Skip to content

עובדות פלסטיניות במפעל שבמישור אדומים פתחו בשביתה

עובדות מפעל "מבשלים בשבילך בע"מ" התאגדו בארגון 'מען' וטוענות שמעסיקן שילם להן לפי תפוקה ולא לפי שעה, ובנוסף גם לא שילם להן את ימי חופשות וחגיהן ופנסיה. זו פעם ראשונה שנשים פלסטיניות מתאגדות ושובתות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עובדות מפעל "מבשלים בשבילך בע"מ" באיזור התעשיה מישור אדומים (שטח סי) החלו אתמול (רביעי) בשביתה בת יומיים, הממשיכה גם היום. העובדות המיוצגות על ידי ארגון העובדים 'מען' טוענות כי מעסיקן, קיזז משכרן כספים ולא שילם להן את דמי החגים שלהן, כמו גם לא את ימי החגים היהודיים ששולמו לכלל העובדים במדינה על פי חוק.
הבעלים של מפעל "מבשלים בשבילך בע"מ) ירון בן יעיש, טוען כי הוא מוכן לשלם להן את ימי החגים שלהן ויעשה כך במשכורת הבאה (ינואר), אלא שעובדות המפעל סירבו. הן בקשו שהמפעל ישלם להן מעין "מפרעה", על חשבון המגיע להן כבר עכשיו. בן יעיש סירב והמשא ומתן שהתנהל היום, התפוצץ. 

טענה נוספת של העובדות היא כי הן משולמות לפי תפוקה ולא לפי שעת עבודה. כלומר עליהן למלא X סירים (בתבשילי ממולאים לדוגמה) וכל סיר נחשב למכסה. 4 סירים בממוצע ליום זה היעד הנדרש.
בן יעיש מודה שזה כך, אבל טוען כי החישוב פר סיר, לאחר שהוא מחולק לשכר מינימום מייצר עבורן תשלום עבור יותר שעות עבודה מאשר הן עבדו בפועל. הוא מוכן לחזור ולשלם להן לפי שעה, אלא שאז, כך הוא טוען,  שכרן החודשי יהיה נמוך מהמוצע שהיה עדה כה. זאת מכיוון שהמחיר לסיר ששולם להן חולק לשכר שעת מינינום ובפועל יצא שהעובדות קבלו יותר שעות חודשיות מ 8 שעות עבודה ביום.
מול טענה זו דורש ארגון  העובדים מהמעביד יחזור לשלם להן על פי שעת עבודה, אבל עליו לחשב את שכר העבודה לשעה גבוה משכר המינימום, בהתאם לממוצע ששילם להן המעביד עד כה.

וועד עובדות מבשלים בשבילך (צילום באדיבות אקטיב סטילס)
וועד עובדות מבשלים בשבילך (צילום באדיבות אקטיב סטילס)

עובדות המפעל, שהתאגדו תחת ארגון העובדים, הכריזו על סכסוך עבודה במפעל בתאריך 18.11.19, לאחר שהמעסיק קיצץ בשכרן בסכום של כ- 1,000 ₪ בחודש אוקטובר, וסירב לשלם את דמי החגים המגיעים להן על פי חוק.

לטענת העובדות בעקבות ההכרזה על סכסוך העבודה המעסיק הכריז על צמצומים, איים לפטר מספר רב של עובדות, ונקט באיומים על העובדות ואף באלימות. לכן העובדות משביתות את העבודה במפעל במשך יומיים החל מאתמול, יום רביעי.

נוואל פאיק העובדת בחברה והביאה את בנה בן השנתיים וחצי לאסיפת העובדות שהתקיימה אתמול אמרה: "אני יוצאת מהבית בחמש וחצי בבוקר וחוזרת אחרי תשע בערב. אני לא רואה את הבן שלי. אנחנו עובדות קשה ומגיע לנו לקבל תשלום מלא על שעות העבודה שעבדנו בפועל".

איוב אבו חמאד, חבר ועד העובדים, אמר באסיפה: "המאבק שלנו עכשיו מכוון לגרום לחברה להכנס למו"מ עם מען, בנוסף לבעיות שציינו, כמו תשלום על שעות ושעות נוספות, פנסיה, חופש וחג. החברה רוצה להוציא את מען כי הוא דורש את הזכויות המלאות של העובדים".

עוד עולה מתביעת ארגון מען כי לעובדות לא שולמה פנסיה או דמי חג וחופשה במשך כל תקופת העסקתן. בנוסף הן דורשות לשלם להן עבור חובות העבר, חגים, חופשים, וותק וימי מחלה.

בארגון טוענים כי החברה לא הכחישה שהיא לא שילמה לעובדות כחוק,  אך הכריזה שאם ארגון העובדים יתעקש על דרישת תשלום חוב המעסיק כלפי העובדות היא תפסיק את המשא ומתן, וכך עשתה

בארגון מען מוסיפים כי זוהי הפעם הראשונה שנשים פלסטיניות העובדות באזורי התעשייה מעבר לקו הירוק מתארגנות במסגרת איגוד מקצועי ומקיימות שביתה. במען מוסיפים כי אמנם רוב העובדים באזורי התעשייה האלו הם גברים, עובדות שם גם לא מעט נשים, הסובלות מניצול קשה יותר ואף אלימות פיזית כאשר הן דורשת את המגיע להן על פי חוק.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן