Skip to content

הממונה על קשרי הרשות וישראל: מבחינתנו ישראל יכולה לקחת את הכל לידיה

בראיון שנתן השר הפלסטיני, חוסין א-שיח', אמר שמבחינת הרשות ותנועת הפתח, הסכמי אוסלו מבוטלים וישראל יכולה לשלוט ביטחונית וכלכלית בשטחי הגדה המערבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אותות תכנית השלום או כפי שכינה אותה נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ "דיל המאה", והצהרותיו של ראש ממשלת ישראל בדבר סיפוח מידי של שטחי הבקעה וצפון ים המלח לישראל, הביאו לידי גלי רעש שהחלו מחלחלים אט אט לתודעת ולתגובות הרשות הפלסטינית, תנועת הפת"ח, הרחוב הפלסטיני, כמו גם ארגוני הטרור בעזה. המצב מחמיר ומתח הנפיץ מורגש היטב.

השר הפלסטיני האחראי על הקשר עם ישראל, חוסיין א-שייח',  התראיין הערב (חמישי) בתקשורת הערבית ואמר כי הרשות הפלסטינית תופסת עצמה כמשוחררת מן ההסכמים (הסכמי אוסלו) עם ישראל וכי הוחלט להפסיק את הקשר עם ישראל, זאת על רקע פרסום תוכנית השלום של טראמפ עוד אמר א-שייח' בראיון כי בשבוע הבא תגיע משלחת מטעם אש"ף לעזה, זאת כדי לגבש עמדה משותפת בעקבות פרסום התוכנית. כמו כן אמר חוסין א-שיח: "הודענו רשמית לישראל, שאיננו מחויבים להסכמים, ומבחינת הפלסטינים היא יכולה לשוב לכל השטח. כזכור הסכמי אוסלו העניקו לישראל את החלוקה לשטחים והקלה בנשיאת הנטל הכלכלי והביטחוני בשטחים הכבושים.
א-שיח' העריך אחרי שתי דקות בראיון שזו רק שאלה של זמן עד שההחלטה זו של הפת"ח ובכירים רבים ברשות הפלסטינית תהפוך לעמדה הרשמית של הרשות.
להזכירכם, בהסכמי אוסלו משנת 1995, חולקו שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה לשלוש קטגוריות:
שטחי A: שטחים בשליטה אזרחית וביטחונית של הרשות הפלסטינית.
שטחי B: שטחים בשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית ושליטה ביטחונית של מדינת ישראל.
שטחי C: שטחים בשליטה אזרחית וביטחונית של מדינת ישראל.
חלוקה זו הייתה נוחה לישראל עד היום. ישראל הסירה מעצה את הצורך לדאוג כלכלית, תברואתית ועוד לכפרים והערים שבשטחי A ונעזרה לא מעט בכוחות הביטחון הפלסטינים בשטחי B.
אם הרשות הפלסטינית תקיים הלכה למעשה את איומיה להפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, ישראל תיאלץ להזרים כוחות רבים לשטחי B ולפעול שם תוך חיכוך קשה ומסוכן עם האוכלוסייה הפלסטינית. במוקטעה סירב אבו מאזן לקבל מכתב אישי ששלח לו הנשיא האמריקאי.
אבו מאזן הזהיר גם כי אם ישראל תמשיך לקזז כספים מהרשות ולפגוע בה כלכלית, עלולה הרשות להתפרק ועל מדינת ישראל יוטל עול ניהול הערים והכפרים הפלסטינים.

חוסין א-שיח' (צילום מסך מהראיון )
חוסין א-שיח' (צילום מסך מהראיון )

תוך כך הודיעה היחידה לקושאק (גוף שעסק בצמיגים – קושאק לצרכיי הפגנות ומיסוכי עשן שחור), חטיבת חאן יונס כי היא מכריזה על הפגנות המוניות והפגנות, שיושקו מחר בשעה 06:00 בבוקר, מזרחית לח'אן-יונס, והוסיפה תוך כך שאנשיה הכינו מלאי גדול של צמיגים. בעוף עזה החלו להתמודד עם בלוני נפץ משוגרים מידי יום ביומו לעבר ישראל והתרעות צבע אדום  נשמעות מעת לעת. בעת העלאת כתבה זו לאוויר, נורו רקטות מעזה לעבר שדרות והאזור כששלוש רקטות נורו לעבר ישראל. 2  ירוטים בוצעו על ידי כיפת ברזל ורקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח מבלי לגרום נזק לאדם או לרכוש. ישראל מגיבה בירי טנקים ותקיפות מהאוויר והמתח גובר. מפקד מחוז ירושלים במשטרת ישראל הורה על תגבור כוחות המשטרה באזור הר הבית והעיר עתיקה מחשש להתפרצות המונים לאחר תפילות הבוקר.

יחידת הקושאק בעזה (צילום: רשת האינטרנט של החמאס)
יחידת הקושאק בעזה (צילום: רשת האינטרנט של החמאס)

בישראל, כמו בארה"ב מבינים עד כמה מסוכנת ולא אחראית הייתה הצהרת נתניהו שיביא לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב את ההחלטה לסיפוח חד צדדי של השטחים הכבושים בבקעה ובאזור ים המלח. בממשל האמריקאי מיהרו להבהיר לנתניהו שהממשל מבקש להכין תוכניות ומפות ורק לאחר מכן לדון בסיפוח שטחים. בדיווחה של כתבת הארץ שנלוותה למטוס ראש הממשלה נאמר כי "משיכת כתפיים דרמטית אחת של גורם בכיר בפמליית ראש הממשלה בשובה מהמסע לוושינגטון ולמוסקבה סיפרה כמעט הכל. זה קרה כשכתבים במטוס שאלו אותו(אתת ראש הממשלה א.מ), מה השתנה בין ההצהרות החגיגיות על סיפוח זריז של כל ההתנחלויות בישיבת הממשלה הקרובה, ביום ראשון או שלישי, לבין המים הצוננים יותר ממזג האוויר במוסקבה ששפך עליהן הבית הלבן. ״אני מקווה שלא השתנה כלום״, השיב".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן