Skip to content

פרויקט שעון חול: תשובת צה"ל להתגברות הטרור וההברחות ממצרים

שעון חול הוא מיזם מבצעי שמתבסס על שמירה הדוקה באמצעות מצלמות, מכ"מ ואמצעי זיהוי אלקטרוניים, הגברת המכשולים הפיזיים והגברת הערנות בגבול מצרים-ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שעון חול הוא מיזם מבצעי שמתבסס על שמירה הדוקה באמצעות מצלמות, מכ"מ ואמצעי זיהוי אלקטרוניים, הגברת המכשולים הפיזיים והגברת הערנות בגבול מצרים-ישראל

מאת אליק מאור

צה"ל חושף היום את מוכנותו לתת תשובות לניסיונות החדירה, שרק בשבוע האחרון דיווחנו עליהם רבות במגפון. בשני מקרים נתפסו תיקים עם מטעני נפץ שהשליכו מסתננים ובמקרה האחרון נתפסו כמויות גדולות של סמים. המבריחים ברחו בהותירם אחריהם מבריח אחד הרוג.

מגדל שמירה בגבול מצרים צילום דוצ
מגדל שמירה בגבול מצרים (צילום: דו"צ)

לדברי גורמי הצבא, שעון החול החל על רקע איומי הפעילות החבלנית והפלילית בגבול ישראל-מצרים. זאת, בשל החשש מפעילות טרור משטח סיני ובעיקר בגלל הברחות של אמל"ח (אמצעי לחימה) וסמים.

תכנון הגדר בשטח הגבול החל כבר ב- 2005 על רקע ההתנתקות מרצועת עזה, שהגבירה את החשש להסתננות אנשי טרור מהרצועה לסיני ומסיני לישראל דרך גבול השלום. המסלול לאורך הגבול נקרא ציר ה-ח' (ציר החול), מכאן הגיע שמו של הפרויקט ליצירת מנגנוני התרעה, גילוי ומניעת זליגת הטרור פנימה לישראל.

"אנו משנים סדרי עולם בפרויקט שעון חול", אמר קצין צה"ל המעורה בפרטים, "הלחימה בטרור כוללת גם מניעת סחר בלתי חוקי בסמים ואמל"ח. בכך אנו יוצרים שינוי. אם למבריחים לאורך השנים הייתה פעילות ענפה, כעת אנו נאבקים בה. מעתה ואילך, בעייני צה"ל, פעילות פלילית היא פעילות טרור לכל דבר".

גורמים בפיקוד דרום הוסיפו, כי במהלך השנים, תהליך חדירת המסתננים לשטח ישראל מסיני הפך למנגנון אפקטיבי, שכלל לפעמים אוטובוסים והסעות מיוחדות, שהביאו מבריחי גבול עד הגבול כמעט. יחד עם זאת, ציינו הגורמים, עדיין ישנם מסתננים שחוצים את הדרך ברגל על פני שבועות וימים.

1 Comment

  1. ע.
    28 בפברואר 2012 @ 22:21

    ראוי היה לציין שהאייטם לקוח בשינוי פסקאות קל מאתר צה"ל. (http://www.idf.il/1133-15054-he/Dover.aspx)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן