Skip to content

סנ"צ ניסו גואטה הואשם על ידי מח"ש בגין תקיפת מפגין וצלם מול מעון רה"מ

סנ"צ גואטה הואשם בתקיפת מפגין וצלם במהלך הפגנה כשלאחריה הגן עליו מפקדו ניצב דורון ידיד שטען כי ה"מפגינים האנרכיסטים" הם אלו שנהגו באלימות. במח"ש חקרו והגיעו למסקנה אחרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הגישה הבוקר (ראשון) כתב אישום נגד קצין המשטרה, סגן-ניצב ניסו גואטה, בגין תקיפת מפגין וצלם עיתונות במהלך המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים בחודש אוגוסט האחרון. מכתב האישום עולה כי בהפגנה שנערכה ב-22 באוגוסט פנה אחד המפגינים לגואטה, קצין בכיר במחוז ירושלים, והתלונן על התנהגות השוטרים כלפי המוחים. בתגובה, בתגובה, הדף ניסו בחוזקה את המתלונן בשתי ידיו בפניו, פעמיים לאחר מכן בוצע מעצר לאותו מפגין כשהאירוע כולו מצולם על ידי אחד מהמפגינים.


התיעוד של גואטה – צילום מהרשתות החברתיות (ע"פ סעיף 27א קניין רוחני)

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד שקד דהן, ביום 22.8.20 בשעות הערב, התקיימה תהלוכת מפגינים, אשר לא אושרה קודם לכן על ידי משטרת ישראל, מגשר המיתרים אשר בכניסה לירושלים ועד לרחוב בלפור.

במהלך התהלוכה, הגיעו חלק מהמפגינים אשר השתתפו בה לרחוב בצלאל, תוך שהם מתכוונים להמשיך לצעוד לכיוון כיכר פריז. הכוח המשטרתי, אשר ביקש למנוע את התקדמות התהלוכה, הורה למפגינים לחזור על עקבותיהם וחסם את התקדמותם. אותה עת עמד על הכביש הנאשם יחד עם כוחות משטרה נוספים. בשלב מסוים פנה אחד המפגינים, אביחי גרין אל הנאשם והלין בפניו על התנהגותם של השוטרים כלפי המפגינים במקום. בתגובה, הדף הנאשם בחוזקה את גרין בשתי ידיו בפניו, פעמיים. במהלך הדיפתו השנייה את גרין אחד המפגינים, אשר השתתף אף הוא בתהלוכה, הסיט את מסכת הפנים של הנאשם והחל להימלט מהמקום. הנאשם החזיר את מסכת הפנים למקומה והחל לדלוק אחר המפגין על מנת לבצע את מעצרו. בסיועם של שוטרים נוספים, הצליח הנאשם לבצע את מעצרו של המפגין.

סנ"צ גואטה (צילום: ציפי מנשה)

לאחר ביצוע מעצרו, אחז הכוח המשטרתי בידיו וברגליו של המפגין והוביל אותו למקום צדדי, הרחק מההפגנה. את הובלתו של המפגין ליוו, בין היתר, הנאשם וצלם העיתונות וסרטי התעודה י. ג אשר תיעד את ההפגנה מתוקף תפקידו.

במהלך ליווי המפגין, ומבלי שהייתה כל אינטראקציה בין י.ג לבין הנאשם, הדף ניסו בחוזקה את י.ג בחלק גופו העליון אחורנית, והכה בו בעוצמה בצד פניו, בעודו אוחז בידו המכה מכשיר קשר. כתוצאה ממעשיו של הנאשם, משקפיו של י.ג נפלו והוא סבל מכאבים בצד ימין של פניו ובאוזנו הימנית.


ניצב דורון ידיד מגן על גואטה (צילום: אורלי בר  לב)


דורון ידיד לאחר ההפגנה: "המפגינים אנרכיסטים" (צילום: דוברות המשטרה)

סנ"צ ניסו ששירת באותה תקופה כקצין אגף מודיעין במרחב ציון בירושלים, המשיך מאז המקרה בתפקידו, למעט 24 שעות שבהן היה מורחק בהוראת מח"ש. מפקדיו גיבו אותו, ומפקד מחוז ירושלים דורון ידיד אמר מספר ימים לאחר מכן בדיון שעלה בוועדה בכנסת, כי "גואטה הפעיל את מלוא שיקול דעתו. הנסיבות ברורות לנו, להכפיש אותו בגלל האירוע הזה זה לא נכון. הוא הותקף".
יצוין כי ניצב ידיד תיאר כחודש לפני כן (14 ביולי) את המפגינים שצעדו ללא אישור משטרה כקבוצת אנרכיסטים אלימה. באותו מוצאי שבת הפעילה המשטרה בפיקודו של ידיד את המ"כתזית כנגד המפגינים בכיכר פריז ועצרה 50 מהם לצרכי חקירה, כך טען ידיד. יוער כי איש מהם לא הואשם עד כה.

דניאל חקלאי, עורך דינו של גרין, אמר בתגובה כי "זהו אינו יום שמח, אך זהו מסר תקיף למשטרת ישראל להימנע מכל אלימות נגד מפגינים חפים, זהו מסר חמור נגד ניצב דורון ידיד שלא השעה את גואטה למרבה החרפה מיד לאחר שראה את התקיפה החמורה בסרטונים, וזוהי גם הקדמה לקראת תביעת פיצויים מטעם גרין נגד משטרת ישראל".

עו"ד שקד דהן, מהמחלקה לחקירות שוטרים, מסר כי "כתב האישום מבטא את עמדת מח"ש לפיה מצופה מכל שוטר לנהוג במקצועיות ולהימנע מנקיטת אלימות גם כאשר מדובר במצבים מורכבים, בוודאי כאשר מדובר בקצין ובמפקד אשר ראוי שישמש דוגמה לפקודיו".

מתנועת כריים מיניסטר נמסר: "כתב אישום חמור שלא מותיר מקום לספק – אסור שניסו גואטה יישאר עוד יום אחד במשטרה. כל זמן שהאיש ממשיך ללבוש מדים עובר מסר מסוכן לפיו המשטרה מגבה שוטרים אלימים. מקרה גואטה מוכיח שוב שמשטרת ירושלים בראשות הפודל של אוחנה, דורון ידיד, היא משטרה פוליטית שעושה הכל לחבל במחאה. הגיבוי המלא שקיבל גואטה, החזרתו להפגנות לאחר שבוע והטענות השקריות לפיהן הותקף, מעידות על תרבות ארגונית קלוקלת של טיוח שיטתי ואפס לקיחת אחריות. הגיע הזמן לניקוי מאורות במחוז ירושלים ולעשות הכל כדי שדורון ידיד המטייח לא יהיה מפכ"ל".

מתנועת הדגלים השחורים נמסר: "בדמוקרטיה הדבר המקודש ביותר הוא הזכות להביע דעה ולהפגין אותה. מי שמטילים אימה ופחד באמצעות אלימות נגד אזרחים חייבים להסיר את מדיהם, הם אינם יכולים לשמש כשומרי הדמוקרטיה. משטרת ירושלים בראשות דורון ידיד הפכה עצמה לאורך החודשים האחרונים למשטרת שלום נתניהו, הגיע הזמן שמח"ש תחקור לעומק את הנעשה במחוז ירושלים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן