Skip to content

תא"ל (מיל') אמיר השכל מזהיר את המשטרה: תצטרכו לפנות אותנו בכוח

הפגנת הליכוד שאמורה להיערך מחר, הביאה למתח וחשש בקרב המשטרה כשזו דרשה ממפגיני מחאת הכיסאות בבלפור לפנות מחר חפצים ולכסות כרזות ושלטים שפונים לכיוון פעילי הליכוד. הפעילים סירבו והוציאו קול קורא למפגינים להגיע מחר מוקדם מהרגיל. במקביל שלח עורך הדין גונן בן יצחק מכתב למ"מ מפכ"ל המשטרה בו התריע על תחושת המפגינים כי המשטרה פועלת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאבקו של ראש הממשלה בהפגנות האלפים התובעים את התפטרותו, צפוי לעלות כבר מחר (חמישי) מדרגה, זאת לאחר שהליכוד הודיע למשטרה כי מחר, חמישי, יקיים הפגנת תמיכה בראש הממשלה, בנימין נתניהו בסמוך לכניסה למעון ראש הממשלה הרשמי בבלפור.
על פי המשטרה הליכוד מתכנן מסכי ענק והגברה רבת עוצמה בנוכחות 3 אלפי תומכים. ההפגנה מתוכננת זמן רב על ידי הליכוד וככל הנראה מכוונת ישירות או בעקיפין מבלפור. כך לדוגמה, בנו של ראש הממשלה מרבה לפרסמה בדף הפייסבוק שלו בתצורות שונות. לכל מי שחוזה במתרחש אין ספק שנתניהו מצוי עמוק בתוך מערכת בחירות לאחר שמצא כי הוא מתקשה לפעול לחקיקה מהירה שתמנע את המשך משפטו המתקרב ובא, או תמנע לחילופין אפשרות מהיועץ המשפטי לממשלה להודיע על נבצרותו עקב המשפט הפלילי של נתניהו.
כאמור, המאבק צפוי לעלות מדרגה כבר מחר לאחר שהיום ניפגש מפקד תחנת מוריה, נצ"מ קובי יעקובי, עם  תא"ל (מיל') אמיר השכל, מוביל מחאת היחידים וודרש ממנו לפנות עוד לפני הפגנת הליכוד חפצים מאוהל המחאה שניצב מול בלפור ולכסות כרזות ושלטים הפונים לרחוב.

צילום: ציפי מנשה

אמיר השכל: יצטרכו לפנות אותנו בכח

"לפני כעשרה ימים", מספר השכל, זימן אותי מפקד תחנת מוריה נצ"מ קובי יעקובי  והסביר לי כי צפויה להתקיים הפגנת ליכוד שתמוקם במתחם מזרחית לאוהל המחאה ולכיוון כיכר פריז". לדברי השכל אמר ל יעקובי כי צפויים להגיע כ 3 אלפי מפגיני ליכוד. אבל השכל לא נדרש לשנות מיקומו של האוהל ולא לפנות ממנו חפצים או להסיר או לכסות כרזות מחאה המופנות לרחוב.

אלא שהיום (רביעי) נפגשו שוב מפקד תחנת מוריה והשכל ולדברי השכל שונה מערך ההפגנה של הליכוד בניגוד להסכם שהושג בפגישה הראשונה. כלומר, מתחם הפגנת הליכוד לא יתקיים ממזרח לאוהל המחאה לכיוון כיכר פריז. אלא ממש מאמצעיתו של אוהל המחאה לכיוון כיכר פריז. ולכן מתבקשים השכל ופעילי המחאה לפנות חפצים מהאוהל ולכסות כרזות ושלטים הופנים לרחוב.

אמיר השכל (צילום: ציפי מנשה)

השכל: "היום הציג לי מפקד התחנה את המשמעויות בשטח, נמסר לי שמדובר בהפגנה של מחר  וכי הגדר המערבית של ההפגנה תהיה בסביבות אמצע המאהל שלנו ומזרחה לכיוון כיכר פריז וכי יהיה צורך בפינוי של חפצים וכיסוי חלק מהשלטים שפונים לכביש בבד".
השכל התנגד לכך, ואמר: " לא יכולתי להסכים לדברים והודעתי לו (למפקד תחנת מוריה א.מ) שמחר לא נאפשר את פינוי המאהל".
בפניה לפעילי המחאה קרא השכל "להגיע לבלפור מחר, החל מהשעה 14:00 כדי למנוע מהמשטרה מהלך בניגוד לסיכום הראשוני", "יצטרכו לפנות אותנו בכוח", אמר השכל למגפון ניוז.

אמיר השכל (צילום: ציפי מנשה)
נצ"מ קובי יעקובי (צילום: ציפי מנשה)

התרעה: תחום מפגינים במחסומים כבדים מסביבם –מתכון לאסון

עורך דין גונן בן יצחק (צילום: ציפי מנשה)

תוך כך פנה היום עורך הדין, גונן בן יצחק, פרקליט עמותת "חוזה חדש"  במכתב דחוף שנשלח באמצעות פקס אל ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן   וכתב כי בעקבות עלייה מתמדת במספר המפגינים המוחים, החלה המשטרה לנקוט פעולות להגבלת ההפגנות ולצמצומן.
לטענת העמותה הם מרגישים בהכבדת המשטרה על המוחים על ידיי תחימת השטח בו מתקיימות ההפגנות במספר שורות של מחסומים המוצבים בכל הרחובות המובילים לשטח ההפגנות, כאשר אחת השורות כוללת מחסומי לחץ כבדים, או מניעה כניסה חופשית של מפגינים למתחם ההפגנות אשר תוחם כאמור לפי החלטת המשטרה. זאת בין היתר על ידי ויסות מספר המפגינים המותרים בכניסה למתחם ההפגנה ואף מניעת הכניסה מרחובות מסוימים והפניית המפגינים לכניסה אחרת, ללא סיבה נראית לעין. גונן מוסיף כי נודע לאנשי העמותה כי לעיתים אף נמנעה כניסתם של מפגינים ומפגינות מסוימים/ות למתחם ההפגנה וזאת לכאורה על רקע מראה חיצוני ו/או מאפיינים חיצוניים. כמו גם מניעת חזרתם של מפגינים למתחם ההפגנה לאחר שאלו עזבו את המתחם, בטענה כי "ההפגנה הסתיימה".
גונן מלין על דחיפתם בכוח של מפגינים הניצבים כדין מחוץ למתחם ההפגנה, אל תוך מתחם ההפגנה ללא כל סיבה נראית לעין.
כך לדוגמה סיפר למגפון סרן מיל' רועי פלג, לוחם לשעבר ביחידת החילוץ 669, כי ביקש לחצות רחוב, ממדרכה אחת אל המדרכה מולה וספג אגרוף משוטר הישר לגרונו. "אני יכולתי לספוג ולהכיל את המכה", אמר פלג, "אבל מה עם אישה שנגררה על הרצפה?".
גונן מוסיף ומלין לפני ממלא מקום המפכ"ל על מתן הודעה בכריזה לפיה המשטרה כורזת כי " 'ההפגנה הסתיימה' ו/או 'ההפגנה בלתי חוקית' וזאת ללא אבחנה בין מפגינים המפרים את הסדר לפי ראיית המשטרה לבין אלו אשר מפגינים ללא הפרת סדר כלשהי"
הוא מציין כי גם "נקיטת פעולות כוחניות לשם פיזור ההפגנה והוצאת מפגינים מחוץ למתחם ההפגנה שנבקע על ידי המשטרה, החל משעה מסוימת, וזאת ללא הבחנה בין מפגינים המפרים סדר לפי ראיית המשטרה לבין אלו שאינם מפרים את הסדר".
גונן מזהיר את כהן כי תחימת שטח ההפגנה במחסומי לחץ (מחסומים כבדים מיוחדים) מסוכנת ועלולה להביא לידי אירוע נפגעים המוני "במקרה של מנוסת בהלה, אשר עלולה להתרחש ולו בשל אירוע קטן (כגון זריקת חזיז), עצם הצפיפות שנוצרה על ידי תיחום שטח ההפגנה וחסימתו כאמור, תביא ליצירת לחץ אדיר של מפגינים במנוסה, דריסה ומחנק, כפי שאירע בעבר באירועי ספורט ואחרים בעולם".  "מדובר בסכנה ברורה ומוחשית שלא ניתן להתעלם ממנה", מתריע עורך הדין בפני מ"מ המפכ"ל.

האמצעים שמפעילה המשטרה נועדו לצמצם את המחאה כולה

לטענת העמותה הפעולות שנוקטת המשטרה כפי שתיארן מגבילות את זכות ההפגנה של בצדק. מניעת כניסתם של מפגינים למתחם ההפגנה, מניעת תנועה חופשית לתוך מתחם ההפגנה ומחוצה לו, ועצם תיחום שטח ההפגנה, "מצמצמים את מספר המפגינים הפוטנציאלי ופוגעים באופן חמור בזכות ההפגנה", כותב גונן. גונן מתייחס גם לכריזה שנשמעת לא פעם בהפגנות: "רבותי ההפגנה הסתיימה, עליכם לפנות את המקום". "מרשתי סבורה כי למשטרה אין כל סמכות להחליט באופן קטגורי כי "ההפגנה הסתיימה" או כי "אינה חוקית" כפי שהיא עושה תדירות, וזאת מבלי לבצע אבחנה נדרשת בין מפגינים המפרים את הסדר לפי ראייתה של המשטרה לבין אלו שאינם מפרים את הסדר", הוא כותב ומוסיף כי "זכות ההפגנה אינה מוגבלת בזמן ואין זה בסמכותה של המשטרה להחליט כי ההפגנה הסתיימה או להורות כך", "תפקידה של המשטרה הנו לשמור על הסדר הציבורי ואף לספק הגנה למפגינים ולא לקבוע קטגורית את זמני ההפגנה ומיקומה", טוען עורך הדין ומסביר  כי "למרשתי הגיעו דיווחים רבים כי מפגינים נמנעים מלהגיע להפגנה באזור מעון ראש הממשלה בשל חשש לבטיחותם" בשל התנהגות המשטרה.  "מפגינים רבים אף ממהרים לעזוב את מתחם ההפגנה בשל אי רצונם להיקלע לעימות עם המשטרה בשעה שהיא מחליטה באופן קטגורי כי "ההפגנה הסתיימה", מדגיש גונן ומסיים את מכתבו באומרו כי מכל הסיבות הללו יש בקרב פעילי המחאה חשש  "כי האמצעים והפעולות הננקטים על ידי המשטרה לא נועדו אך לשם שמירת הסדר הציבורי, כי אם לצמצמם (את ההפגנות א.מ)".

ביבי, אתה יכול לשכוח מזה – לא נשבר עד שתתפטר

מוקדם יותר פרסם סרן (מיל') גיא פורן מיוזמי מכתב הטייסים, ועצומת הקצינים להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, פוסט בו כתב כי לאחרונה  התחילו להישמע (בקרב מהדהדי נתניהו א.מ) קולות כאילו המחאה גוועת והמפגינים נשברים.

"זה ודאי מה שביבי רוצה להאמין", כותב פורן, פונה ישירות לנתניהו וממשיך: "אז תקשיב טוב ביבי: סבא וסבתא שלי, חלוצי עליה שניה, הקימו את קיבוץ עין חרוד לפני 100 שנה. הם וחבריהם היו צריכים לעבוד בפרך שנים, להקים את תשתית הישוב העברי וליבש ביצות מלריה – הם לא נשברו. אנחנו, הנכדים שלהם, לא נשבר עד שנייבש את ביצת השחיתות שיצרת פה ב – 15 שנות שלטונך. אבא שלי, התגייס בגיל 17 לפלמ"ח, שרת כל חיו בצה"ל, עד דרגת תת-אלוף. הוא וחבריו החזיקו חודשים רבים, עם הרבה קורבנות, יישובי ספר שקבעו וחיזקו את גבולות המדינה – הם לא נשברו. אנחנו, ילדיהם, לא נשבר עד שנחזק את גבולות המותר והאסור במדינת ישראל הדמוקרטית. האחים הבוגרים שלנו, עלו על הטנקים בעמק הבכא ועל המטוסים החשופים לטילים בסואץ, ונלחמו באויבים מבחוץ שניסו לכלותינו, עד שנפלו בקרב, או עד שניצחו בו – הם לא נשברו".

גיא פורן (צילום באדיבות המצולם)

פורן ממשיך: "אנחנו, אחיהם, לא נשבר עד שננצח בקרב נגד האויבים מבפנים. האויבים המסוכנים יותר מכל אויב חיצוני, המבקשים להרוס את הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל. הבנים והבנות שלנו, שנלחמו בלבנון, בעזה וביוקר המחייה הבלתי נסבל של החיים בישראל – ולא נשברו, הם אלה שממלאים היום את הפגנות המחאה נגדך. והם לא ישברו".  "לא, ביבי, אתה יכול לשכוח מזה – ל א נשבר עד שתתפטר", מסיים פורן.

2 Comments

  1. מייק ארד
    20 באוגוסט 2020 @ 8:21

    תיאומים עם המשטרה, המשרתת את המשטר ולא את האזרחים המוחים נגדו, הם לעג לרש – בריוני הימין אינם מתואמים עם המשטרה (אני מקווה ). במקום חילופי מכתבים חסרי משמעות ופגישות מיותרות צריך להגיש בג"ץ דחוף על כך שהמשטרה פועלת בניגוד לחוק ולהמשיך להפגין בלי פחד.
    נ.ב., "האימייל לא יוצג באתר" זה שטויות. כולנו נמצאים תחת מעקב.

  2. יפה יוסף
    20 באוגוסט 2020 @ 0:14

    גיא יקר,
    אני מזדהה עם הדברים שכתבת. גם אני חשה חובה עמוקה לעמוד על המשמר עד שנהנתניהו׳ז יסתלק מחיינו ירצה את עונשו בכלא ויחזיר לקופת המדינה את המליונים שגזל בהלבנת הונה וחמור מכך, בסיכון חיי חיילנו, נשמת החיים שלנו!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן