Skip to content

עמוס עוז מגבה את שוברים שתיקה: "כשקוראים לי בוגד אני נמצא במועדון יוצא מן הכלל"

הסופר המוערך גיבה אמש את הארגון ואמר על מתנגדיו מהימין: "אלה שמיידים בשוברים שתיקה אבנים הם צאצאיהם של אלו שידו אבנים בנביאי ישראל". מנכ"לית שוברים שתיקה: פוליטיקאים אמרו לי בעיניים דומעות שהם יודעים ש"אם הם יגבו את שוברים שתיקה זה יעלה להם בפריימריז"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בטקס צנוע שהתקיים אמש (שלישי) באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע הוענק פרס על סך עשרים אלף שקלים לארגון "שוברים שתיקה". זאת לאחר שבחודש יוני האחרון הטילה נשיאת האוניברסיטה פרופסור רבקה כרמי וטו על הענקת פרס קרן ברלסון לארגון, בטענה המתרצה שהוא "אינו מצוי בקונצנזוס הלאומי". בזמן הטקס האלטרנטיבי, שאורגן על ידי כמה מרצים מהאוניברסיטה, הפגינו כעשרים סטודנטים מארגון "אם תרצו" ומהתאים הסטודנטיאליים של מפלגות הבית היהודי, יש עתיד והליכוד.

פרס ברלסון ע"ש יצחק רבין מוענק על ידי המחלקה ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטה מזה 25 שנה ומיועד לגופים הפועלים לקידום הבנה בין יהודים לערבים. לאחר שנודע כי כרמי הטילה ווטו על הענקת הפרס, פתח ד"ר גיא ביינר, מרצה בכיר במחלקה בקמפיין הד-סטארט למימון והצליח לגייס מעל 36 אלף שקלים לצורך מימון הטקס ומתן הפרס.
"בקביעת מושג 'הקונסנזוס הלאומי' כקריטריון לשיפוט במסגרת אוניברסיטאית ישנה סכנה ממשית להגבלת חשיבה ביקורתית וחופשית. מקרה זה ממחיש שרודנות הקונצנזוס מאיימת לחתור תחת אושיות האקדמיה הישראלית והדמוקרטיה הליברלית", אמר ביינר וקרא לחבריו לתרום.

רבים מעמיתיו נענו לקריאתו. ביניהם: ד"ר עקיבא לייבוביץ', המחקה למדעי הבריאות, פרופ' יואב שגב, המחלקה למתמטיקה, ד"ר מיכל גבעוני, המחלקה המחלקה לממשל ולפוליטיקה, יצחק דינשטיין, המחלקה להנדסה, דר' אבי רובין המחלקה למזרח תיכון,דפנה ישועה-כ"ץ המחלקה לתקשורת, פרופ' אורי אברהם מדעי הטבע, ד"ר איריס אגמון, פרופ' ניב גורדון המחלקה לממשל ופוליטיקה, ד"ר ענת ויסמן, ד"ר גידי נבו הפקולטה לספרות, פרופ' חגי רם, המחלקה למזרח תיכון.

יולי נובק: פרופ' כרמי התקפלה ונכנעה לפופוליזם המתלהם והאלים של ממשלת כיבוש

מנכ"לית הארגון יולי נובק תקפה את פרופסור כרמי במילים קשות ואמרה: "פרופ' כרמי התקפלה ונכנעה לפופוליזם המתלהם והאלים של ממשלת כיבוש הקונצנזוס. היא קיבלה על עצמה את כללי המשחק הלא-דמוקרטים, היא הפנימה את מה שקברניטי הקונצנזוס תובעים ממנה – לא לצאת נגדו, לא לתת במה למי שמותח ביקורת על מדיניות הממשלה, לא להפריע לדרג הפוליטי להמשיך ולכבוש ולהתנחל, ובעיקר לא לפגוע בהצלחה המסחררת שלהם בהפיכת הכיבוש לקונצנזוס הלאומי.

יולי נובק (צילום: רפי מיכאלי)
יולי נובק (צילום: רפי מיכאלי)

"פרופ' כרמי עומדת בשורה אחת לא מכובדת, לצד יאיר לפיד ששם את 'שוברים שתיקה' כמטרה כדי להתחבב על הקונצנזוס, ולצדו חברי מפלגתו שמותחים על כך ביקורת 'מאחורי הקלעים', אבל שותקים בחוץ, אותם פוליטיקאים ממפלגה שפעם הנהיגה את המאבק בכיבוש – אך לא פוצים פה מול ההסתה והאלימות נגדנו, פוליטיקאים שאמרו לי בעיניים דומעות שהם יודעים ש'אם הם יגבו את שוברים שתיקה זה יעלה להם בפריימריז'. רשימת ה'אנשים הטובים' האלה שמעדיפים לאפסן את עמדותיהם האישיות נגד הכיבוש, כי המחיר האישי גבוה מדי, מתארכת ומתארכת".

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

עמוס עוז: מי שכינו אותם הבוגדים התגלו ברבות הימים כמורי דרך

הסופר עמוס עוז נשא בטקס דברים ואמר: "ברכה חמה למקבלי הפרס מארגון שוברים שתיקה שהם ראויים לו מאין כמותם. לאחרונה אני שואל עצמי למה ארגונים כאלו כמו שוברים שתיקה ובצלם מעוררים רגשות פחד זעם ועוינות, לא רק אצל אנשי ימין, אלא גם אצל הרואים עצמם כאנשי מרכז וכאנשים מתונים.

"רובם של יריבנו אינם גזענים וסותמי פיות. זה פשוט נורא – אנשים רוצים להרגיש טוב ושוברים שתיקה מפריע להרגיש טוב. אנשים רוצים שמדינת ישראל תראה טוב ושוברים שתיקה מפריע למדינה להראות טוב. זה אנושי לגמרי, איני בז לרגש הזה. נדמה להם בטעות שמה שגורם למדינה להראות לא טוב הם אנשים שחושפים את העיוותים המוסריים של המדינה.

עמוס עוז: אני בחברה טובה (צילום: רפי מיכאלי)
עמוס עוז: אני בחברה טובה (צילום: רפי מיכאלי)

"הייתי רוצה לספר ליריבנו בארץ שזה אחת הסיבות המעטות להרגיש טוב כישראלים זה שיש עדיין חופש דיבור נתון לאיומים, תקשורת חופשית תחת מאבק וארגונים כמו שוברים שתיקה, בצלם ושלום עכשיו. הדברים שישראל עושה כיום לא יגרמו לישראלים להרגיש יותר טוב. אגלה לכם סוד. אני אוהב את ישראל, גם בזמנים שאיני יכול לשאת אותה, בגלל המסורת הארוכה של ויכוח. כולם צועקים ומעטים מקשיבים. אני מקשיב לפעמים ומזה אני מתפרנס. אני מבין את מתנגדינו ומקדיש להם את ערב זה.

"מנגנון ההגנה שאומר – לא יכול להיות שבחורינו עושים כך. כל ניסיון להצפין את העוולות יתפוצץ בסוף בעצמה. מוטב לפתוח את הפצעים כמה שיותר מוקדם כבל עם ועולם גם לטובת המתנגדים פה בחוץ. לפעמים בהיסטוריה, מי שכינו אותם הבוגדים התגלו ברבות הימים כמורי דרך. לא תמיד. ירמיהו הנביא אמר לבני ירושלים 'אל תתגרו בכוחות חזקים מכם, אל תאמינו בכוחנו ועצם ידינו'. הטוקבקיסטים קראו לו שמאלן וזרקו אותו לבור.

"הרצל חוזה מדינת היהודים, שאפילו 'אם תרצו' לקחו את המוטו שלהם מהבוגד הזה, היה מוכן לשקול בשלב מסוים מתוך מצוקה את אוגנדה כתחליף לארץ ישראל. בגין שהחזיר את סיני הואשם על ידי חלק מאנשי מפלגתו בבגידה. יכולתי להמשיך כך כל הערב, המועדון הזה כל כך מכובד. כשקוראים לי בוגד אני נמצא במועדון יוצא מן הכלל. בעוד מאה או מאתיים שנה נדע אם מקבלי הפרס הם אכן צאצאי נביאי ישראל. דבר אחד ברור – אלה שמיידים בהם אבנים הם צאצאיהם של אלו שידו אבנים בנביאי ישראל", סיים עוז את דבריו.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

מחוץ לטקס, הפגינו כ – 20 איש מתאי הסטודנטים של הליכוד, ישראל ביתנו, יש עתיד וארגון "אם תרצו", כנגד הענקת הפרס וטענו כי זו בושה שמרצים באוניברסיטה "המקבלים את משכורתם מכספי משלם המסים הישראלי", בחרו להעניק פרס כספי לארגון שפועל להכפיש באופן שיטתי את חיילי צה"ל ומדינת ישראל. עוד ציינו הסטודנטים כי "מדובר באבסורד מתמשך בו הנהלת האוניברסיטה מאפשרת לקיים אירוע שכזה בשטחה".
ראש תא "אם תרצו" באוניברסיטת באר שבע, יוליה קוסנצ'וק, טענה כי " המרצים עומדים בחזית אחת עם מכשירי תנועת החרם הבינלאומית נגד ישראל (BDS) ומחזקים בכך את תעשיית השקרים נגד ישראל. עצרת המחאה הבהירה לכל אלה המבקשים לפגוע במדינת ישראל כי הם חצו מזמן את גבול הטעם הטוב".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן