Skip to content

טעם יפני בתערוכה "צללים בהירים" בגלריה לעיצוב "פריסקופ"

גלריה "פריסקופ" מציגה תערוכת ביכורים לסטודיו Bikaku של טל שרמייסטר וסיאה פרמינגר, זוג בחיים ובעבודה. סיאה , ילידת יפן, היא אמנית רב תחומית, טל עסק בפרזול סוסים והתמחה בעבודת ברזל אצל מאסטרים בתחום הברזל והעץ ביפן ובארצות הברית. סטודיו Bikaku הינו בית מלאכה ואורח חיים עבור טל וסיאה בו מתנקזים ומתפתחים רעיונות ומחשבות שנספגו ולוקטו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סטודיו BIKAKU הוא סטודיו לרהיטים בעבודת יד. "החוש והכמיהה ליופי ואסתטיקה הם שמניעים את העיצוב, את המחשבה ואת חיי הסטודיו. אנחנו תופסים את הרהיט כאובייקט, שעל אף היותו שימושי הוא פיסולי ברובו, ומאמינים שהרהיט המוצב במרחב יכול לייצר את האווירה הרצויה עבור חלל ספציפי. הרהיטים מאופיינים בתפיסה אסתטית ייחודית אך פשוטה, בקווים מינימאליים ובעבודת יד איכותית".

משמעות המילה bikaku  ביפנית היא  sense of beauty: הבזק של מהות מדויקת, עוצמה וחדות שבו בזמן משרה שלווה – תחושה שעולה מול יופי המייצר מתח בין הארצי לנשגב. הברזל המהווה את הבסיס לכל האובייקטים בתערוכה, הוא חומר קשה הדורש חום לוהט על מנת להתרכך. הוא מתעצב במכות פטיש, מאומצות ונוטפות זיעה. תחת אלו, נוצרים קווים מלאי תנודות שאוצרים בתוכם את סוד המלאכה. לכשיתקררו יופיעו נטולי רעד, נקיים ומאוזנים. בעוד שהברזל מחליד, העץ, מצדו, נשרף. בתהליכים מלאכותיים אלו, פגעי הזמן מואצים במתכוון בכדי לצקת תוכן לחומר, לתת לו חיים ונפח. חומרי הגלם מתמסרים לעבודת היד, משתנים ומגלמים מהות אחרת. מרקמם מתעתע במבט ולעיתים רק מגע היד יגלה אודות החומר. במסה של כל אחד מהאובייקטים מתגלם ההדהוד של הפעולות האלו, מביא אתו חיבור לאדמה ולטבע, לצד קלות ועדינות מפתיעה. בתערוכה ״צללים בהירים״, הפעולות מסתדרות בתבניות מוגדרות של שימושיות – הן נהיות, בפשטות, רהיטים. נוכחותם של הרהיטים בחלל היא מינימליסטית מדויקת ונקייה. על אף ויתכן כי בזכות המסה ואותו מנעד ארצי שורשי המוטבע בהם החלל סביבם נהיה למרחב אוורירי ומלא שקט.

האדריכל אריה קוץ, מומחה לתרבות ואמנות יפן, מסביר בתערוכה על הקשר בין המוצגים בתערוכה לתנועת הוואבי-סאבי העכשווית ודרך התה המסורתית. הבודהיזם שהגיע ליפן במאה ה-12 השפיע עמוקות על האסתטיקה היפנית. שיאה של ההשפעה התרחש במאה ה-16 אצל קבוצה של אינטלקטואלים מקיוטו שנקראה "דרך התה". הקבוצה הביאה אל קדמת הסצינה התרבותית מוצרים לכאורה "פגומים" תוך התפעלות מהפגום, המעוות, החלוד. גילוי מחדש של הנטוש והזנוח מתבטא בהבט החזותי של האסתטיקה שגיבשו והידועה כ"וואבי-סאבי". הוואבי-סאבי נדד למערב והשפיע רבות על העוסקים בart and craft  עם חזרה אל המקורות של האמנויות והמלאכות המסורתיות ואל האמת שאיננה תמיד יפה, הנמצאת במלאכות מסורתיות אלו.

אוצרת: שרי פארן

נעילה: 21.9

גלריה פריסקופ – גלריה לעיצוב וניאוקראפט רחוב בן יהודה 176, תל אביב

שעות פתיחה : ימים ב-ה 17:00-20:00   ימי שישי ושבת : 11:00-13:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן