Skip to content

מכללות להנדסאות דורשות תקצוב כמו לסטודנטים למוזיקה

סטודנט להנדסאות מתוקצב ב-7,500 שקל, סטודנט למוזיקה מתוקצב ב-40,500 שקל. שווים ושווים יותר? מאת עמי אטינגר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סטודנט להנדסאות מתוקצב ב-7,500 שקל, סטודנט למוזיקה מתוקצב ב-40,500 שקל, 
סטודנט לעיצוב ואמנות מתוקצב ב-31,800 שקל. שווים ושווים יותר?

מאת עמי אטינגר

פורום המכללות הטכנולוגיות יוצא למאבק להגדלת התקצוב הממשלתי של לימודי ההשכלה הטכנולוגית שנשחק, לדברי הפורום, במשך עשרות שנים בשל תקצוב ממשלתי לקוי.

הפורום, המאגד 60 מכללות טכנולוגיות ללימודי הנדסאות, פנה בשבוע שחלף לראש הממשלה ולשרי האוצר והתמ"ת בקריאה "לגיבוש תוכנית חירום לאומית לביטול האפליה הנמשכת בתקצוב הממשלתי של סטודנטים ללימודי תואר הנדסאי".

סטודנטים
סטודנטים (צילום אילוסטרציה: שרית פרקול)

ראשי הפורום קראו לראש הממשלה והשרים להכריז על עידוד לימודי הנדסאים כפרויקט לאומי, בשל חיוניות המקצוע לעתיד המשק הישראלי, צה"ל והתעשיות הבטחוניות – באמצעות תקצוב סטודנט במסלול הנדסאים כפי שמתוקצב סטודנט למוזיקה, למשל. וזאת בשל חיוניות המקצוע לעתידם של כל מפעלי התעשייה היצרניים במשק .

תחתית רשימת המתוקצבים

במכללות הטכנולוגיות לומדים כיום כ-20 אלף סטודנטים. בתום הלימודים, הנמשכים בין שנתיים לשלוש שנים, הם מועסקים כהנדסאים בענפי התעשייה השונים, במסחר במוסדות ציבור ובצה"ל.

סטודנטים הלומדים לתואר הנדסאי מצויים כיום בתחתית רשימת המתוקצבים של מוסדות ההשכלה במדינת ישראל. החל משנת 2000 קוצץ תקציב המכללות הטכנולוגיות ב-35 אחוז, וכעת הן מתבשרות על קיצוץ נוסף. "כתוצאה מכך עומדות המכללות הטכנולוגיות לפני קריסה", מדגישים בפורום.

בשבוע שחלף הוקם מטה מאבק במטרה להגדיל את התקצוב ואת מעמדם של ההנדסאים, המהווים כיום את הבסיס המרכזי של כל מפעלי התעשייה בארץ. לימודי ההנדסאים מהווים כיום את התשובה לפריפריה החברתית וברכישת מקצוע נדרש.

החמצן המזין את התעשייה

מנכ"לית אינטל, מקסין פסברג, אמרה לפני כמה שבועות, כי "למקצוע של הנדסאים והטכנאים יש דימוי נמוך, אבל הם החמצן שמזין את התעשייה. אבל החלטנו ביודעים לוותר על האוכלוסייה הזו. אם לא נחזיר את היכולת לייצר את שני התחומים האלה ולספק את כוח האדם הנדרש למוקדים אלה נפספס את היכולת שלנו בתעשייה".

פורום המכללות הטכנולוגיות מדגיש: מבחינת האינטרס הכלכלי של התעשייה, צה"ל והמשק כולו, מספיק מבט אחד בטבלה הבאה כדי להצביע על העיוות ביחסי השקעת המדינה בהשכלה למקצועות השונים.

בין המכללות שהתאחדו בפורום: מכללת תל חי, מכללת כנרת, המרכז לעיצוב וטכנולוגיה באריאל, רשת אורט, המכללה הטכנולוגית רופין, המכללה הטכנולוגית באר שבע, רשת עמל, המכללה למנהל, רשת עתיד, הקריה ללימודי הנדסה וטכנולוגיה בתל אביב, מכללת נצרת עילית יזרעאל ועוד.

ד"ר יוכבד פנחסי אדיב, יו"ר ועדת ההיגוי של הפורום, אומרת: "ההשכלה הטכנולוגית עומדת בפני קריסה. מטה המאבק שהוקם ינקוט בכל הצעדים על מנת לשנות את שיטת התקצוב – שמשמעותה קריסה מוחלטת של ההשכלה הטכנולוגית (הנדסאים) במדינת ישראל. ההנדסאים הם מנוע הצמיחה והגורם הביצועי בכל מפעל במשק. ההיגיון ההזוי של שיטת התקצוב הנוכחית תביא בעתיד לסגירת מפעלים או ייבוא הנדסאים מחו"ל כדי להשלים את הפער במחסור בגורם החיוני ביותר למפעלי התעשייה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן