Skip to content

העליון ביטל את פסק דינו של המחוזי בנצרת ואסר הפרדה על בסיס מגדר ומין במרחב הציבורי

דרמה בעליון - תנועת ש"ס חגגה מוקדם מידי. תרגיל הערעור בבית המשפט המחוזי שאפשר לעיריית עפולה לקיים אירוע עם הפרדה מגדרית, עזר פעם אחת. מעתה נאסר לחלוטין מכאן ואילך לקיים הפרדה מגדרית במרחב הציבורי. "אין בידנו ליתן סעד אופרטיבי המתייחס לאירוע, פרט לביטול פסק הדין בעתירה החדשה; וכך אנו מחליטים", כתבו השופטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון ביטל הלילה (רביעי) את החלטתו של בית המשפט המחוזי בנצרת לפיה פסק הדין הקודם שאסר על קיום הפרדת גברים מנשים בעת אירוע פומבי שערכה עריית עפולה. בניגוד להחלטת השופט  עאטף עילבוני שדן בערעור ש"ס על פסק הדין הקודם, קבעו שופטי העליון שפסיקת בית משפט השלום שאסרה על מידור נשים מגברים, כלומר הפרדה על בסיס מין אסורה על פי חוק ובמידה ודבר זה יתבצע, על המשטרה לפעול למניעת ההפרדה.  אלא שהחלטה זו באה מעט מאוחר. שופטי העליון היו ערים לכך וכתבו: "אנו מבטלים אפוא את פסק הדין נושא הערעור. למותר לציין כי פסק הדין בעתירה הראשונה עומד בעינו. אשר לסעד המבוקש, הואיל ופסק הדין בעתירה החדשה ניתן היום בשעות הערב, הערעור הוגש בסמוך לאחר מכן. הצדדים זומנו לדיון בשעה 20:00; דא עקא, שב"כ המשיבות הצליח להגיע לדיון (בשל אילוצי המרחק והזמן) רק בשעה 21:30 ורק במועד זה ניתן היה להתחיל בדיון ולשמוע את טענות הצדדים. בנסיבות אלה, האירוע נושא ההליך שלפנינו נמצא בעיצומו. מדובר אפוא ב"מעשה עשוי" ואין בידנו ליתן סעד אופרטיבי המתייחס לאירוע, פרט לביטול פסק הדין בעתירה החדשה; וכך אנו מחליטים".

חגג מוקדם מידי - יו"ר ש"ס אריה דרעי בעפולה (צילום מסרטון בדף הפייסבוק של ש"ס)
חגג מוקדם מידי - יו"ר ש"ס אריה דרעי בעפולה (צילום מסרטון בדף הפייסבוק של ש"ס)

עם זאת, שדולת הנשים הגישה ערעור לבית המשפט העליון נגד החלטת בית המשפט המחוזי. השופטים עוזי פוגלמן, יוסי אלרון ואלכס שטי ין קיבלו את הערעור – אף שהאירוע כבר היה לקראת סיום. את החלטתם לאסור על ההורדה המגדרית נימקו בכך ש"מקובלת עלינו עמדת המערערות והיועמ"ש שלא הייתה סמכות לבית המשפט היום לתת סעד שמשמעותו ביטול פסק הדין".

משמעות החלטתם של השופטים היא שלשופט עאטף עילבוני לא הייתה סמכות להפוך את ההחלטה הראשונה של השופט יונתן אברהם – שניהם שופטי מחוזי בנצרת. זאת, מאחר שש"ס לא ערערו באופן רשמי – שכן אז הערעור היה מגיע לעליון – אלא הגישו לבית המשפט המחוזי בנצרת עתירה כביכול נגד ההסכמה שנתנה העירייה בבית המשפט לחלק מפסק הדין המקורי.

באירוע המרכזי על הבמה השתתפו גם שר הפנים אריה דרעי וראש עיריית עפולה אבי אלקבץ, שבירכו על ההופעה והפכו אותה לאירוע פוליטי בו ש"ס נטלה לעצמה את הניצחון. בהתאם לפסיקה שהתקבלה בבית המשפט המחוזי, הוצבה מחיצה בקהל בין מתחם הגברים לבין מתחם הנשים והוקצה אזור נוסף המיועד לקהל המעורב. משמעות החלטת העליון היא שלהבא שום רשות מקומית או עירונית, לא תוכל לערוך אירועי חוצות במרחב הציבורי ולהציב בהם אזורי הפרדה על בסיס מיני.

פרקליט ש"ס: השוויון נעצר כאשר מדובר בחרדים ובנימוקי פרוצדורה

עו"ד ישראל באך יועצה המשפטי של מפלגת ש"ס הגיב ואמר בדיון כי "בית המשפט העליון שוב הוכיח את גישתו כי השוויון נעצר כאשר מדובר בחרדים ובנימוקי פרוצדורה, מחה במחי יד הישג משפטי חשוב שנפסק היום לטובת הציבור החרדי".

תגובת תנועת ש״ס להחלטת בג״צ: ״צר לנו ששופטי בג״צ בחרו בפלפולים משפטיים לא רלוונטיים על פני השכל הישר וההיגיון. אנו נמשיך להיאבק כדי לשנות את ההחלטה הזו ולאפשר לכל ציבור במדינת ישראל את הזכות לחיות על פי אמונתו ואורחות חייו ללא כפיה״.

מהמחנה הדמוקרטי׳ נמסר בתגובה לפסיקה כי "בית המשפט העליון הוא חומה בצורה ששומרת על חזון מגילת העצמאות: מדינת מופת של שוויון ללא הבדלי דת גזע ומין. זהי בדיוק הסיבה שהכאניסטים והסמוטרי׳צים נאבקים בו- הוא החומה שמפרידה בנינו לבין החזון המשיחי שלהם, חזון שנתניהו מוכן להגשים בתמורה לעסקת השוחד- מדינת הלכה תמורת הימלטות מאימת הדין. יש שופטים בירושלים!״.

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) הערב בעקבות החלטת בית המשפט העליון: "אריה דרעי שמח מוקדם מדי. בית המשפט העליון פסל את ההחלטה הקודמת שאיפשרה לקיים מופע בהפרדה מגדרית מלאה. הבעיה היא עם ראשי העיר שמבוהלים מאריה דרעי ופועלים בניגוד לטובת התושבים שלהם. ב-17 לספט' ישראל-ביתנו תחזיר את השפיות לישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן