Skip to content

חומות של אור ותקווה בירושלים

בין חומות עתיקות וסמטאותיה המרשימות של העתיקה מתקיים בימים אלו מופע ענק, רב ססגוני של אור, צליל ותנועה שיצרו אומני אור בינלאומיים בפסטיבל ייחודי ומדהים. הייתי, טיילתי והתרשמתי. שווה

פסטיבל האור, שחוגג השנה 11 שנים לקיומו נפתח שלשום (רביעי)  בירושלים בין ועל חומות העיר העתיקה. לעומת שנים עברו, השנה, נרשם מספר שיא של אומני אור בינלאומיים שהגיעו לירושלים מהודו, ארה"ב, ברזיל, ניו זילנד ועוד. הפסטיבל יימשך ברחבי העיר העתיקה ויסתיים ביום חמישי ה-4 ביולי הקרוב. האמנים המשתתפים מציגים אפקטים של אור ייחודי, בלווי מוזיקה, באתרים מרכזיים ובפינות נסתרות ברובעי העיר העתיקה בירושלים. זה המקום לציין כי השנה הפסטיבל נפתח ומתקיים בסימן הפצת האור, חיבור בין אנשים, שבירת חומות ויצירת אחדות.

להפיץ אות האור (צילום: פסטיבל האור)
להפיץ אות האור (צילום: פסטיבל האור)

הגענו לפסטיבל עם מספר חברות בשעה היעודה לפתיחתו והתאכזבנו מעט. כשטיילנו לאורך אחד ממסלולי הפסטיבל נתקלנו בחושך. לשאלתנו נעננו כי הפסטיבל נפתח באיחור עקב תקלות ההפקה ואכן, בשלבי הפתיחה הקהל הרב הסתובב יחד איתנו, וחפש אחר האור בתהייה רבה.
האכזבה התחלפה בהנאה:  משסיימתי לצעוד במסלול הארמני, תוקנה התקלה והעיר הוארה בשפע מדהים של אורות וצלילים. אומנם באיחור של שעה, אבל מול היופי הוויז'ואלי הזה, האכזבה נעלמה.

פרחי חצוצרה (צילום: פסויבל האור)
פרחי חצוצרה (צילום: פסויבל האור)

הפסטיבל חולק ל 3 מסלולים עיקריים (וחולקו מפות שבהן סומנו המסלולים): אדום, כחול וירוק, שיובילו את המבקרים מאתר לאתר.

המיצגים ששבו את ליבי

שביל אור: בככר הרצל  פוסעים בתוך מיצג ענק של עמודי אור, שביחד יוצרים תמונה כשאני מסתובבת ותוהה מה כבר יכול להיות יותר יפה ומרשים מכך. בהחלט מומלץ לכם.

שביל האור (פסטיבל האור)
צילום:פסטיבל האור

קרקס האור: אל שער יפו הגיעו יצורים פלאיים מהאגדות שמקימים מול עיניינו התוהות, את אגדות באורח יחודי לקרקרס אור תוך יצירת אינטראקציה קסומה,  המזמינה את הקהל  להצטרף לקרקס האור להשתחרר ולרקוד.

(צילום: פסטיבל האור)
(צילום: פסטיבל האור)

בית האור: במנזר דרומיציון ראינו את  אבני חזית  המנזר הופכות למיצג שמפיץ אור. מעין "טפט אור"  המכסה את חזית המנזר בציורי אור השופכים אומנות, אדריכלות וחלומות. היצירה הזו נוצרה ע"י קולקטיב האומנים מווינה

צילום: הפקת האור
צילום: הפקת האור

מפתחות האור: בדוידסון מתאפשר למבקרים בעלי החוש והידע המוסיקלי לנגן בפסנתר ולצפות בצלילים הבוקעים ממנו הופכים באורח קסום למיצג של אורות. כל קליד בפסנתר חובר לאור בנוף האורבני של הפסנתר וכך ניתן לנו המבקרים לנגן וליצור במקביל סימפוניה אור קולית, המוצפת בצבעוניות האישית לכל אחת ואחד מאיתנו. מדהים.

להירגע ולשחרר: ברחבת שער יפו הפנימית מותקלים המבקרים בעבודת אומנות ייחודית שמתרגמת את תנועות הגוף לתמונת אור אבסטרקטית. גלאי תנועה מכוונים אל המבקרים, ומעבירים את הנתונים אל מחשב ומקרנים שיציגו פרשנות קסומה של התנועה שלכם. חלק מהקהל רקד מול גלאי התנועה וקיבלנו מיצגי אור מרהיבים.


צילום ועריכה: טלי גרופית

גן התמנון: מערת צדקיהו תהפוך מול עינייכם המשתאות למיצג ייחודי בו מכונות זעירות ודגמים אופטיים של ציוד מעבדה, וביניהם מנועים, סוללות, נורות, מיקרופונים, מוצרי חשמל וציוד חשמלי, כל אלו נעים במהירויות שונות ויוצרים מול עיניינו סיפור מהפנט של אור וצל.

 גן התמנון במערת צדקיהו (צילום: פסטיבל האור)
גן התמנון במערת צדקיהו (צילום: פסטיבל האור)

בשער הברוסקאים תתקלו ותהנו ממייצג מרשים סובלנות וחיים משותפים. מיצג של  שתי מילים "אור" ו-"ירושלים".
שתי המילים הללו מוקרנות מול עיניי הקהל תוך שימוש  בגופן "ערברית", שהוא גופן  המשלב בתוכו את שתי השפות הלאומיות שלנו, עברית וערבית כאחד.

צילום: פסטיבל האור
צילום: פסטיבל האור

הסוחרים : "הפסטיבל מפיח חיים בעיר וזה טוב לפרנסה"

ברור מאליו שחברותיי ואני ניצלנו את ההזדמנות בביקור אצל סוחרי העיר העתיקה. אלו קיבלו את פנינו בחום וציינו כי  הם מחכים לפסטיבל שמפיח חיים בעיר העתיקה בכלל וברובע הנוצרי בפרט המשמש בעבורם ברכה של ממש וגשר לשיחה והכרות עם הציבור הישראלי והתיירים שבימים כהרגלם חוששים מעט מביקור באזור. אחד מהסוחרים אמר: 'אנחנו פשוט רוצים לחיות בשקט, רוצים להתפרנס, אני בן אדם כמוך לא רוצה שימותו אנשים, לא רוצה פיגועים, זה פוגע בי ובמשפחתי. בעקבות פיגוע בא הצבא וסוגר הכל, ואז פשוט אין מבקרים ואין פרנסה, זה לא טוב'.
גם בעלי העסקיים בקניון ממילא ציינו כי הפסטיבל הוא פתיחה מרעננת לתחילת הקיץ המביאה אלפי מבקרים שמעירים ומעוררים את כל אזור ממילא, העיר העתיקה והסביבה.

ראש עיריית ירושלים: "העיר מתהדרת ביופי ואור, בצעירים ומבוגרים בני כל הדתות והעמים"

"הפסטיבל הבינלאומי מוסיף כבוד רב לעיר, בזירה הבינלאומית ובישראל", אמר לנו ראש עיריית ירושלים, משה ליאון שהגיע לפתיחה."אנו שמחים לארח השנה אומנים ממדינות המשתתפות לראשונה בפסטיבל כמו: הודו, ניו זילנד וסרביה. זהו כבוד לקבל פניות מאמני העולם להגיע לבירת ישראל ולקחת חלק בפסטיבל המרגש. העיר ירושלים תתהדר ביופי ואור בימי הפסטיבל, בצעירים ומבוגרים, בני כל הדתות והעמים. הציבור מוזמן"

השר לענייני ירושלים והמורשת, ח"כ זאב אלקין שהתפמנה מהמולת הפוליטיקה והגיע לפתיחה אמר כי הוא "גאה להיות שותף באירוע שהופך את העיר העתיקה ליעד תיירותי ותרבותי מועדף בשעות הערב".

ההמלצה שלי
סעו לירושלים, חנו בחניון ממילא הענק, עברו לסיור קצר בקניון ממילא הצמוד עד לצידו המערבי, טפסו החוצה במדרגות ועברו בגשר המוליך אל שער יפו. כעת, בחרו באחד המסלול והתחילו ללכת.

מתי?
הפסטיבל מתקיים בתאריכים 26.06-04.07 (למעט שישי)
בין השעות 20:00-23:00  / במוצאי שבת עד שעה 24:00
והוא מיועד לכל הגילאים- הכניסה חופשית.

למידע נוסף:  www.itraveljerusalem.com
ובאתר האינטרנט של הפסטיבל www.lightinjerusalem.org.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן