Skip to content

"רק לפיד יכול לכהן ראשון כראש ממשלה"

טוענים בליכוד בפניה ליועצות המשפטיות של בית הנשיא והכנסת; בנוסף, אומרים בליכוד שעל מרכיב הממשלה לפרט את פרטי הרכבת הממשלה ולא להסתפק בהודעה סתמית, לפיה הצליח להרכיב ממשלה; היועמ"ש לנשיא המדינה מאשרת את טענות הליכוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ניסיון נוסף לעכב את ממשלת לפיד-בנט? הליכוד פנה הבוקר ליועצת המשפטית של בית הנשיא וליועצת המשפטית של הכנסת בדרישה שח״כ יאיר לפיד יקיים את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מראש הממשלה בנימין נתניהו.

"סעיף 13 (ב) לחוק יסוד הממשלה קובע, כי אם חבר כנסת שהוטלה עליו מלאכת הרכבת הממשלה הרכיב ממשלה, עליו להודיע על כך לנשיא המדינה וליו"ר הכנסת, על מנת שיו"ר הכנסת יקבע ישיבה לכינון ממשלה בתוך שבעה ימים", טוען עו"ד מיכאל ראבילו, המייצג את הליכוד.

"מלשון החוק ברור שאין להסתפק בהודעה סתמית, לפיה מלאכת הרכבת הממשלה עלתה בידי מרכיב הממשלה, אלא יש מקום להבהיר איזו ממשלה עלה בידי חבר הכנסת להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי".

שר האוצר יאיר לפיד. (צילום: דן בר דוב)
ח"כ יאיר לפיד. (צילום: דן בר דוב)

בליכוד מציינים שעו"ד אודית קורינלדי סירקיס, היועמ"ש של בית הנשיא, הודיעה לאחר הבחירות לכנסת ה-21 ולכנסת ה-24, כי ח"כ נתניהו לא יוכל להסתפק בהצהרה סתמית, שעלה בידיו להרכיב ממשלה, וכי יש לפרט את פרטי הרכבת הממשלה.

"בטוחני, שאותו דין שחל בזמנו על ראש הממשלה נתניהו, חל אף על חבר הכנסת לפיד", טוען עו"ד ראבילו.

בנוסף, טוענים בליכוד כי לפי חוק יסוד הממשלה (13 ג') רק ח״כ לפיד יכול לכהן ראשון כראש ממשלה, ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח״כ נפתלי בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה.

היה ולא יתקיים תנאי אחד מהתנאים הללו, טוענים בליכוד, אמורה להתחיל תקופת 21 הימים הקבועה בסעיף 10 לחוק יסוד הממשלה ביום 3.6.21 בשעה 00:00.

בתשובתה לפניית הליכוד מאשרת היועמ"ש לנשיא המדינה, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס, שעל חבר הכנסת המודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה," להבהיר את הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ומי יכהן כראש הממשלה החלופי (במידה ומדובר בממשלת חילופים)".

ובאשר לטענת הליכוד, לפיה רק ח"כ לפיד יכול לכהן ראשון, מאשרת היועמ"ש לנשיא המדינה את הדברים. "השבתי לך שזוהי גם עמדתי המשפטית ואני מסכימה איתך", השיבה עו"ד קורינלדי-סירקיס. "עמדה זאת מבוססת על לשון החוק, ועל תכליתו של חוק-יסוד: הממשלה הן בכלל והן של סעיף 13א לחוק זה – העוסק בכינון ממשלת חילופים – בפרט".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן