Skip to content

יפו בוערת. עשרות מפגינים ברחוב, ארבעה עצורים

ניסיון מעצר וקניסתו של צעיר יפואי שרק שוחח עם אדם אחר ברחוב, בטענה כי הפר את הוראות משרד הבריאות נמשך בהפגנה אלימה ברחוב ופציעתה של אישה. המפגינים: 5 נעצרו לא ארבעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מהומות ביפו –  4 בבני אדם נעצרו היום (רביעי), צעיר נקנס ב-500 ₪ ואשה נזקקה לתפרים בבית חולים וולפסון לאחר שנחבלה בראשה.
לטענת המשטרה שוטרים שערכו היום סיור שגרתי בשכונת עג'מי ביפו הבחינו בצעיר שעמד באמצע הרחוב עם אדם אחר, ודרשו ממנו להזדהות על מנת לברר היכן הוא גר לטובת אכיפת תקנות משרד הבריאות. חרף פנייתם, סרב הצעיר למסור בפניהם את פרטיו ולמקום החלו לזרום עשרות תושבים מבתים סמוכים במטרה למלטו. אמו של עצור שראתה את בנה מוטל על הרצפה, הגיעה בריצה, נהדפה, הוטחה אל הכביש, נחבלה ונזקקה לתפרים בראשה בבית החולים וולפסון, שם טופלה ושוחררה לביתה.

אבו עמרה על הכביש ואמו מוחזקת בידי שוטרת (מתוך צילום הווידאו)
אבו עמרה על הכביש ואמו מוחזקת בידי שוטרת (מתוך צילום הווידאו)

 


תחילת המהומות

 

הצעיר שלטענת המשטרה החל את המהומה נקנס ב-500 שקלים בשל הפרת הנחיות משרד הבריאות ועצר אף הוא. תוך כך תושבים נזעמים יצאו לרחוב, הציתו צמיגים והחלו להפגין, לטענתם, כנגד אלימות משטרתית. השוטרים, שחשו מאוימים נוכח ההתקהלות שנוצרה, הזעיקו תגבורת ולמקום הגיעו עשרות שוטרים נוספים וכוחות יס"מ. תוך זמן קצר הפך המקום לזירת התגוששות שבסופה נעצרו ארבעה מפרי סדר.


המהומות

מהמשטרה נמסר אודות כך: "במסגרת פעילות סיור של פיקוח ובקרה שגרתית הבחינו שוטרים ביפו בגבר שסרב למסור את פרטיו ולאחר דין ודברים עימו הגיחו עשרות אנשים ובני משפחתו לעבר השוטרים, כיתרו אותם והתגודדו סביבם, הכל במטרה למלט את הבחור מבדיקת המשטרה, חלקם אף התעמתו עם הכוחות ותקפו אותם באלימות".

סנגורם של העצורים עו"ד ווליד כבוב, מסר כי "מדובר באירוע נוסף להתנכלות מתמשכת של שוטרי היס"מ כלפי ערביי יפו. התנהגות של עשבים שוטים במשטרת ישראל בברוטאליות, אלימות חסרת רסן יש להוקיע ולסלק משורות המשטרה. הסרטונים הרבים שתועדו מצביעים בבירור על תסריט אימה אלים בכיכובם של אותם שוטרים שמפליאים את מכותיהם בנערים ובאישה בהיריון".

צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה

אביו של אחד מהעצורים, אבו עמרה (49) סיפר למגפון: "המטרה הציבה מחסום במעלה הרחוב. הם באו לעצור בחור אחד וזה התחיל לברוח. רדפו אחריו והזמינו כוחות יס"מ. אחרי שעצרו אותו הגיעה למקום ניידת יס"מ ופגעה בו. מהמכה הוא התעלף. אמא שלו רצה אליו והתחילה המהומה.
אני שראיתי את הבלגן בחוץ, יצאתי לראות מה קורה. ראיתי שהבן שלי נצא בחוץ וצעקתי לו שיכנס לבית.  הוא לא הספיק להסתובב וכבר קפצו עליו שוטרים והשכיבו אותו על הריצפה. גרושתי, אמא שלו הגיעה בריצה ושוטרת אחת תפסה אותה בגרון ואחרי כן שוטר אחר דחף אותה והעיף אותה על הריצפה. פינו אותה לבית החולים וולפסון שם נתפר החתך בראשה. כעת היא בבית. אבל הבן שלי עצור בתחנה והוא ממש לא עשה כלום"
– המשטרה הודיעה על 4 עצורים?
"אני אומר לך, ארבעה עצורים כולל הבן שלי וגם הצעיר שברח. חמישה עצורים"

מהמשטרה נמסר בהקשר לכך כי "לפני זמן קצר החלה הפגנה ברחוב יפת בת״א-יפו, בהשתתפות עשרות משתתפים . חלק גדול מהמשתתפים הבעירו צמיגים, השליכו חפצים לכל עבר ופגעו בשוטרים שהגיעו למקום בעקבות ריבוי המשתתפים והפרות הסדר במקום. שוטרי משטרת ישראל עסקו בהפסקת הפרת הסדר האלימה.

במשטרה מבקשים לציין כי "עשרות מפרי הסדר הגיעו למקום באופן מאורגן כשהם מצוידים באבנים, צמיגים וחומרי בערה.
התארגנות זו הינה בהמשך לאירוע שארע מוקדם יותר היום ובמהלכו ביצעו שוטרים פיקוח במסגרת פעילות אכיפה של צו בריאות העם ובתוך כך , פנו לגבר , שסרב למסור את פרטיו ולאחר דין ודברים עימו , הגיחו עשרות אנשים ובני משפחתו לעבר השוטרים כיתרו אותם והתגודדו סביבם הכל במטרה למלט את הבחור מבדיקת המשטרה, חלקם אף התעמתו עם הכוחות ותקפו אותם באלימות. המשטרה עצרה לחקירה בתחנת המשטרה ארבעה חשודים בגין הפרת הסדר ותקיפת שוטרים ולבחור הצעיר נרשם דו"ח בגין הפרת הצו. שוטרי משטרת ישראל  פעלו להפסקת  הפרת הסדר האלימה".
עוד נמסר מהמשטרה: "בימי חירום אלה בהם מגפה קטלנית משתוללת ברחבי המדינה, משטרת ישראל משקיעה מאמצים רבים למנוע התפשטות הנגיף ולהציל חיים. חוסר שיתוף פעולה עם המשטרה יתקל ביד נחושה.

ככלל, משטרת ישראל מכבדת ומאפשרת את חופש המחאה, אולם במקרה זה,  לא זו בלבד שהמונחים הפרו סדר באופן אלים, אלא שהם פעלו בניגוד להנחיות משרד הבריאות ובכך סיכנו את בריאותם, בריאות הסובבים ואף את בריאות השוטרים".

עוד נמסר כי "המשטרה תאפשר את זכות המחאה ואת חופש הביטוי אולם לא תתיר התנהגות אלימה  ותנקוט ביד קשה כלפי מפרי הסדר".

חברת הכנסת אימאן ח׳טיב יאסין מהרשימה המשותפת הגיב היום לאירועים הקשים ואמרה: ״כנראה, דינם של תושבי יפו הערבים אינו כדינם של תושבי בני ברק וירושלים הדתיים. לפני דקות התקשרתי לדוד ביתן מפקד מחוז תל-אביב וביקשתי ממנו להוציא את כוחות המשטרה מרחובות יפו. למרות שהתושבים נענו לבקשותינו ונכנסו לבתים שלהם, כוחות המשטרה המשיכו בהתגרויות, נכנסו לשכונות, וזרקו רימוני הלם לעבר התושבים כשהם בתוך המרפסות בבתים שלהם. גם אם הייתה הפרה כלשהי להוראות שעת חירום בזמן קורונה, זה לא מצדיק את האלימות הקשה שהופנתה כנגד התושבים ונגד אישה חסרת אונים שהפילו אותה ברחוב ועלו עליה ברגליהם. אני שוב קוראת למשטרה לצאת מהשכונות ולשחרר את העצורים, וקוראת לתושבי יפו להישאר בבתים ולנהוג באחריות."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן