Skip to content

שר הרכבות ההודי ניסה לייקר את תעריפי הנסיעה – ואולץ להתפטר

אף שזכה לתמיכת ועדי העובדים וראש הממשלה, שילם השר את המחיר על הניסיון לייקר את הכרטיס, בראשונה זה עשור. מאת אופיר דור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אף שזכה לתמיכת ועדי העובדים וראש הממשלה, שילם השר את המחיר על ניסיונו להעלות את מחירי הכרטיסים ברכבת, בפעם הראשונה מזה עשור 

מאת אופיר דור

השר הממונה על הרכבות בהודו, דנש טריוודי, הודיע אתמול (ראשון) על התפטרותו ונכנע בכך ללחצים שהופעלו עליו לפרוש מהתפקיד מאז שהכריז בשבוע שעבר על עלייה של 16%-9% במחירי כרטיסי הרכבת. תעריפי הנסיעה ברכבת בהודו לא התייקרו בתשע השנים האחרונות, והשר טען כי העלאת המחירים דרושה על מנת לשפר את הבטיחות הגרועה ברשת הרכבות.

רכבת
כ-15,000 נדרסים מידי שנה (אילוסטרציה: Tom Curtis / FreeDigitalPhotos.net)

סקר עדכני בהודו הראה שבסביבות 15 אלף בני אדם נדרסים כל שנה בעת חציית פסי רכבת, אליהם נוספים הנפגעים בתאונות והתנגשויות שמתרחשות בתדירות גבוהה. "אני נשבע להוריד את המספר הזה לאפס", אמר טריוודי בעת הצגת תקציב הרכבת לשנה הקרובה בפרלמנט, בשבוע שעבר. השר קבע כי הממשלה תשקיע 12 מיליארד דולר בשנה הקרובה בשיפור הבטיחות והמסילות, בהוספת קווים חדשים וברכישת רכבות חדשות. צעדי המודרניזציה אמורים לכלול גם את החלפת תאי השירותים ברכבות שמרוקנים כיום על המסילה ומפיצים בכך מחלות.

ההתייקרות המוצעת בתעריפים תנוע בין 2 ל-30 פייסה לקילומטר נסיעה (רופי שווה ל-100 פייסה; התייקרות מקסימלית של 2 אגורות לק"מ), כאשר העלייה החדה ביותר תהיה במחלקות היוקרתיות. טריוודי טען שדחה הצעות לייקר תעריפים באופן דרסטי יותר כדי לא לפגוע ב"אדם הפשוט". העלאת התעריפים  ואישור התקציב דורשים את אישור הפרלמנט ההודי.

השר קיבל גם את תמיכת הוועדים ברכבת, שמאגדים 1.4 מיליון עובדים

צעדי הרפורמה של טריוודי זכו לתמיכה מצד ראש הממשלה ההודי, מנמוהן סינג, שכינה את התקציב החדש של הרכבת "בעל חזון". השר קיבל גם את תמיכת הוועדים ברכבת, שמאגדים 1.4 מיליון עובדים. הוועדים טענו כי העלאת התעריפים מינימלית וחיונית לשמירה על הבטיחות ברכבת ודרשו לקבל מענק משלים מהממשלה אם חלק או כל ההתייקרות תבוטל.

אולם במפלגתו של השר, שותפה קואליציונית מרכזית של מפלגת הקונגרס השולטת, טענו כי העלאת מחירי הכרטיסים תפגע באדם הפשוט וקראו לו לפנות את כסאו. טריוודי התעקש במשך ארבעה ימים שלא יתפטר עד שיקבל הוראה כתובה ממנהיגת המפלגה, אך ביום ראשון, לאחר ששוחח עם המנהיגה בטלפון, הודיע ש"הוא מציית כמו חייל טוב לדרישת המפלגה שמינתה אותו".

עדיין לא ברור מה יעלה בגורלה של הרפורמה ברכבת, אך נראה שלפחות העלייה בתעריפי הנסיעה במחלקות העממיות תבוטל. אם תחזור בה הממשלה ההודית מהעלאת התעריפים, תהיה זו עדות נוספת לחוסר יכולתה של הקואליציה הנוכחית לקדם צעדים כלכליים נדרשים אך לא פופולריים. רק בדצמבר נכנעה הממשלה ללחצים משותפותיה לקואליציה וחזרה בה מהכוונה לאפשר לרשתות סופרמרקטים זרות, כמו וול-מארט, להיכנס לשוק ההודי.

חברת הרכבות הממשלתית ההודית, שמתבססת על תשתית המסילות שהקימו הבריטים במדינה, מפעילה כ-7,000 רכבות נוסעים ומשרתת 13 מיליון נוסעים מידי יום.

 צילום אילוסטרציה: Tom Curtis / FreeDigitalPhotos.net 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן