Skip to content

רק הדגל אדום: איך ניהלה סין את משבר הקורונה

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דווקא המדינה שבה פרצה הקורונה היא גם אחת הראשונות לצאת מהמשבר – בזכות היד החזקה של הממשל. גם בשנה שבה רוב מדינות העולם רשמו צמיחה שלילית, הצליחה סין לצמוח בשיעור נאה של 2.3%. איך היא עשתה זאת?

כשהגיעו הידיעות הראשונות על מגפה מסתורית שמתחילה להתפשט במחוז ווהאן שבסין, קשה היה לצפות את המשבר העולמי שבדרך, עם מיליוני נפגעים, סגרים, עצירת טיסות ושיבוש כמעט מוחלט של שגרת החיים המוכרת. ואולם עוד דבר שכמעט בלתי אפשרי היה לחזות אז, הוא שדווקא סין, שבה החל הכל, תצא מהקורונה כמנצחת.

הנה, לדוגמה, מספר אחד שאומר הרבה – בסיכום שנת 2020, רשם מדד המניות הסיני, CSI300, תשואה של 27% – שני רק למדד הנאסד"ק האמריקאי, עם תשואה של 43%. לשם השוואה, מדד S&P500 רשם תשואה שנתית של 15%, ואילו מדד ת"א 125 המקומי אף ירד ב-4%.

צילום: Cshutterstock

יד קשה בטיפול בקורונה

משבר הקורונה סיפק לסין הזדמנות נוספת להפגין את היתרונות המסוימים השמורים לממשל טוטליטרי, על פני מדינות דמוקרטיות. כשיצאה סין לפעולה, היא פעלה במהירות ובכל החזיתות, בלי לעצור ולהרהר בענייני זכויות אדם או חופש תנועה. בעזרת סגרים ארוכים והרמטיים שנאכפו בקפדנות, בתי חולים שהוקמו תוך ימים ויד ברזל בטיפול בכל מי שלא נענה להוראות, הגיעה סין לשליטה במחלה, והצליחה להוריד משמעותית את היקף התחלואה.

עד מהרה, בעוד מדינות מערביות מתגלגלות מסגר אל סגר, תלמידים נשארים בבית חודשים רבים, אנשים מאבדים את מקום העבודה ונרשמת פגיעה משמעותית בכלכלה – מסין כבר הגיעו תמונות של המונים חוגגים בפארקי מים ובמסיבות המוניות, מטיילים ברחבי ארצם הענקית וחוזרים לעבוד במפעלים וללמוד בבתי הספר, כשהריחוק החברתי הוא נחלת העבר.

צילום: Cshutterstock

המגפה בירידה – הכלכלה בעלייה

ברבעון הראשון של 2020, כשהממשל הסיני החל להבין את ממדי המשבר, מיליוני אנשים הוכנסו לסגר קפדני וארוך, והמפעלים הסינים – המהווים חלק משמעותי משרשרת האספקה העולמית – סגרו את שעריהם. בהתאם, התמ"ג הסיני צנח ב-6.8%.

ואולם בעקבות הצעדים המיידיים שננקטו, כבר ברבעון השני שבה הכלכלה הסינית לפסים של צמיחה, עם עלייה של 3.2% בתמ"ג. למגמת ההתאוששות הכלכלית תרמו כמובן הזרמות כספים של המדינה, לתמיכה במפעלים ועובדים שנפגעו במשבר; אך גם הפתיחה המחודשת וההדרגתית של המפעלים, שחידשה גם את ההשקעות שהגיעו מכל העולם אל סין, הורידה חזרה את שיעור האבטלה לרמתו ערב המשבר, והמריצה את הכלכלה המקומית.

למעשה, בעוד מדינות אחרות בעולם עדיין היו נתונות בסגר והייצור שלהן ירד במידה דרסטית, נחלצה סין למלא את החסר ובכך הגדילה עוד את זרם המזומנים שנכנס אל בין שעריה.

כך, ברבעון השלישי כבר עלה התמ"ג ב-4.9% וברבעון הרביעי, כבר יכולה היתה סין להתגאות בעלייה של 6.5% בתמ"ג. ב-2020 כולה, בעוד רוב המדינות בעולם רושמות צמיחה שלילית של מינוס 5% עד מינוס 10%, הסתכמה העלייה בתמ"ג בסין ב-2.3% – והיכתה את תחזיות האנליסטים, שציפו לעליות מתונות יותר.

צילום: Cshutterstock

אתגרי העתיד

אף שסין יצאה כמעט לחלוטין ממשבר הקורונה – עדיין מוטלים בה מעת לעת סגרים בשל התפרצויות מקומיות, גם אם התחלואה בה נמוכה מאוד. כעת, האתגרים שמצפים לה הם כלכליים ואף מדיניים. בשנים האחרונות, ניהל נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ מלחמת סחר מתוקשרת מול סין, כשהטיל מכסי יבוא על תוצרת סינית, במטרה, כדבריו, להחזיר כמה שיותר מפעלים לאמריקה.

עדיין לא ברור מה יעשה הנשיא החדש, ג'ו ביידן, אך ככל הנראה, סין לא תלקק דבש גם בתקופת כהונתו. ביידן צפוי להעלות על סדר היום נושאים כמו הפיכת התחרות בין סין לארה"ב להוגנת יותר, עצירת המגמה בה חברות סיניות משתלטות על טכנולוגיות שפותחו בארה"ב וברחבי העולם והופכות אותן לרכושה הבלעדי של סין, וכמובן גם זכויות אדם, בדגש על המתרחש בהונג קונג.

בעיה נוספת העומדת בפני סין היא המינוף הפיננסי הגבוה של המגזר העסקי שלה, עם חוב שהגיע לשיא היסטורי; וכן שוק אשראי שאינו מוסדר ומפוקח די הצורך. בשנים הקרובות, צפוי הממשל הסיני להתמקד בטיפול בבעיות אלה, ולא רק לנוח על זרי הדפנה.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן