Skip to content

קָאנְרֶקִי (kanreki): התחלה חדשה עם תערוכת הדפסים יפנים עכשווים במוזיאון טיקוטין חיפה

מוזיאון טיקוטין נפתח מחדש עם תערוכת הדפסים חדשה, פרי שיתוף פעולה עם גלריית ההדפסים הנודעת "YOSEIDO GALLERY" מטוקיו, המביאה את הפשטות והשלמות של האמנות היפנית העכשווית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שם התערוכה קָאנְרֶקִי הוא ביטוי יפני שמשמעו, "התחלה חדשה" והוא מתקיים בגיל 60. התערוכה "60 הדפסים יפניים עכשוויים", היא פרי יוזמה משותפת של גלריית יוסיידו (Yoseido Gallery) בטוקיו ומוזיאון טיקוטין ומציגה את יצירותיהם של שישים אמני הדפס יפנים עכשווי מן השורה הראשונה, שניתנו כמתנה למוזיאון לרגל 60 שנות קיומו. לצדה של התערוכה, מוצגת תערוכה מאוצרות אוסף המוזיאון. של יצירות הבולטות ביותר, יצירות נדירות מאוסף המוזיאון שהוצגו לאורך השנים: פסלוני נטסקה, כלי לכה, חרבות יפניות, מגילות מצוירות ומסכים מתקפלים מן המאות ה19-17.

התערוכה "קָאנְרֶקִי (התחלה חדשה) – 60 הדפסים יפניים עכשוויים" מציגה עבודות הדפס של האמנות היפנית העכשווית. כל אמן מנסה לשקף בעבודתו את חשיפתו להלכי הרוח ולזרמים הרווחים בעולם האמנות בימינו ואת גישתו האישית לסובב אותו. האמנים מציגים שליטה מלאה בטכניקות ההדפס ומיומנות גבוהה בניקיון הביצוע, כי שלמות ומושלמות הם המרכיבים החשובים במורשת האמנות היפנית לדורותיה. התערוכה מציגה הדפסי עץ וסטנסיל מסורתיים יחד עם תצריבים, ליתוגרפיות, הדפסי משי ותחריטים.

\\ האמן אוסטו קאזויוקי מתאר את נופיה של יפן המסורתית. בהדפס חורשת במבוק, קיוטו 2017, מתואר שביל החוצה את חורשת הבמבוק בארשימה. אוטסו הצליח להעביר בתמונה את התחושה שגבעולי במבוק נעים בעדינות לפנים ולאחור.

צילום: שרה פלד

\\ היצירה "לפני הפנים המשופמות" 2019 של מאקינו הירוקי היא פיגורטיבית מופשטת. הכתמים המונוכרומטים יוצרים מעין דמות עם זקן, שפם ועיניים אך קשה לדעת אם זו דמות אדם.

צילום: שרה פלד

\\ התצריב "שוכן ההרים" 2017 של נוסה מאסאקי עוסק בקשר בין האדם לטבע. הזאב קשור לפולחן עתיק שהיה קיים בתרבויות שונות.

צילום: שרה פלד

\\ תצריב נחושת "DESTINATION" הוא יצירה משותפת של 9 אמנים שחתומה עליו באבה טומוקו. היצירה מתאפיינת בפשטות ובצמצום אמצעים. הפשטות נועדה לטפל במורכבות החיים ולכן היא יכולה להיות הדבר המסובך ביותר.

צילום: שרה פלד

\\ הליתוגרפיה "דממת זמן האור" 2017 של האמן יממאמוטו קייסוקה מתארת פשטות של חלל ובו חלונות וכסאות. ההדפס מספק הצצה לאסתטיקת ה MA היפנית המבטאת את המינימום ההכרחי.

צילום: שרה פלד

\\ הדפס העץ "שר בלילה" של האמן טמאקאנה יושיקאטסו, משתמש במוטיבים מהאמנות המסורתית היפנית הקלאסית שאפיינה קישוט פרגודים ודלתות הזזה בהיכלי האריסטוקרטיה היפנית: שימוש בעלי זהב או כסף המוצמדים למשטח נייר. האמן מוסיף עליהם מרקמים נוספים מחוטים, שרף, נייר ועוד.

צילום: שרה פלד

\\ הדפס הסטנסיל "התאבדות האוהבים באמיג'ימה" 1981, של האמן מורי יושיטושי, מתאר סצינה מהמחזה בתיאטרון קבוקי המספר על מערכת היחסים המורכבת בין היצאנית וסוחר הנייר הנשוי, אשר לא ניתנת למימוש בגלל הבדלי מעמדות חברתיים. הזוג בוחר להתאבד. מאחר והחוק בתקופת אדו אסר התאבדות אוהבים, ההתאבדות התיאטרלית ביטאה התרסה נגד החברה שלא איפשרה להם לממש את אהבתם.

צילום: שרה פלד

\\ מהקלאסיקה: הדפס עץ של הוקאסאי

צילום: שרה פלד

אוצרת: ד"ר אילנה זינגר בליין  

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית הוקם בשנת 1959, המוזיאון היחיד לאמנות יפנית בכל המזרח התיכון מחזיק באוסף גדול של חפצי אמנות ואומנות יפניים : חרבות, קרמיקה, טקסטיל מסורתי ויצירות אמנות. ומציג תערוכות אמנות יפנית מסורתית ועכשווית. במהלך שנות קיומו הפך המוזיאון למרכז להפצת תרבות יפן, להבנת תרבות ייחודית זו ולידידות בין שני העמים.

בשנת 2000 זכה המוזיאון בפרס המיוחד של קרן יפן, המוענק מדי שנה למוסדות התורמים תרומה משמעותית לחילופי תרבות עם יפן. בשנת 2003 דורג מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית במקום השני אחרי מוזיאון ישראל, על ידי ועדת האיכות של משרד החינוך והתרבות בשל איכות התערוכות והאוספים שבו. בשנת 2009, הוענק למוזיאון אות שר החוץ היפני על התערוכות המתקיימות בו ועל תרומתו לחיזוק הקשרים בין ישראל ליפן.

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית , שד' הנשיא 89, חיפה

שעות פתיחה:  א-ה 10.00-16.00, שישי , 10.00-14.00, שבת 10:00-16:00

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן