Skip to content

בית משפט: חופש העיסוק מאפשר לפתוח עסקים בשבת ולעירייה אין שיקול דעת בכך

סנונית משפטית ראשונה לקראת תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב? בית המשפט דחה עתירה להורות לעיריית ת"א לכפות על הרשתות AM:PM וטיב טעם לסגור את סניפיהן בשבת. השופטת קבעה - שמירת השבת אינה בין מטרות החוק לרישוי עסקים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סנונית משפטית ראשונה לקראת תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב? בית המשפט דחה עתירה להורות לעיריית ת"א לכפות על הרשתות AM:PM וטיב טעם לסגור את סניפיהן בשבת. השופטת  קבעה: שמירת השבת אינה בין מטרות החוק לרישוי עסקים

מאת אורלי ממן

בית המשפט לעניניים מנהליים דחה עתירה שהגישו עשרים וחמש חנויות מכולת בת"א שענינה מתן הוראה לעיריית תל אביב לכפות על  הרשתות AM:PM וטיב טעם את סגירת החנויות בשבתות. סגנית הנשיאה השופטת אסתר קובו דחתה את העתירה בקובעה כי בבסיס חוק רישוי עסקים, עומד עקרון העל של חופש העיסוק של מי שפותח את בית העסק שלו בשבת. בעת מתן רשיון העסק, העירייה אינה רשאית לשקול את השפעת פתיחת העסק בשבת על התחרות בשוק או על הכנסתו של אלמוני, אלא להיפך. ההתחשבות באלה, נקבע, תרוקן את החוק מתוכן, אשר נועד בראש ובראשונה להבטיח כי עסקים העומדים במטרותיו, יהיו זכאים לקבל רישיון עסק.

כן נקבע, כי מהות בקשת העותרים היא להגביל את התחרות בינם לבין המשיבות, ומטרה זו זרה לחלוטין לחוק ואינה עולה בקנה אחד עם הרציונאל העומד בבסיסו. כך למשל, שמירת השבת, אינה מנויה בין מטרותיו, שכן במהותו אינו קשור להסדרת ענייני דת ומדינה והחלטת העירייה אם לנקוט בצעדים כנגד עסקים הפועלים בשבת אינה יכולה לנבוע משיקולי דת.  עוד נפסק, כי העותרים לא הוכיחו כי פעילות המשיבות בשבת מהווה מטרד לתושבים או פוגעת באיכות חייהם, וכי ביצוע אכיפה סלקטיבית בין עסקים, הוא במסגרת סמכותה של העירייה.

בעתירה טענו חנויות המכולת, כי הרשתות מפעילות את עסקיהן גם ביום שבת, תוך הפרת החוק האוסר על כך וכי המשיבות גורמת להם לנזקים כלכליים, כיוון שהצרכנים מעדיפים לקנות אצל המשיבות ביום שבת מאשר לקנות אצלם ביום חול.. בנוסף נטען, כי סגירת הסניפים בשבת מתחייבת לאור ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית, המקדשת את שמירת השבת, וכי הפעילות העסקית בשבת מהווה מטרד הפוגע באיכות חיי התושבים. לפיכך, ביקשו בתי המכולת, כי ביהמ"ש יורה לעיריית ת"א לכפות על המשיבות לסגור את הסניפים הפועלים בשבת באמצעות שלילת רשיון העסק שלהן ונקיטת אמצעים פליליים כנגדן.

עיריית ת"א טענה מנגד, כי היא אוכפת את שמירת השבת בהתאם לשיקול דעתה, וכי היא לא רשאית להשתמש בסנקציות הקבועות בחוק במטרה למנוע תחרות עסקית או כדי לשמור על קדושת השבת כיוון שאלו אינן מטרות החוק. עוד טענה העיריה, כי חוק העזר האוסר על פתיחת עסקים בשבת מאפשר הטלת עיצומים כספיים בלבד, ועיצומים כאלה הוטלו על המשיבות. כאמור, טענות אלו התקבלו על ידי בית המשפט שדחה את העתירה והותיר את פתיחת החנויות בשבת על כנן.

.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן