Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום חמישי ה-21 בנובמבר 2019

כותרות המהדורה     בדרך לבחירות חוזרות | שעות ספורות לסיום המנדט: גנץ הודיע לריבלין כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה (פוליטי)     דיווח: היועמ"ש קיבל החלטה בתיקי נתניהו – ייתכן שיפרסם אותה כבר היום (פוליטי)     בתגובה לירי הרקטות לגולן: עשרות מטרות איראניות הופצצו בסוריה – כולל המפקדה של כח קודס; לפחות 23 הרוגים, בהם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    בדרך לבחירות חוזרות | שעות ספורות לסיום המנדט: גנץ הודיע לריבלין כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה (פוליטי)

    דיווח: היועמ"ש קיבל החלטה בתיקי נתניהו – ייתכן שיפרסם אותה כבר היום (פוליטי)

    בתגובה לירי הרקטות לגולן: עשרות מטרות איראניות הופצצו בסוריה – כולל המפקדה של כח קודס; לפחות 23 הרוגים, בהם לפחות 16 אנשי מיליציות איראניות (בטחוני)

    דיווח: "ישראל חיסלה השבוע דמות ביטחונית אירנית בסוריה"; רוסיה: ישראל תקפה בסוריה בעשר ימים האחרונים 4 פעמים באמצעות עשרות טילי שיוט ומעבר בשמי ירדן ועיראק (בטחוני)

    אחרי התקיפה בסוריה: שקט מתוח בצפון; חשש מתגובה איראנית (בטחוני)

    הונג קונג: כמאה סטודנטים מתבצרים במתחם האונברסיטה – "יש לנו נשק, לא ניכנע"; צוללנים של המשטרה אורבים להם בתעלות ביוב (חוץ)

    המודיעין העיראקי חושף: האיש שסיפק את המידע המכריע ללכידת מנהיג דעאש אל בגדדי – גיסו (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. בשעות הבוקר עדיין ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון. תחול ירידה של הטמפרטורות במישור החוף. הלילה: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב.

    שישי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

    שבת: מעונן חלקית בעננות בגובה רב, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

    ראשון: מעונן חלקית בעננות בגובה רב, תחול עליה קלה של טמפרטורות.

חדשות

המשטרה עצרה גבר החשוד שביצע עבירות תעבורה תוך שהוא מתחזה לקרוב משפחתו. מעצרו הוארך.

תחילתה של החקירה בתלונה שהוגשה במשטרת ישראל בשבוע שעבר, ע"י תושבת חולון. מהתלונה עולה כי לאורך תקופה הגיעו לביתה של המתלוננת כתבי אישום נגד בנה השוהה בחו"ל; וזאת בגין שלל עבירות תעבורה.

כאשר קיבלה את רשיון הנהיגה החדש של בנה גילתה  כי  קרוב משפחה התחזה לו וביצע את העבירות הללו על שמו.  שלשום (שלישי), בפעילות יזומה לאיתורו, עצרה המשטרה את החשוד (52, אזור). הוא חשוד כי בהיותו ללא רישיון נהיגה תקף מזה כ 10 שנים; ובפסילה, ארגן לעצמו רישיון נהיגה עם פרטים של קרוב משפחתו, אך עם תמונתו שלו; וכך המשיך לנהוג. במשך תקופה ביצע הלה עבירות תנועה שונות; ובכל פעם הזדהה בפני השוטרים בשמו של קרוב משפחתו. בנוסף הוא חשוד כי היה מעורב בתאונת דרכים וניסה לחמוק מהדין באותה שיטה. זאת ועוד. בעת מעצרו נהג החשוד ברכב שהיה ללא אגרת רישוי וביטוח תקפים.  אתמול (רביעי) הובא החשוד בפני בימ"ש לתעבורה בתל אביב, שם הוארך מעצרו עד להחלטה אחרת.
באכיפה ממוקדת של שוטרי אגף התנועה נרשמו 1,300 דו"חות בגין השימוש בטלפון נייד

בשבוע האחרון פעלו שוטרי אגף התנועה במערך נרחב בכבישים בהם קיים ריבוי של תאונות דרכים ונפגעים. במסגרת הפעילות השוטרים ביצעו אכיפה ממוקדת, תוך שימוש בשיטות אכיפה יצירתיות ובמגוון אמצעים גלויים/סמויים, במטרה להרתיע ולשמור על חיי משתמשי הדרך ורוכבי הדו גלגלי בפרט. בסה"כ נרשמו כ-7,000 דו"חות תנועה

נשיאת בית המשפט העליון בוחנת את מדיניות אזיקת העצורים, בעקבות הפרת הנחיות מתמשכת| ליה ספילקין, בוקר טוב ישראל

לגלי צה״ל נודע כי נשיאת בית המשפט העליון מקיימת דיונים עם גורמים במשטרה ושב"ס, בהם נבחנים הנהלים בנוגע לאיזוק עצורים. בין היתר נידונה האפשרות שכל אזיקת עצור בדיון – תותנה באישור שופט.
הנשיאה חיות החלה בבחינת ההנחיות לאחר שההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב הובא לפני כשבועיים אזוק לדיון בעניינו בבית המשפט העליון. חיות נזפה בזמנו בנציגי שב"ס ואמרה: "חצופים – לא קיבלתם אישור, אתם פועלים בניגוד להוראה".

שריפה ענק השתוללה במבשרת ציון; תושבים פונו מבתיהם

שריפה פרצה אתמול (רביעי) בוואדי סמוך לשכונת מגורים במבשרת ציון. במקום פועלים עשרות צוותי כיבוי בסיוע שמונה מטוסי כיבוי ומסוק. מהכבאים נמסר כי האש התקדמה במהירות בחסות הרוחות היבשות ואנשי הכיבוי פעלו ככל שביכולתם למנוע מהאש להגיע לקו הבתים הראשון. ואחרי שעות של מאבק – האש נבלמה ולא נשקפת סכנה לבתים או לקניון הראל הסמוך. * רחוב האורן נפתח לתנועה, והתושבים שפונו הורשו בשלב זה לשוב חזרה לבתיהם, המאמצים לכיבוי השריפה – נמשכים

פוליטי

בדרך לבחירות חוזרות | שעות ספורות לסיום המנדט: גנץ הודיע לריבלין כי לא הצליח בהרכבת ממשלה ותקף בחריפות את נתניהו

התזזית הפוליטית הגיעה אתמול לשיא ברצף פגישות מכריעות, אך עד כה לא נרשמה פריצת דרך לאף ממשלה – לא מיעוט ולא אחדות. אמש (רביעי) הודיע יו"ר כחול לבן גנץ לרבלין כי נכשל בהרכבת הממשלה. " גוש של 55 חברי כנסת חברו יחד כדי להציל איש אחד", "נתניהו, המדינה לא שלך, לא שלי", "שחרר אותנו מעניבת החנק שלך" אמר גנץ. * היום (חמישי) בשעה 13:15 יודיע הנשיא ריבלין ליו"ר הכנסת, לראשונה מאז פרוץ המדינה, כי לא עלה בידו של אף מועמד להרכיב ממשלה, והמערכת הפוליטית בישראל תיכנס לשלב חדש שמעולם לא הגיעה אליו – שבו כל ח"כ יכול לקבל את המנדט להרכבת הממשלה. * היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, קבע אמש (רביעי) כי חברי הכנסת יוכלו לתמוך ביותר ממועמד אחד להרכבת הממשלה הבאה. וכי הבקשה הראשונה שתוגש ותעמוד בקריטריונים תזכה את המועמד החתום עליה בהרכבת הממשלה. כל בקשה שתוגש לאחר מכן, גם אם תכיל מספר רב יותר של חתימות, לא תיחשב. – מדובר בהחלטה חריגה, משום שבהליכים מקבילים לאיתור מועמדים – כמו איתור נשיא המדינה או מבקר המדינה – החוק מגביל את הח"כים להמלצה על מועמד אחד בלבד.

– לפי החוק, ב-21 הימים הקרובים יכולים 61 ח"כים לבקש בכתב מנשיא המדינה להעניק את המנדט להרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, שהסכים לכך. אם אכן תהיה הסכמה של 61 ח"כים על מועמד אחד, הנשיא יעניק בתוך יומיים את המנדט לאותו ח"כ, שיצטרך להתחיל במשא ומתן בזק להרכבת הממשלה. לשם כך יינתנו לו שבועיים למשא ומתן, שלאחריהם, אם ייכשל, ישראל תצא למערכת בחירות שלישית ברציפות. שייערכו בתוך 90 ימים. * החוק קובע שהבחירות תמיד נערכות ביום שלישי ולכן המועד המאוחר ביותר לקיום הבחירות הוא י"ד באדר תש"פ – פורים. מסיבה זאת, ייתכן שהבחירות יוקדמו בשבוע וייערכו שבוע קודם ב-ז' באדר תש"פ.

– בחדשות12 דווח כי בשיחות סגורות עם מקורביו אמר גנץ כי "בגלל יועז (הנדל) וצביקה (האוזר) אני לא ראש ממשלה, ובגלל לפיד ירד הסיכוי לאחדות". כזכור, הנדל והאוזר התנגדו לממשלת מיעוט עם הערבים ולפיד התנגד לממשלת אחדות תחת נתניהו תחילה * גורמים בכחול לבן טענו אמש (רביעי) בשיחה עם ynet כי ההחלטה שלא להיכנס לממשלת אחדות, גם אם נתניהו יהיה ראשון ברוטציה, הייתה טעות. אחד הח"כים אמר כי "אנשי יש עתיד הם יותר אנטי-חרדים ויותר אנטי-ביבי, ולכן לא רצו את שיתוף הפעולה עם נתניהו והגוש שלו". אותם גורמים הכחישו את הטענות לכך שחברי תל"מ, יועז הנדל וצבי האוזר, אשמים בכך שגנץ לא יכהן כראש הממשלה. הנדל והאוזר אמרו עוד בתחילת המשא ומתן הקואליציוני שיתנגדו לממשלה שתישען על תמיכה של חברי כנסת ערבים. לדבריו גורם נוסף במפלגה "מאשימים אותם שמנעו את ממשלת המיעוט, אבל העובדה היא שגם ליברמן לא רצה".

– אמש, שעות ספורות לפני פקיעת המנדט קרא היום (רביעי) ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת בלוק ה-55 שכינס: "אני רוצה לומר לגנץ – עדיין לא מאוחר. המנדט אצלו עד הלילה. בוא נשב יחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקימים ממשלת אחדות לאומית". * נתניהו קרא לגנץ "להשתחרר מהווטו" של שותפו לפיד ולחבור אליו לממשלת אחדות. לפיד כתב בתגובה: "נתניהו, תפנים, אין שום וטו, כחול לבן מבוססת על דברים שאתה פשוט כבר לא זוכר איך הם נראים – עקרונות, ערכים, חברות, שיתוף פעולה, כבוד הדדי".

– על רקע הכישלון במגעים להקמת ממשלת אחדות: הצהיר מוקדם יותר אתמול יו"ר ישראל ביתנו ליברמן כי אין סיכוי שהוא יצטרף לממשלה צרה או לממשלת מיעוט. * חילופי האשמות הוטחו במהלך היום בין ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ. גנץ דרש מנתניהו להיפרד מבלוק הימין, ונתניהו האשים את גנץ בכך שאינו מקבל את מתווה הנשיא.

ושוב נתניהו פועל למען עצמו. בניסיון למנוע עריקות בליכוד ולשמר לעצמו את נאמנות חברי הכנסת כלפיו: נתניהו הודיע על ביטול הפריימריז לרשימה

"לאור החשש שהמדינה תדרדר לבחירות מיותרות ובעקבות פניות רבות של ח"כים בליכוד": הליכוד הודיע אמש כי ראש הממשלה נתניהו סיכם עם יו"ר מרכז הליכוד כץ, על הקפאת הפריימריז לרשימת הליכוד בכנסת הבאה. * לפי חוקת הליכוד, עם ההכרזה על בחירות חדשות, יש לקיים בחירות מקדימות על ראשות המפלגה וכן למועמדי הרשימה הארצית לכנסת. הקפאת הרשימה תובא לאישור המרכז בקרוב והיא נועדה להבטיח שחברי כנסת בשורות האחוריות של הליכוד שיחששו לאבד את כיסאם בפריימריז, יחליטו לערוק לכחול לבן כדי להימנע מבחירות.

– לדברי בכירים בליכוד, אם יהיו בחירות, נתניהו מתכוון לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה ולכרוך את המהלכים יחדיו, בהסתמך על הסעיף בחוקת הליכוד שבו הבחירות לרשימה ולהנהגה כרוכות יחדיו. * עם זאת, ח"כ גדעון סער, הבכיר היחיד בליכוד שהצהיר כי יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד בפעם הבאה, צפוי לדרוש פריימריז לראשות המפלגה במידה ואכן יוכרזו בחירות.

דיווח: היועמ"ש קיבל החלטה בתיקי נתניהו – ייתכן שיפרסם אותה כבר היום; מתיחות בין צוות היועמ"ש לצוות פרקליט המדינה

תיקי נתניהו: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיע להחלטה בנוגע לכתבי האישום בתיקי נתניהו – וייתכן שיפרסם אותה כבר היום (חמישי). * בתיק 1000 יואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. ביתר התיקים היו מחלוקות במשרד המשפטים – היו במשרד מי שחשבו שיש לסגור את תיק 2000, ובתיק 4000 לא כולם הסכימו על עובדות כתב האישום. * כתב האישום יימסר במקביל לראש הממשלה, לפרקליטיו וליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. כתב האישום לא יופקד בבית המשפט כנהוג, שכן לחברי הכנסת, ובכללם לראש הממשלה, ישנה אפשרות לבקש חסינות מפני העמדה לדין בתוך 30 יום ממועד הודעת היועץ. הבקשה מוגשת לכנסת ובעיקר לוועדת הכנסת שאמורה להתכנס לדון בבקשה. * עם זאת, מכיוון שלא הושגו הסכמות בין הסיעות הגדולות על הקמת הוועדה, היא לא כוננה. רק במידה ותכונן ממשלה בקרוב, או לאחר שתתקיימנה שוב בחירות לכנסת, ניתן יהיה להקים את הוועדה. לכן, ההערכה היא שמדובר בעיכוב המשך ההליכים המשפטיים בתיק נתניהו בחצי שנה לפחות.

– שלשום דווח בחדשות 12 בשם גורם בכיר בפרקליטות כי גם אם נתניהו יואשם בסעיף שוחד בתיק 4000, "פרשת בזק-וואלה", יתכן וכתב האישום צפוי לתאר את האירועים באופן מרוכך יותר מכתב החשדות המקורי. לדבריו, אם יוחלט להאשים את נתניהו בשוחד האישום יתמקד בהטבה הרגולטורית שנתן לכאורה למיליארדר שאול אלוביץ' באישור עסקת בזק-יס, והסעיפים האחרים שבהם נטען כי נתניהו נתן הטבות ידוללו החוצה מכתב האישום או יוסרו כליל. * ע"פ הדיווח בחדשות12  שלשום, ההחלטה תפורסם כבר בתחילת השבוע הבא או לכל המאוחר בסופו.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש שמונה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

בתגובה לירי הרקטות לגולן: עשרות מטרות איראניות הופצצו בסוריה – כולל המפקדה של כח קודס; לפחות 23 הרוגים, בהם לפחות 16 אנשי מיליציות איראניות

הפעולה הנרחבת ביותר של מטרות איראניות בסוריה: מטוסי קרב תקפו בליל אתמול 20 מטרות של כוח קודס האיראני וצבא אסד בסוריה כשבין השאר נתקפו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים. במהלך התקיפה בוצע ירי של טילי נ"מ לעבר מטוסי הקרב, ובעקבות כך הושמדו כמה סוללות הגנה אווירית סוריות.

  – מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח כי נהרגו לפחות 23 לוחמים, כאשר מתוכם 16 מוגדרים "לוחמים זרים".  מנגד במערכת הבטחון מעריכים כי בתקיפה נהרגו בין 10 ל-20 חיילים או יועצים, , כשני שלישים מההרוגים איראנים והשאר סורים. * נוסף על כך, בשעות האחרונות יש אינדיקציות לא מאומתות להרוג בתקיפה שקשור לחיזבאללה. אם ארגון הטרור הלבנוני יודה שיש לו הרוג, זה בהחלט יכול לסבך את המצב מבחינת התגובה של ציר ההתנגדות.

– לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" מפי גורמי ביטחון סוריים, שישה מטוסי קרב ישראליים תקפו מאיזור אצבע הגליל את איזור העיר דמשק בשני גלים, ובסה"כ מטוסי הקרב ירו 18 טילים ומערכות ההגנה הסורית יירטו 11 מתוכם. * גורם צבאי סורי אמר כי מטוסים ישראליים מכיוון מרג'-עיון בלבנון ומכיוון רמת הגולן ירו את הטילים לעבר דמשק.

– סוכנות הידיעות סאנא דיווחה כי מטוסי קרב ישראליים תקפו בשעה 01:20 באזור דמשק. לפי הסוכנות, המטוסים נכנסו לסוריה מכיוון רמת הגולן ודרום לבנון, שברי אחד הטילים פגע בבית בעיירה סכסע, דרום-מערבית לדמשק, וכתוצאה מכך נפצעו זוג ושני ילדיהם, שפונו לבתי חולים. לפי דיווחים במדינה, פגיעות זוהו גם בעיירה קודסאיה, מערבית לדמשק.

– התקיפה, שהחלה בשעה 1:15, נמשכה מספר דקות, רוב המטרות מוקמו סמוך לדמשק, וחלקן ברמת הגולן הסורית. אחת המטרות המרכזיות שהותקפה הייתה "בית הזכוכית", המפקדה של כוח קודס בדמשק שנמצאת בתוך הטרמינל של נמל התעופה מה שדרש תקיפה מדוייקת שלא תסב נזק סביבתי. * מצילומי הלוויין ודוח מודיעין שפרסמה חברת אימג'סאט אינטרנשיונל, נראה כי במסגרת התקיפה נפגעו שתי קומותיו של המבנה החשוד, בעוד ששאר הבניין נותר על כנו. – ככל הנראה מי שהשתמש בשתי הקומות העליונות הם כוחות מודיעין של כוח קודס. בדוח של ISI נכתב כי "כרגע האתר נראה נטוש וללא כל סימני פעילות".

– ב"דיילי מייל" פורסם לפני 3 שנים כי בבית הזכוכית ממוקמת המפקדה הסודית האיראנית, שאחראית על פעולות הסיוע לצבע אסד. לפי הדיווח אז, שהתבסס בין היתר על ארגון האופוזיציה האיראני NCRI שמושבו בצרפת, הקומה השלישית והקומה הרביעית מאוישות על ידי יחידת המודיעין של אנשי משמרות המהפכה, ששולטים למעשה על המבנה כולו. לקומות אלו אין כניסה גם לבכירים ביותר בצבא הסורי. * באותו דיווח נטען כי בקומת הקרקע יש בית קפה וגם מרפאה פרטית עם 20 מיטות לבכירים שנפצעו בקרבות. הקומה הראשונה מאכלסת את אנשי יחידת התעמולה של משמרות המהפכה, ובמקום גם חדרי תיפלה וחדר מנוחה. במרתף, לפי אותו דיווח, נמצאים אנשי יחידות המודיעין המסכל והלוגיסטיקה, ושם – לכאורה – מאוחסנים מיליוני דולרים במוזמן. במקום גם שני בונקרים תת-קרקעיים.

– "בית הזכוכית" נבנה במקור כמלון, ובו 180 חדרים. עד 1,000 איש מאכלסים את המבנה הגדול. בדיווח מלפני שנתיים שפורסם באתר אותו ארגון אופוזיציה, NCRI, נכתב כי כל הכוחות המסונפים למשמרות המהפכה מקבלים תעודה מזהה ב"בית הזכוכית" עם כניסתם לסוריה. אז נטען כי אחד מאלו שמוצבים שם הוא מפקד כוחות המרכז של משמרות המהפכה בסוריה, אבו באקר, סגנו של ג'אווד ג'עפרי שמונה לפני שלש שנים למפקד כוחות משמרות המהפכה בסוריה.

– ההחלטה על המתקפה התקבלה שלשום (שלישי) בבוקר ואושרה סופית בשעות הלילה, בתגובה לשיגור ארבע רקטות משטח סוריה לרמת הגולן, שיורטו בחסדי שמים באמצעות מערכת "כיפת ברזל". * מתחקיר ראשוני עולה כי הרקטות שנורו אל ישראל הן פג'ר 5, אותן אפשר לשגר מטווח של כ-70 ק"מ. * את הרקטות ירו אנשי מיליציה שיעית סורית הפועלת בחסות "כוח קודס" של משמרות המהפכה האיראניים ובמימונו, והן נורו מדרום לדמשק; כלומר בתוך המרחב של כ-80 ק"מ מהגבול עם ישראל.

  – משרד החוץ הרוסי גינה את התקיפה הישראלית וטען כי מדובר ב"צעד שגוי". בתוך כך, צרפת קראה לאיראן "להימנע מפעילות התורמת לחוסר היציבות בסוריה", ואישררה את מחויבותה לביטחונה של ישראל.

דיווח: "ישראל חיסלה השבוע דמות ביטחונית אירנית בסוריה"; רוסיה: ישראל תקפה בסוריה בעשר ימים האחרונים 4 פעמים באמצעות עשרות טילי שיוט ומעבר בשמי ירדן ועיראק

רשת אל ערבייה דיווחה אתמול (רביעי) כי ביום ראשון האחרון המוסד הישראלי חיסל דמות אירנית ביטחונית בסוריה, מה שככל הנראה מהווה הסיבה לירי הרקטות שלשום לעבר ישראל. בימים האחרונים דווח כי ביום ראשון בוצעה תקיפה בפאתי העיר אל-בוכמאל ממזרח לדיר עזור סמוך לגבול הסורי-עירקי. בתקיפה השמיד כלי טיס רכב של "כוחות המוביליזציה העממיים" הנתמכים בידי הממשלה העירקית. כתוצאה מהתקיפה, נהרגו האנשים ששהו ברכב – מקורו של כלי הטיס אינו ידוע. * בנוסף, שלשום דווח בסוריה על כך ששיירה של משאיות של כוח קודס עלתה על שדה מוקשים מסתורי. דאעש לקחו אחריות על הפעולה, אך יכול להיות שבאיראן מייחסים את הפעולה לכוח ישראלית.

– בהודעה שפרסם משרד החוץ של רוסיה בעקבות התקיפה נטען כי ישראל תקפה השבוע שלוש פעמים בסוריה. רוסיה הביעה דאגה מהגברת התקיפות הישראליות ואמרה כי הן פוגעות ביציבות האזור ובריבונותה של סוריה. 

– לפי משרד החוץ הרוסי, ישראל הגבירה מאוד את התקיפות בסוריה באמצעות טילים ופצצות, וביצעה  ארבע תקיפות בעשרה ימים, תוך שימוש בעשרות טילי שיוט ומעבר בשמי ירדן. * את התקיפה הראשונה שמזכירים הרוסים ביצע חיל האוויר ביום שלישי שעבר נגד ביתו של סגן מנהיג הג'יהאד האיסלאמי אכרם אל-עג'ורי בשכונת "אל מזה" בדמשק. אל-עג'ורי עצמו, סגנו של זיאד נחאלה המתגורר אף הוא בדמשק, יצא ללא פגע. עוד דיווח משרד החוץ במוסקבה על יעדים שתקפה ישראל באזור אבו כמאל ליד גבול סוריה-עיראק ביום שני השבוע. לטענתם, "מטוסי קרב חצו לפי הדיווחים את שטחן האווירי של עיראק וירדן". למחרת (שלישי), כך לפי המידע הרוסי, תקפה ישראל בטילים יעדים כ-18 קילומטרים מדרום לבירה הסורית. פיצוצים נשמעו באזור שדה התעופה הסורי. הרוסים טענו כי תקיפה זו יצאה לפועל בשל ירי סורי לגולן. התקיפה הרביעית שביצעה ישראל לפי הרוסים, היה בליל אתמול בתקיפה שכוננה נגד יעדים בפרברי דמשק באמצעות 40 טילי שיוט.  

אחרי התקיפה בסוריה: שקט מתוח בצפון; חשש מתגובה איראנית

שעות אחרי התקיפה בסוריה, שקט בגזרה הצפונית. ההערכה היא שהאיראנים טרם החליטו אם להגיב לתקיפות, שהגיעו בתגובה לירי הרקטות לעבר ישראל ביום שלפני כן. ולדברי גורמים במערכת הביטחון, המוטיבציה של האיראנים "היא 10 מתוך 10". בתוך כך, סגן שר החוץ של סוריה, אומר שהעם הסורי יבוא חשבון עם ישראל לאחר התקיפה , אך הוא יחליט מתי זה יקרה. * כעת בישראל מזהים מבוכה והלם בקרב האיראניים, אך לפי ההערכות כוחות קודס יבצעו הערכת מצב מחודשת וזריזה כבר בימים הקרובים כדי לצאת בפעולת נקמה, ייתכן שבאמצעות מטח רקטות נוסף. נוסף על כך, לא נשללת האפשרות שהג'יהאד האסלאמי יבצע ירי נקמה מרצועת עזה. בחיל האוויר ובפיקוד צפון נשארים בינתיים בכוננות, מחשש לירי איראני. * ההערכה בישראל היא כי אם תהיה תגובה איראנית לתקיפה בסוריה, היא תהיה ירי רקטי נגד מוצבים צבאיים ולא נגד יישובים אזרחיים. ההנחיה לתושבים היא לשמור על שגרה. * כוחות אל קודס ומשמרות המהפכה מכחישים באופן רשמי שיש להם בסיסים בסוריה וטוענים כי מדובר ביועצים איראניים שהוזמנו על ידי ממשלת סוריה. האפשרויות שעומדות כרגע מול איראן הן הכלה או תגובה בדמות ירי רקטי או פיגוע בגבול הצפוני. בנתיים. מתקיימות בקרת נזקים והערכות מצב בסוריה וגם בטהראן.

– למרות השקט בגבול הצפוני, המתח מחשש להתלקחות נשאר באוויר – בעיקר בגלל המחסור החמור במקלטים בבתי הספר ובמיגון בחדרי הניתוח בבתי החולים. * 13 שנים לאחר סיומה של מלחמת לבנון השנייה, ממשלות ישראל לא פתרו את המחסור במקלטים. כמו כן, עדיין אין חדר מיון קדמי בקרית שמונה, ותוכנית מיגון הצפון עוד לא עברה לשלב המעשים בשטח. גם בית החולים הצפוני ביותר בארץ, בית החולים זיו שבצפת ממוגן רק חלקית. * בפורום קו העימות אמרו אתמול כי "בטווח של תשעה ק"מ מהגבול מתגוררים קרוב לרבע מיליון תושבים ולכשליש מהם, 67,522 תושבים, אין פתרון מיגון גם לאחר מיצוי המקלטים והמחסים הציבוריים, בנוסף "ל-14,652 תלמידים במוסדות החינוך אין מיגון במסגרות בהן הם שוהים במהלך רוב שעות היום".

– כוח קודס מנסה לבנות בסוריה שלוש זרועות עיקריות. הראשונה תחת הקטגוריה של פרויקט הטילים. איראן שלחה לסוריה מאות רבות של רקטות מסוגים שונים, בין השאר רקטות מסוג פג'אר 3 לטווח של 43 ק"מ ופג'אר 5, לטווח של 75 ק"מ. ניתן לשגר אותן ממשגרים מוטמנים וגם מכלי רכב עם ירי בקצב של שניות בודדות. * לאיראן טילי שיוט מסוג ה"מובין" שלטענתם מגיע לטווח של 450 קמ"ש ויכולת שיוט בגובה 45 אלף רגל. עוד טענו שם כי יש לו יכולות לחמוק ממכ"ם, להגיע למהירות של כ-900 קמ"ש ולשאת ראשי נפץ עד 120 קילוגרמים. * יש גם את טילי טיל ה"סומאר" (קודס-1), אותם שיגרו לסעודיה במתקפה על מתקני הנפט וטילי ד'ואלפקאר אותם איראן כבר הצליחה להבריח לידי חיזבאללה.

– הזרוע השנייה היא של כטב"מים ורחפנים. לאיראן יש לפחות שני בסיסים מהם היא מנסה להפעיל כלי טיס לא מאוישים שהעיקרי שבהם הוא T-4 בדמשק שהותקף כמה פעמים על ידי ישראל. * מדובר בעיקר בכטב"מים מתאבדים מסוג "קאסף 2K" שיכול לטוס בגובה נמוך עם יכולת תמרון גבוה שמקשה על הגילוי שלו. 3-SAMAD שהשתתף בתקיפת מתקני הנפט בסעודיה ושייך לסוג הכטב"מים המתאבדים. לאלו יש להוסיף את ה-סאעקה שהוא מהמפורסמים של איראן, שטוענת שהוא חמקני, את האבאביל אותו האיראנים הצליחו להעביר לחיזבאללה וחמאס, ועוד.

– הזרוע השלישית היא זרוע הטרור. האיראנים מאמנים ומפעילים אלפי לוחמים נאמנים אותם ציידו בטונות של נשק ובזה גם טילי נ"ט וחומרי נפץ. אלו אמורים לצאת לפיגועים בגבול הגולן וביום פקודה להיות צבא נוסף לצד חיזבאללה.

מדיני

הפרלמנט ההולנדי לממשלה: לא לסמן מוצרים מההתנחלויות

ברוב של 82 תומכים מול 68 מתנגדים: הפרלמנט ההולנדי העביר שלשום (שלישי) החלטה הקוראת לממשלה לוודא שהחלטת בית הדין האירופי לצדק שהורה לסמן מוצרים מההתנחלויות לא תיושם, אלא אם יסומנו מוצרים מכלל השטחים השנויים במחלוקת ברחבי העולם. עם זאת, מדובר בצעד הצהרתי בלבד ללא משמעות מעשית לפי שעה. * ההחלטה עברה ביוזמה משותפת של ידידי ישראל הנוצרים בפרלמנט ואנשי שגרירות ישראל בהאג.

– ההחלטה, שהייתה הראשונה מסוג זה במדינה אירופית לאחר החלטת בית הדין, עברה בתמיכה מלאה של הקואליציה, שבה חברה גם מפלגת שמאל ליברלית. בנוסח נכתב כי יישום ההחלטה רק כלפי מוצרים מההתנחלויות ביהודה ושומרון אינו הוגן. בהחלטה הוזכרו אזורי סכסוך אחרים כמו הסהרה המערבית שסופחה למרוקו וגם צפון קפריסין. בפרלמנט קראו לממשלת הולנד לפעול מול האיחוד האירופי נגד היחס הבלתי-שוויוני כלפי מדינת ישראל.

הפרלמנט ההולנדי קבע כי המימון ההולנדי לרשות הפלשתינית לא יועבר באופן חופשי, אלא רק אל מול פרויקטים ייעודיים

הפרלמנט ההולנדי בהאג החליט אמש (רביעי) להפסיק את התמיכה הישירה שהוא מעביר לרשות הפלשתינית, וזאת בשל תשלומי משכורות למחבלים ומשפחותיהם שהרש"פ מעבירה. * במסגרת ההחלטה הולנד תפסיק להעביר את הסיוע שהיא מעבירה לרשות הפלשתינית, סיוע בסך מיליון וחצי יורו בחודש, כתקציב חופשי הנתון לשליטת הרשות, ובמקום זאת הכסף יועבר אך ורק כתמיכה בפרויקטים מוגדרים. (ישראל היום)

חוץ

על רקע המתיחות בין המדינות: נושאת מטוסים אמריקנית הפליגה במצרי הורמוז

לראשונה מאז נשלחה למפרץ הפרסי לפני כחצי שנה: נושאת המטוסים האמריקנית הפליגה אתמול לראשונה דרך מצרי הורמוז. * נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" נשלחה לאזור על ידי וושינגטון בשל איומים שלא פורטו, אך מאז היא נותרה בים הערבי ונמנעה לחלוף במצרים הגובלים באיראן. * במשך עשורים הפליגו נושאות מטוסים אמריקניות דרך נתיב השיט הבינלאומי, במה שתואר על ידי ארצות הברית כמבצעים "הגנתיים" שנועדו לשמור על המצרים פתוחים. * איראן איימה לא אחת שהיא תסגור את המצרים אם היא לא תצליח לייצא נפט, על רקע הסנקציות המחודשות שהטיל עליה ממשל טראמפ מאז פרישתו מהסכם הגרעין בשנה שעברה. כחמישית מאספקת הנפט העולמית עוברת במצרי הורמוז. (AP)

דיווח בארה"ב: מזכיר המדינה שוקל להתפטר ולרוץ לסנאט

מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר לשלושה רפובליקנים בכירים במהלך השבועות האחרונים כי הוא מתכוון להתפטר מתפקידו, על מנת להתמודד לסנאט בבחירות שייערכו בשנה הבאה, כך פורסם אתמול (רביעי) ב-TIME. * ע"פ הדיווח, פומפאו, ככל הנראה, מתכנן לרוץ בבחירות לסנאט במדינת קנזס. ולפי חלק מהפרשנויות, ההודעה של פומפאו על כך שהוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית הן הפרה של החוק הבין-לאומי, קשורה לרצון שלו לזכות בתמיכה אם אכן יחליט להתמודד על תפקיד סנאטור בקנזס.

– לא ברור האם פומפאו דן בתכניותיו עם הנשיא טראמפ. שמועות על פזילתו של פומפאו לעבר הסנאט מסתובבות כבר מזה חודשים, ובשעה שפומפאו חוזר שוב ושוב על הטענה שאין בכוונתו לרוץ לסנאט – הוא גם לא פסל את האפשרות באף הזדמנות. * מקורב למזכיר המדינה האמריקאי אמר ל-TIME כי "פומפאו מתמקד רק בביצוע יעדי מדיניות החוץ של הנשיא טראמפ ובהשלמת המשימה עבור העם האמריקאי במשרד החוץ, וכל מי שאומר אחרת פשוט טועה".

במהלך החודש האחרון עקץ פומפאו את טראמפ, ביחס למדיניותו בנושא סוריה, כשאמר בראיון ברשת "פוקס ניוז" כי "הניסיון שלי עם הנשיא הוא שטראמפ מקבל החלטתו ואז מעבד נתונים ועובדות, ומעריך מצבים".

– אם פומפאו יתפטר הוא יהיה למזכיר המדינה השני שעוזב את תפקידו בזמן כהונת הנשיא טראמפ לאחר שקודמו בתפקיד, רקס טילרסון, פוטר לפני יותר משנה וחצי. בכירים רבים נוספים פוטרו או התפטרו מממשל טראמפ מאז השבעתו בראשית 2017, כולל היועץ לביטחון לאומי, ראש הסגל, התובע הכללי ורבים אחרים.

הונג קונג: כמאה סטודנטים מתבצרים במתחם האונברסיטה – "יש לנו נשק, לא ניכנע"; צוללנים של המשטרה אורבים להם בתעלות ביוב

כ-100 מפגינים, רובם סטודנטים, התבצרו גם אתמול (רביעי) באוניברסיטה הפוליטכנית בהונג קונג, עם בקבוקי מולוטוב, קשתות, חיצים וכלי נשק מאולתרים. בכיכר המרכזית של הקמפוס יצרו המתבצרים כתובת SOS גדולה ממגבות. * במהלך הלילה ניסו חלקם להימלט דרך מערכות הביוב, אולם נתקלו בצוללנים של המשטרה שחיכו להם בתעלות מחוץ למתחם. אחרים ניסו להשתלשל בחבלים מהחלונות אל אופנועים של תומכים שחיכו להם, אולם המשטרה הצליחה לסכל גם את הניסיון הזה. * עד יום שני שהו יותר מ-1,000 מפגינים במתחם, אולם רובם המוחלט התפנו מהאוניברסיטה – ונעצרו מיד על ידי כוחות המשטרה מחוץ לקמפוס.

– אחד המתבצרים, בשריון גוף מלא, נושא מוטות מתכת אמר: "אנו זקוקים לקצת אנרגיה כדי להתכונן למאבק הגדול. כעת, כשלא נשארו רבים מאיתנו המשורה תרצה בוודאי לכבוש את הקמפוס. אנחנו מכירים את המקום הזה – זה הבית שלנו, וזה מבוך. יש לנו נשק. אנחנו לא מתכוונים לוותר עכשיו, מאוחר מדי לזה," אמר.

– למפגינים יש עדיין מלאי של פצצות תבערה מאולתרות, בקבוקי מולוטוב, קשתות וחצים וכלי נשק מאולתרים. מעלות השחר, מתרגלים הסטודנטים בחצר האוניברסיטה ירי חיצים לעבר מגדל הקמפוס, כהכנה לעימות עם השוטרים.

המודיעין העיראקי חושף: האיש שסיפק את המידע המכריע ללכידת מנהיג דעאש אל בגדדי – גיסו

בראיון נדיר לרשת החדשות CNN, סיפר מפקד המודיעין העיראקי על המבצע שהוביל לחיסול מנהיג דאעש, במבצע שזכה לכינוי "עין הבז" וכלל מאמץ מודיעיני בתחומים רבים.

– על פי המפקד העיראקי, המפנה הגיע עם לכידתו של גיסו של רב המחבלים, מוחמד עלי אל זועבי. תפקידו של אל זועבי היה להוביל את מנהיג דאעש ולמנוע מעצר שלך ועל ידי שלל הכוחות הנלחמים בארגון דאעש בעיראק ובסוריה. לאחר מעצרו בבגדד בשנת 2019, הוא חשף בפני המודיעין העיראקי את כל השיטות בהן השתמש אל בגדדי על מנת שלא להתגלות. * אל זועבי הוביל את כוחות המודיעין למנהרה סמוך לגבול עיראק-סוריה, שם הם גילו חפצים אישיים של אל בגדדי, מפות ומסמכים המעידים על תנועותיו. "בעקבות המידע שנחשף במנהרה, הצלחנו להחדיר סוכנים לרשת המבריחים של אל בגדדי".

המידע שהגיע לידי העיראקים הפתיע אותם. על פי הסוכנים שהוחדרו לרשת המבריחים של מנהיג דאעש, אל בגדדי שהה באידליב, שנשלטת על ידי המורדים הסורים, תחת עינם הפקוחה של הטורקים. – הגנרל העיראקי הסביר כי "חלק גדול מהנהגת דאעש נמלטה לצפון סוריה כשבירת הארגון א-ראקה נפלה. הם עשו זאת כדי להתקרב למקורות המימון שלהם בטורקיה. אל בגדדי עצמו נמלט לאידליב כדי להתרחק מהקרבות".

– על פי דבריו של הגנרל, אנשיו העבירו את המידע לאמריקנים והם, תוך שימוש ברשת מודיעין של הכורדים בסוריה, הצליחו לאתר את מיקומו המדויק של מנהיג דאעש.

 

.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן