Skip to content

שטייניץ לאלוף מרדכי: אינני נוהג לקבל הוראות מהרשות הפלסטינית

שר האנרגיה זועם על מתאם הפעולות בשטחים שהודיע כי יאלץ להפחית את כמות החשמל המסופקת לעזה, עקב אי תשלום לחברת החשמל. "ראוי שאנחנו נקבע היכן לקצץ בחשמל , אולי במוקטעה ברמאללה", מציע שטייניץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עימות חריף פרץ אתמול (חמישי) בעקבות הודעתו של מתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב מרדכי כי ישראל תפחית בהדרגה את אספקת החשמל לרצועת עזה בתקופה הקרובה. זאת, בשל חוסר הסכמה בין הרשות הפלסטינית וחמאס על מימון עלויות החשמל.
מרדכי פנה לאחרונה במכתב למנכ"לי משרדי התשתיות והאוצר וכן למל"ל ולשב"כ ולמזכירים הצבאיים של ראש הממשלה ושר הביטחון, והודיע להם על החלטתו להפחית את כמות החשמל שתועבר לרצועת עזה באמצעות קווי החשמל.

מושבתת - תחנת הכוח בעזה (צילום מסרטון)
מושבתת - תחנת הכוח בעזה (צילום מסרטון)

בריאיון שנתן ביום רביעי השבוע לרשת BBC בערבית אמר מרדכי כי "ישראל תאלץ להפחית את החשמל לרצועת עזה". הוא הסביר כי "למרבה הצער חמאס לוקח מדי חודש מאה מיליון שקל מהעם ברצועה: מהסחורות, מהמסים של כל הפלסטינים העשוקים ברצועה וזה לא מגיע לרשות הפלסטינית". לדבריו, "הסיבה לכך היא שחמאס מעדיף שהכסף ילך למנהרות, לחפירות ולארגון. ישראל היא היחידה שמספקת חשמל לרצועה. זה אומר שרצועת עזה תלויה לגמרי בתחום החשמל בישראל".

שטייניץ ומרדכי
שטייניץ ומרדכי
מכתבו של שטייניץ
מכתבו של שטייניץ

בעקבות כך שיגר שטייניץ מכתב חריף למרדכי, ובו כתב: "קיבלתי בתדהמה ובפליאה את מכתבך למנכ"ל משרדי בנושא יישום החלטתו של ראש הרשות הפלסטינית בסוגיית החשמל בעזה. מצאתי לנכון להגיב באופן אישי".
"אינני נוהג לקבל הוראות מהרשות הפלסטינית, במישרין או בעקיפין, בנושאים הנמצאים תחת אחריותי. הרשות הפלסטינית חייבת מאות מיליוני שקלים על חשבון החשמל שסופק לרשות. לכן, במידה שמדובר בקיצוץ בתשלום, ראוי שאנחנו נקבע היכן לקצץ בחשמל (אולי במוקטעה ברמאללה) ולא נהפוך לכלי משחק בידיהם", ציין השר והוסיף: ""אני מצפה שטרם ההחלטה תבוצע עבודת מטה יסודית עם אנשי המקצוע במשרדי, בשב"כ, במל"ל ובאוצר, אשר תדון בהשלכות פעולה כזו בהינתן המצב ברצועת עזה. סיכום, אבקש לקיים דיון מקצועי בעניין טרם קבלת החלטה".
מלשכתו של מרדכי נמסר בתגובה: "בהתאם להנחיית הדרג המדיני ועל פי המלצת גורמי הביטחון נערכת היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים להפחתת אספקת החשמל לעזה. ההחלטה תיושם בהתאם להנחיות שיתקבלו". בכיר במערכת הביטחון הוסיף: "השר שטייניץ יודע שהחלטות מסוג זה מאושרות על ידי הדרג המדיני, כך שתמוהה השתלחותו המתוקשרת באלוף בצה"ל. לא פחות תמוהה עמדתו של שטייניץ המשרתת את חמאס".
בראיון שנתן מרדכי לBBC הדגיש האלוף מספר פעמים את המסר לפיו החמאס דואג שלבכיריו יהיה חשמל 24 שעות ביממה, ומעדיף להעביר מיליונים לטובת תשתיות מנהרות וטרור בעוד שלאזרחי עזה ניתן חשמל במשורה של בין 4 ל 6 שעות ביממה.
"אנחנו נוריד את כמות החשמל לפי המימון שייקבע. אם חמאס יחליט שהחשמל שנכנס, במקום שילך לפתחי חמאד (שר הפנים של החמאס א.מ) ויחיא סנוואר (ראש ממשלת החמאס א.מ) ילך לבתי חולים ולאזרחים ובמקום שהמזוט ילך למנהרות לגנרטורים, לא תהיה שום בעיה לעם ברצועה. כמו שטראמפ אמר בערב הסעודית בנאומו: מדובר בארגון טרור והוא צריך לחשוב על סדר העדיפות של העם קודם כל".

הראיון ל BBC (מתורגם לעברית)

עזה  ללא חשמל: בתי חולים מושבתים וביוב מוזרם לים

לדברי חברת החשמל העזתית (GEDCO), ועל פי נתוני אונר"א בחודשי שיא הקיץ הנוכחי עלול הביקוש בעזה לעלות ליותר מ־500 מגוואט. אלא שכיום מסופקים לעזה רק 150-100 מגוואט, 30%-20% מהביקוש. בשל כך, התארכו הפסקות החשמל ברחבי עזה ל־20 שעות ביום.

תחנת הכוח של עזה, שנסגרה ב־17 באפריל השנה לאחר שכילתה את עתודות הדלק שלה, נותרה מושבתת. תחנת הכוח של עזה הושבתה על רקע מחלוקת מתמשכת בין הרשות הפלסטיניות בעזה וברמאללה בסוגיות של פטור ממיסים על רכישת דלק וגביית הכנסות מצרכני חשמל. החמאס טון כי תוקפה של ממשלת אבו מאזן פג וכי הוא אינו חייב להעביר לרשות את המגיע לה בגין תשלומי המע"מ. אבו מאזן מצדו הודיע כי איננו יכול להמשיך לשלם לישראל את מחיר הדלק ולכן הודיע לחברת החשמל הישראלית ולמנהל האזרחי כי הרשות לא תוכל להמשיך לממן את החשמל לעזה.

בנוסף על כך, ב־24 באפריל הופסקה אספקת החשמל ממצרים בשל תקלה בקווים, וזו טרם תוקנה, כך שכעת מגיע חשמל לעזה מישראל בלבד. הפסקות החשמל פגעו קשות בתנאי החיים השבריריים והפגיעים מלכתחילה.
במיוחד מדאיגות השלכותיו של מצב זה על מתן שירותי בריאות. בשל הגירעון הכרוני והממושך בחשמל, בתי החולים – כמו כל ספקי השירותים האחרים בעזה – מסתייעים בגנרטורים לשעת חירום. אולם במרבית בתי החולים בעזה אוזלות עתודות הדלק הדרושות להפעלת הגנרטורים הללו, בלא שיעמדו לרשותם הכספים לחידוש מלאי הדלק. בינתיים, בניסיון להתמודד עם המצב אימצו בתי חולים שורה של אמצעים להפחתת צריכת הדלק, בהם הפסקה של שירותי החיטוי והכביסה בזמן הפסקות החשמל היזומות וסגירתם של מספר חדרי ניתוח.

ילדים מצטופפים ליד אש - ינואר 2017 (צילום ארכיון - משרד האום לעניינים הומניטריים)
ילדים מצטופפים ליד אש - ינואר 2017 (צילום ארכיון - משרד האום לעניינים הומניטריים)

המחסור בחשמל פגע גם באספקת שירותי מים ותברואה, שגם הם נסמכים במידה רבה על גנרטורים לשעת חירום. תדירות אספקת המים למשקי הבית פחתה, ורוב הדיירים במבנים שאין בהם גנרטורים לשאיבת המים לקומות העליונות אינם מקבלים אספקת מים. מתקני ההתפלה שמפעיל מִנְהל המים הרשמי, שבהם מופקים רוב מי השתייה הנצרכים ברצועה, הפחיתו את תפוקתם לשליש. בנוסף, הטיפול בשפכים הופסק ברובו, ובעקבות זאת הוזרמו לים כ־110 מיליון ליטר מי שפכים גולמיים, שקודם לכן היו מטופלים במידה מסוימת.

4 Comments

  1. גורן
    26 במאי 2017 @ 15:21

    ברחנו מעזה מדוע אנחנו צרכים לספק חשמל לישות אויב? עזה עד 67 הייתה שטח מצרי מוזר לפתע היא פלסטין ישראל צריכה להפסיק לספק חשמל מים לעזה זו תפקידה של מצרים שהשטח היה שלה ושל הרשות עלינו להתנתק סופית מעזה

    • אליק מאור
      26 במאי 2017 @ 15:24

      צודק. רק נפסיק את המצור על עזה, נפסיק להתערב בחייהם, ואז יבנו להם נמלי ים ותעופה ולא יזדקקו לישראל. או אז, ירצו חשמל? ישלמו. לא? לא

      • גורן
        27 במאי 2017 @ 13:52

        אליק ברצינות מה שכתבת? המצור על עזה בגלל מה ?המצור כנגד הברחת נשק ולא כנגד הברחת סיגריות אם לאחר שברחנו מעזה לא היו יורים רקטות אז לא הינו מתערבבים להם בחיים והם היו ממשכים לעבוד בארץ ובמחסום ארז שם היו עשרות מפעלים שהעסיקו אלפי עובדים אצלכם תמיד מעשים את הקורבן ישראל

        • אליק מאור
          27 במאי 2017 @ 14:23

          המצור על עזה החל אך ורק כניסיון ללחוץ את החמאס באמצעות האוכלוסייה האזרחית שתחוש מחנק, לשחרר מידע על שליט שיוביל לשחרורו.
          משם זה התפתח.
          חד וחלק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן