Skip to content

"גבעת חלפון אינה עונה" בהבימה: העולם מצחיק, אז צוחקים

היתרון העיקרי של "גבעת חלפון אינה עונה", שהיא הצגה מצחיקה, בלי יומרות אמנותיות ומסרים עמוקים. ברגעים הטובים שלה היא מעוררת נוסטאלגיה ומרחיבה את הלב. חבל ששולבו בהצגה בדיחות שיורדות נמוך וחיקויים מיותרים, שמקלקלים את החגיגה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★

קבלו את הלהיט שיצנן לכם את הקיץ: היתרון העיקרי ושל "גבעת חלפון אינה עונה", שהיא הצגה מצחיקה. בלי יומרות אמנותיות מיוחדות ובלי מסרים עמוקים ו"מעוררי מחשבה". יש מקום גם לתיאטרון כזה, בתנאי שהוא עשוי היטב. כשאסי דיין כתב וביים את סרט הפולחן, שעליו מבוססת ההצגה, הוא אמר, כך מצויין בתוכניה, שהמטרה שלו להצחיק ולגרום לקהל הנאה. לא בטוח שזה לגמרי נכון. דיין כתב גם סאטירה שלועגת לקלישאות של אותה תקופה.

גם סאטירה. צילום: אור דנון

למעטים שלא ראו את הסרט: מדובר בקומדיה סוריאליסטית על מילואימניקים שמתברברים בדיונות של סיני, בתקופה שאחרי מלחמת יום הכיפורים. הם נקלעים למצבים אבסורדיים, ואנחנו מקבלים גם סאטירה על המדינה המטורפת שבה אנו חיים. אין פרות קדושות, כולל צה"ל. חבל ששולבו בהצגה בדיחות שיורדות נמוך. זה כולל חיקויים מיותרים של טוביה צפיר החביב. אומנם מדובר בהצגה שרוצה להצחיק, אבל כמה נמוך אפשר לרדת?

זו אינה רק הצגה מצחיקה. זו הצגה מאוד ישראלית. ברגעים הטובים שלה היא מעוררת נוסטלגיה ומרחיבה את הלב. דניאל לפין, שעיבד את התסריט למחזה, הוסיף סיפור מסגרת, שלוקח אותנו במנהרת הזמן אל אותה תקופה ומחזיר אותנו ל-2018. אני מבין את הצורך לחבר בין שתי התקופות, אבל במבחן התוצאה זה אינו החלק המבריק בהצגה והחיבור הזה נראה מלאכותי ומודבק.

אין פרות קדושות. צילום: אור דנון

דיין ליהק את הגששים לתפקידים הראשיים בסרט. בהצגה, בהבימה, לוהקו לתפקידים הראשיים שלושה שחקנים צעירים ומוכשרים, שהם כאילו הגששים. קובי מאור הוא שייקה, טל מוסרי הוא גברי ומשה אשכנזי, שהוא בעיני כוכב ההצגה, מגלם כאילו את פולי. נכון, מדובר בחיקויים לא הכי מוצלחים, אבל במבחן הצחוק זה עובד. מבין הנשים אהבתי את רוני דלומי בתפקיד יעלי ואת שיפי אלוני.

הבמאי משה קפטן הצליח לנצח על קבוצה גדולה של שחקנים ולחבר את הסצינות הרבות לכלל הצגה, שרוב הזמן מעניינת ומשעשעת. עדיף היה לקצר בחצי שעה (ההצגה שראיתי היתה כמעט שעתיים ללא הפסקה) ולהדק את הסצינות כדי למנוע כמה נפילות שהיו במהלך ההצגה.

בלי קלישאות. צילום: אור דנון

וכמובן אי אפשר בלי לציין את השירים הנפלאים שהלחין נפתלי אלטר למילים של אסי דיין. השירים הם הלב הפועם של ההצגה. "גבעת חלפון אינה עונה", דווקא עונה על הצורך שלנו לצחוק קצת בימים טרופים אלה. העולם מצחיק, אז צוחקים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן