כבר שתה שם. כל היום עקבתי אחרי קבוצות שונות של אוהדים אנגלים. כן הם שותים כמו משוגעים, לא אף אחד מהם איננו אלים. אבל כדי להצית מדורה צריך גפרור.וכשיש גפרור והרבה אלכוהול יש מדורה רצינית.

שירה רועמת - צילום: עמית מנדלזון

בשעה 22:30 לערך החליטה המשטרה שהיא שמה קץ לחגיגה האנגלית, לא היתה אלימות היתה רק שירה ואלכוהול (הרבה מאוד אלכוהול) רוב האוהדים האנגלים בקושי עמדו על הרגליים.שוטרי ה-CRS קיבלו פקודה לפזר את החוגגים בכוח. הם פרצו לסימטה בה התרכזו האוהדים דרך המסעדה הסמוכה ומייד פצחו בהתזה רבתי של גז מדמיע ללא התראה מראש.

מהומה רבתי - צילום: עמית מנדלזון

התנגדות של ממש לא היתה שכן רוב החוגגים לא היו בכלל במצב שמאפשר להם להגות את שמם. אבל השוטרים מצד אחד החלו להכות את האוהדים ומצד שני חסמו את נתיבי הבריחה. בחור אחד ניגש אלי לצעוק "הם חיות " והצביע על השוטרים. ואכן אין לי הרבה מה לומר לזכותם של שוטרי ה- CRS האלימות לא היתה נחוצה כלל. ככה זה ששבויים בקונספציה, ואני שואל את עצמי כמה פעמים בהסטוריה של הכדורגל הבריטי הוכו האוהדים על לא עוול בכפם ואחר כך הוצגו כחיות אלימות. אז כן הם היו שיכורים, אבל לא במצב לגרום נזק רבים מהם בקושי עמדו על רגליהם והמשיכו לשתות ולשיר. צעירים ומבוגרים כאחד, מכל רחבי אנגליה.

הבחור שקרא לשוטרים חיות החליט משום מה לומר להם זאת בפנים והתוצאה… מעצר. נו טוב, אף אחד לא אמר משהו על חוכמה.

מעצר - צילום :עמית מנדלזון

האוהדים שמצאו את עצמם חסומים מכל הכיוונים במאות שוטרים חמושים בגז מדמיע, בו עשו שימוש תכוף, ואלות מונפות פעם אחר פעם, לא יכלו גם לו רצו לסגת לשום מקום. שלא לדבר על כך ששום אוהד אנגלי שמכבד את עצמו לא יניח את כוס הבירה שלו בטרם רוקן אותה. אבל גם אנשים עם פיינט של בירה ביד לא ממש יכולים להיות אלימים… אסור לשפוך בירה ככה סתם.

דם אוהד אנגלי פצוע - צילום: עמית מנדלזון

בינתיים חסמו השוטרים את היציאה מגדת הנמל ולא איפשרו לקבוצות גדולות להיכנס למרכז הנמל. מה שהכריח את האוהדים להיצמד למקום ממנו ניסו מראש לגרש אותם.

השוטרים פורצים מהסימטה אחרי שהציפו אותה בגז מדמיע - צילום: עמית מנדלזון

מי שכבר הצליח לעבור את המהומה מצא עצמו מול שורת שוטרים ארוכה שחוסמת את הגישה למרכז העיר. במקביל החלו עשרות ניידות להתמלא בעצורים. ואמבולנסים בפצועים. עד כמה שיכולתי לראות כל הפצועים היו אוהדים אנגלים.

הגישה למרכז העיר חסומה - צילום: עמית מנדלזון

סיכוי סביר מאוד שהעניין התפתח לקרב ארוך יותר רק שהמקום הפך להיות באמת מסוכן גם מכיוון שהשוטרים היכו ללא הבחנה וגם בגלל שהאוהדים החלו לסגת ועדר שנסוג רומס אנשים.

עוד פצוע - צילום: עמית מנדלזון

אני בשלב זה פרשתי. אבל ברור לי שהטקטיקה שהשתמשה המשטרה כנגד האוהדים היא מתכון בדוק לצרות צרורות ומחר בערב זה יהיה הרבה יותר מסובך ול"חגיגה" יצטרפו אלפי אוהדים רוסיים. הרושם שלי הוא שלמשטרה יש חלק עצום ומרכזי במוניטין של האוהדים האנגלים. ואם לא תשתנה הגישה הרי שמחר נאסוף שברים מכל רחבי העיר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן