Skip to content

ב-30.3.2019 יום הולדת 166 לוינסנט ואן גוך

וינסנט ואן גוך גאון הציור ממשיך לרגש ולהסעיר את העולם ביצירותיו ובסיפור חייו. ב- 2019 יתרחשו אירועים רבים ומרתקים בהשראת גיבור התרבות האהוב: 10 תערוכות חדשות על ואן גוך ברחבי העולם: יוסטון, לונדון, לה בו דה פרובאנס, ארל, פריז, אמסטרדם, זונדרט וצפון ברנבנדט בהולנד הסרט "ואן גוך: בשערי הנצח" שהיה מועמד לאוסקר מגיע לסינמטקים ורשת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ב-30 למארס 2019 יציין העולם 166 שנה ללידתו של גאון הציור ההולנדי וינסנט ואן גוך (30.3.1853 – 29.7.1890) .    נראה שהעולם לא נרגע לרגע מציוריו המרגשים וסיפור חייו הטראגי. האמן שלא הצליח למכור אלא רק תמונה אחת בחייו, ומת עני ובחוסר כל בתחושת כשלון אישי, הפך לגיבור תרבות עולמי שיצירותיו מוצגות במוזיאונים היוקרתיים בעולם, המשמש השראה אינסופית לאמנים בתחומי יצירה רבים ורב-תחומיים בכל העולם.

ליל כוכבים מעל הרון , וינסנט ואן גוך ארל 1888

השנה 2019, נרשמת פעילות אינטנסיבית סביב וינסנט ואן גוך ונוכחות בולטת של גאון הציור במרחב הציבורי ובשדה האמנות והתרבות ברחבי העולם.  סיגל גליל, חוקרת האמנות והפילוסופיה, המומחית לואן גוך, מסרה כי רק בתחום האמנות, יפתחו לפחות  10 תערוכות חדשות במוזאונים הבאים: המוזאון לאמנות ביוסטון, שתי תערוכות במוזאון ואן גוך באמסטרדם, תערוכה אחת בטייט בריטיין בלונדון, צמד תערוכות מרתקות במוזאון פונדסיון ואן גוך בארל בירת פרובאנס, מופע מרהיב של יצירותיו בפריז ובלה בו דה פרובאנס, תערוכות הומאז' במוזאון בית ואן גוך בזונדרט, העיירה שבה נולד,  ותערוכה נוספת במוזאון דן בוש בצפון בראבנדט, האיזור שבו התגורר ואן גוך במרבית תקופת יצירתו בהולנד.

בתחום היצירה הקולנועית, סרטו החדש של האמן והבמאי ג'וליאן שנאבל "ואן גוך: בשערי הנצח", שהשחקן וילם דפו שגילם את דמותו, היה מועמד לאוסקר, יעלה על המסכים בארץ כבר בסוף מארס בפסטיבל אפוס לסרטי אמנות, ובחודש אפריל בסינמטקים וברשת קולנוע לב.

וילם דפו כוינסנט ואן גוך היה מועמד לאוסקר על משחקו בסרט "ואן גוך: בשערי הנצח"

 הקרנות הטרום-בכורה של הסרט בארץ ילוו בהרצאות מבוא מלאות השראה שיעניקו לצופים נקודות מבט ומחשבה מרתקות על הסרט.   חוקרת ואן גוך סיגל גליל, שגם מדריכת טיולי אמנות בעקבותיו בעולם, תרצה על הסרט בסינמטקים של תל אביב וחיפה, ובבתי הקולנוע לב סמדר בירושלים, ולב שוהם בשוהם. רותי דירקטור האוצרת לאמנות מודרנית במוזאון תל אביב תרצה על הסרט בפסטיבל אפוס.

בשערי הנצח, וינסנט ואן גוך, 1890, סן רמי

בתחום התיירות צמחה יוזמה מרגשת סביב הצייר ההולנדי שמדבר אלינו עד היום. מסע אמנות בעקבות ואן גוך להולנד, שתוציא חברת מסעות המשיקה ליין חדש של מסעות אמנות עם סיגל גליל. טיול הבוטיק הזה יהיה הכי קרוב לוינסנט שאפשר ויכלול סיורים מודרכים באוספים הגדולים ביותר בעולם של ציורי ואן גוך. גולת הכותרת של סמינר הבוטיק הזה בעקבות גאון הציור ההולנדי, תהיה תערוכת החמניות הנדירה שתיפתח בחודש יוני במוזאון ואן גוך באמסטרדם.  בטיול החלומי הזה יהיה שילוב מסעיר של אמנות מרגשת, טבע פראי, מוזאונים וכפרי דייגים פילוסופיה, תרבות הולנד, נופים בראשיתיים, תגליות מרתקות, עיירות ציוריות, כנסיות עתיקות וסדנאות יצירה בהשראת ואן גוך, הטעמים והריחות של הולנד, חווייה מענגת לכל החושים.  שני המחזורים  בעקבות ואן גוך להולנד יצאו ב- 17.6.19 וב-5.8.19, וייערכו בשיתוף חברת איזיריידר אמסטרדם המומחים להולנד. קישור לאתר הסמינר המטייל בעקבות ואן גוך להולנד: https://www.massaot.co.il/%D7%98%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D/AMS190819/

נוף של חוף הים בעיירת הדייגים בסכוונינגן, וינסנט ואן גוך , 1882

סיגל גליל, שבעבר השיקה יחד עם שגריר הולנד בישראל קספר ולדקאמפ את סידרת ההרצאות שלה על ואן גוך בבית ציוני אמריקה, הבטיחה לו ולמשתתפים סידרת המשך "סמינר ואן גוך למתקדמים" בהולנד בעקבות הצייר הנערץ, שבו ניתן יהיה לראות מקרוב את משיכות המכחול הסוערות של ואן גוך, על בדי הציור המקוריים, ולא רק בהקרנה של שקופיות, או מתוך ספרים. הסמינר המטייל בהולנד בעקבות ואן גוך לרגל מלאת  130 שנה לציור החמניות המפורסם שלו – הוא מימוש ההבטחה הזאת.

"זה פשוט מדהים שהעולם לא מצליח להירגע מוינסנט ואן גוך. במסעות האמנות האישיים שלי שעשיתי השנה בעקבותיו במוזאונים שביקרתי באמסטרדם, בניו יורק, בוואשינגנטון באוטרלו ועוד גיליתי תופעה מדהימה: בכל התערוכות ובכל הגלריות שהיו בהם ציורים של ואן גוך הסתופפו המוני בני אדם מול היצירות שלו.  התמונות שלו משכו אליהם קהל עצום שעמד מהופנט מולן ולא הפסיק להתפעל ולצלם.   זאת ועוד: בשנת 2017 מוזאון ואן גוך באמסטרדם שבר שיאים במספר המבקרים שהגיע ל-2.260.000, והפך להיות המוזיאון הפופולרי ביותר בהולנד, כשהוא עוקף את המוזאון הלאומי הרייקס עם האוסף העשיר שמכיל כמיליון פריטים ויצירות אמנות. ודרך אגב, ואן גוך עצמו ביקר ברייקס בשנת 1885סמוך לפתיחת הבניין המפואר שלו שתכנן האדריכל פייר קויפרס, וכיום מוצגים בו גם כמה ציורים של ואן גוך". – אמרה גליל.

התערוכות החדשות על ואן גוך שיפתחו השנה בעולם: החל מיוסטון ארצות הברית, דרך לונדון באנגליה,   לה בו דה פרובאנס וארל שבצרפת,  וכלה באמסטרדם, זונדרט וצפון בראבנדט בהולנד.

  1. המוזאון לאמנויות ביוסטון  Museum of Fine Arts, Houston מציג את התערוכה הרטרוספיטיבית   "וינסנט ואן גוך: חייו באמנות"   Vincent van Gogh: His Life in Art  בתערוכה שתערך בין (10.3.19 – 27.6.19)  יוצגו כ-35 ציורים ו-15 רישומים מקוריים של ואן גוך שיגיעו בהשאלה משני האוספים ההולנדיים החשובים ביותר בעולם ממוזיאון ואן גוך וממוזאון קרולר מולר. השאלות נוספות יגיעו מארצות הברית ומאספנים אירופאים.
  2. מוזאון הטייט בריטיין בלונדון Tate Britain מציג את התערוכה "ואן גוך ובריטניה"                   ( 27.3.19-11.8.19 ).   "The EY Exhibition: Van Gogh and Britain". התערוכה תציע מבט חדש על יחסיו שלו ואן גוך עם הממלכה הבריטית, וההשראה שקיבל מאמניה והסופרים שלה, ואת השפעתו על אמנים עכשוויים בבריטניה.

 3. מוזאון ואן גוך באמסטרדם Van Gogh Museum, Amsterdam יציג השנה את התערוכות:

–  "הוקני – ואן גוך: השמחה של הטבע"  "   Hockney – Van Gogh: The Joy of Nature"  בתאריכים  (1.3.19-31.5.19 ).  בציורי הענק הצבעוניים של דייויד הוקני ניתן לראות את עקבות ההשראה של ואן גוך ואהבת הטבע שלו

 

דייויד הוקני, בתערוכה הוקני ואן גוך: שמחת הטבע, מוזאון ואן גוך אמסטרדם

–  התערוכה הנדירה "ואן גוך והחמניות"  “Van Gogh and the Sunflowers” שתוצג בתאריכים (21.6.19 – 1.9.19 ). שתפענח את סוד הקסם של החמניות ומשמעותן ביצירה של ואן גוך.

130 שנה לחמניות של ואן גוך. ארל, 1889, מוזאון ואן גוך אמסטרדם.

4. במוזאון בית ואן גוך בזונדרט, Vincent van GoghHuis   העיירה שבה נולד בהולנד, יוצגו התערוכות הבאות:

–          "בהשראת ואן גוך"  “Vincent inspires” שבה מוצגים ציורי הומאז' של אמנים שהתארחו בסטודיו  בזונדרט ליד בית ואן גוך ויצרו בהשראתו. (19.1.19 – 12.5.19).

יצירה בהשראת ואן גוך במוזאון בית ואן גוך בזונדרט, 2019

–           "האמן בדרכו"  “The painter on his way”  של האמנים רונאלד זורמונד וז'אקו אוליבייה,           Ronald Zuurmond & Jacco Olivier   בהשראת הציור של ואן גוך "הדרך לטרסקון" או "האמן בדרכו לעבודה" (26.5.19- 29.9.19 ).

5.   מוזאון צפון בראבנדט הנמצא בדן בוש Noordbrabandts Museum, Den Bosch יציג את התערוכה  "המעגל הפנימי של ואן גוך" – חברים, משפחה, מודלים ועוד.

Van Gogh’s Inner Circle- Friends, Family, Models . התערוכה תתמקד באנשים אשר שיחקו תפקיד חשוב בחיי ואן גוך ובאמנות שלו, כפי שהם משתקפים מן הציורים, הרישומים והמכתבים שלו, זאת בנוסף לתצוגת הקבע של המוזאון הכוללת עשר יצירות מקוריות של ואן גוך. (21.9.2019 – 12.1.2020)

6. מוזאון פונדסיון ואן גוך בארל,  Fondation Vincent van Gogh, Arles בבירת פרובאנס שבצרפת, שבה התגבש סגנונו האישי המיוחד, מציג במקביל בתאריכים . ( 2.3.2019-1.6.19 ) את צמד התערוכות:

–          וינסנט ואן גוך: מהירות & נחישות"  Vincent van Gogh: Speed & Aplomb”  שיוצגו בה בין היתר גם עבודות נדירות של טדאו אנדו, יושימוטו נארה, ופבלו פיקאסו, והציור הארלזיאנית של וינסנט ואן גוך.

–          "ניקו פירוסמני נודד בין עולמות"Niko Pirosmani – Wanderer between Worlds” 

הארליזיאנית, מאדאם ז'ינו, וינסנט ואן גוך, ארל 1888

7. חלל האמנות המדהים Carrieres de Lumieres  בעיירה לה בו דה פרובאנס יציג את התערוכה המרהיבה "ואן גוך, ליל כוכבים". (1.3.2019-5.1.2020).

Van Gogh, La nuit étoilée יוצג גם בחלל האמנות הווירטואלי Atelier de Lumier, Paris   בתאריכים 22.2.19-31.12.19.

 הסרט : "ואן גוך: בשערי הנצח" של ג'וליאן שנאבל שהיה מועמד לאוסקר

סרטו החדש .  "ואן גוך: בשערי הנצח" של האמן והבמאי ג'וליאן שנאבל  שקיבל מועמדות לאוסקר הוא מסע מרתק, מרהיב ויפהפה אל תוך עולמו, יצירתו ותודעתו של אחד מגדולי האמנים של כל הזמנים. הסרט מתמקד בתקופה בה שהה ואן גוך בארל וסן רמי שבפרובאנס, והעיירה הציורית אובר סור אואז שבצרפת, שבה סיים את חייו.

אזור הפרובנאס עם האור הייחודי והנוף עוצר הנשימה הוא המקום בו גיבש ואן גוך את סגנונו הייחודי המובהק אך בו בזמן סבל מקשיים, הרגיש בודד ורדוף, ולא זכה להכרה כאמן.

שדה חיטה עם עורבים 1890, וינסנט ואן גוך, אובר סור אואז

הסרט מבוסס על מכתבים של האמן, עובדות ידועות ושמועות על חייו, ומשוחק להפליא על ידי המועמד לאוסקר ווילאם דפו, אוסקר איזק ומאדס מיקלסן.  "ואן גוך: בשערי הנצח" היא דרמה עוצרת נשימה ביופיה על אומנות שנותנת לנו הצצה לנקודת מבטו של גאון שלמרות חיים רצופי סבל, הצליח לייצר עבודות אופטימיות ומלהיבות שמהוות השראה לרבים, בימינו, ולנצח.

תערוכת מופע מולטימדיה מרהיבה : ואן גוך, ליל כוכבים בעיירה לה בו דה פרובאנס.

בלב גבעות האלפיל שואן גוך תיעד בציוריו, התערוכה בחלל האמנות המדהים הזה בעיירה לה בו דה פרובאנס תימשך בין 1.3.2019-5.1.2020.   במופע האורקולי הזה שמוקרן על התקרה, הרצפה והקירות מסביב, הצופים פשוט מטיילים בתוך הציורים והמכתבים של וינסנט ואן גוך. החווייה היא של לשקוע או לצוף בתוך האור שדרכו מוקרנים הציורים מלאי האור והחושך והכוכבים של וינסנט ואן גוך. במופע הזה ציוריו של ואן גוך קמים לתחיה באמצעות עבודת הנפשה ומוסיקה המושמעת בחלל המרגש הזה.  

 

ליל כוכבים, וינסנט ואן גוך, סן רמי 1889

סיגל גליל  הרוח החיה מאחורי המסע להולנד בעקבות וינסנט ואן גוך

סיגל גליל*, מנהלת "מסעות אמנות", היזמת והמדריכה של טיול הבוטיק להולנד דרך העיניים של וינסנט ואן גוך, היא מומחית לוינסנט ואן גוך ולאימפרסיוניסטים, לתרבות יפן ולפילוסופיה של ברוך שפינוזה.

חוקרת ואן גוך סיגל גליל בכניסה לתערוכה ואן גוך ויפן במוזיאון ואן גוך באמסטרדם 2018.

 בין מחקריה הרב-תחומיים היא עוסקת בהערצת ואן גוך ביפן, בשאלות פילוסופיות על החיים ועל המוות, בתולדות האמנות, ובתרבות יפן.  בעקבות מחקרה לתזה בתואר המאסטר שלה בפילוסופיה, בהנחיית פרופ' ירמיהו יובל, היא הוציאה ספר על "החיים, המוות והישארות הנפש בפילוסופיה של ברוך שפינוזה".  גליל היתה בצוות ההקמה של מכון שפינוזה בירושלים, וניהלה אותו בשנה הראשונה להקמתו.

כמרצה מבוקשת באוניברסיטאות המובילות בארץ, גליל לימדה קורסים על ואן גוך, האימפרסיוניסטים, תרבות חזותית ביפן, וכן הנחתה סדנאות בתקשורת שיווקית. היא פרצה למרחב הציבורי בסידרת ההרצאות שלה לקהל הרחב "ואן גוך: דיוקן של גאון ציור" שזכתה למחמאות נלהבות ולסיקור נרחב בתקשורת.  היא מוזמנת להרצות במסגרות מגוונות: באקדמיה, בכנסים בינלאומיים, במרכזי אמנות, סינמטקים ובתי קולנוע שמקרינים סרטים על ואן גוך.

לגליל השכלה רב-תחומית נרחבת: תארים ראשון ושני בפילוסופיה, תואר שני במינהל עסקים, לימודי תרבות יפן ותולדות האמנות לדוקטורט, ולימודי תרבות וקולנוע להנאתה האישית.  במסעה הראשון בעקבות ואן גוך היא הדריכה סיורי אמנות במוזיאונים הגדולים והמפורסמים ביותר בהולנד, כמו גם בכנסיות ובמרכזי אמנות קטנים הקשורים לגאון הציור. וזכתה לתת הרצאה על הפילוסופיה של ברוך שפינוזה במוזיאון בית שפינוזה ברינסבורג.

במהלך הקריירה שלה היא זכתה בפרסים ומענקי מחקר יוקרתיים. כגון: פרס בן גוריון על מחקרה הפילוסופי על ברוך שפינוזה, פרס קרן סמית על מחקרה לדוקטורט על הערצת ואן גוך ביפן, ופרס האריה השואג על פעילותה התקשורתית לקידום מוזאון הנגב לאמנות בבאר שבע. כן אצרה תערוכת ציורי דיו יפניים בשגרירות יפן בישראל.  בימים אלה היא מסיימת את ספרה הראשון על מסעות האמנות שלה בעולם.

דיוקן עצמי עם אוזן חבושה, וינסנט ואן גוך ארל, -1889

*   גילוי נאות: הכותבת היא מומחית לוינסנט ואן גוך המקדמת את מורשת וינסנט ואן גוך בישראל, ומאמינה שהידע האישי שרכשה בלימודיה ובמסעותיה בעולם צריכים לצאת גם מחוץ לכתלי האקדמיה, ושעל התגליות המחקריות שלה להיות נגישות גם לציבור הרחב.

1 Comment

  1. ענת
    23 באפריל 2019 @ 15:48

    שלום רב,
    נכחתי בהרצאתך אמש בסינמטק וכמרצה ושומעת הרצאות רבות בתחומי דעת רבים, אני חייבת לציין כי ההרצאה
    אמנם הוכיחה ידע רב בתחום אולם היתה נטולת נשמה ותשוקה, ולכן לא היתה מעניינת או מלהיבה.
    אם את אמורה להרצות במקומות נוספים על הסרט הזה או בכלל, אני ממליצה לך להכניס יותר התלהבות, ולחפש מה יכול לרגש ולייצור חוויה אצל השומעים ולא רק להעשיר אותם בידע שניתן להשיג בקלות ברשת.

    הערה נוספת: ללמוד גם לשלב הנפשה במצגות שלך (לא להראות את כל השקף בבת אחת אלא בהדרגה)- זה עניין טכני פשוט אבל הוא מאפשר למשתתפים להתרכז רק במה שנאמר ולא במה שכתוב בשקף השלם.

    בברכה ובהצלחה
    ענת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן