Skip to content

מושט או אמנון?

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דג האמנון, או בשמו הנוסף והמוכר יותר במטבח הישראלי – מושט הנחשב לדג הנפוץ והפופולרי ביותר במטבח הישראלי. הוא מוצא לו מקום של כבוד במאכלי ערב שישי ובמיוחד במתכונים הנפלאים של בני עדות המזרח. מי לא מכיר את ה"דג המרוקאי" ברוטב אדום ועם פולים או גרגירי חומוס? לא חסרים מתכונים נפלאים שאפשר לעשות עם דג האמנון – בישול, טיגון, אפיה וצליה. אמנם לפני שנבוא לעסוק במה אפשר לעשות עם דג המושט – או האמנון – ומה הם הערכים התזונתיים הנפלאים שלו, כדאי שנשים לב לשמותיו- מדוע יש לדג שני שמות, מה פירושם ולמה הוא זכה להם?

צילום: FREEPIK

מקורות שני השמות של הדג הישראלי

נתחיל בשמו העברי – האמנון. למעשה, טעות נפוצה בפי אנשים רבים לקרוא לו "אמנון" כאשר הוו עם חולם. אז למעשה, הוו היא עם שורוק. אם לומר את האמת, זה לא שם בעברית, אלא בארמית, והוא מורכב משתי מילים – אם, ונון. 'אם' זה אימא בשפה הארמית, ו"נון" זה דג. כלומר, אמא דג, או דג האימא. ולמה הוא נקרא כך? על שום תכונה המיוחדת שלו ושל (זנים נוספים של דגים בטבע) היא להעניק מחסה לוולדות ולדגיגונים שאך עתה בקעו מהביצים בתוך הפה של האם. נקבות האמנון עושות זאת על מנת להגן על צאצאיהם מפני טורפים אפשריים ולהעבירם בבטחה ממקום למקום.

ומה לגבי השם השני, המושט? אז מדובר במילה בערבית ובתרגום לעברית זה "מסרק". דג האמנון נקרא כך בערבית על שם צורת הזנב המיוחדת שלו, בצורת מסרק יד של פעם.

ואחרי שדיברנו קצת תרבות והיסטוריה – הגיע זמן האוכל!

דג האמנון כאמור נחשב למנה פשוטה אך טעימה ומזינה במיוחד. ברשתות השיווק מחירו זול יחסית לשאר הדגים האחרים בשל הפופולריות שלו. אופי טעמו של דג האמנון הינו מתוק ועדין, והמרקם שלו קליל ומתקלף בקלות. טעמו של הדג יכול להשתנות בשל תנאי הגידול, התזונה שסיפקו לו ואיכות המים בו גידלו אותו.

דג המושט רווי בוויטמינים ומינרלים חיוניים וחשובים לגוף האדם, וביניהם ניתן למנות כולין, ניאצין, ויטמין B12, ויטמין D, סלניום, זרחן ועוד. הדג מהווה גם מקור מצוין לחומצות שומן ואומגה 3 הנחשבים לשומנים בריאים ביותר שהגוף צריך כדי לתפקד. בשל התכולה הגבוהה של החומרים התזונתיים הללו, אכילת דג האמנון יכולה לספק את היתרונות הבריאותיים כמו חיזוק בריאות הלב (הפחתה של לחץ דם, היווצרות של קרישים, הפחתה של רמות כולסטרול ועוד), חיזוק עצמות בשל רמות גבוהות של סידן, מגנזיום, ויטמין D ואשלגן, ועוד.

איך להכין דג אמנון בצורה טובה וטעימה?

יחסית לשאר סוגי ומיני הדגים, דג אמנון הינו קל ומהיר להכנה, בין אם זה בבישול, טיגון או צלויה. יש שפע של מתכונים נפלאים שאתם תוכלו להשיג בקלות, דרכם תוכלו להכין דג מושט משובח לארוחת ליל שישי, סעודה רומנטית או אפילו סתם ארוחת צהרים מהנה. אז תצללו לתוך ים הטעמים שדג האמנון מביא לכם!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן