Skip to content

"קמאנצ׳לו" – קונצרט חוצה תרבויות בין מזרח למערב בבית האופרה בתל אביב

מפגש קסום חוצה תרבויות בין ארבעה כלי קשת: הצ׳לו התורכי של מאיו שבירו , הצ'לו המערבי של מאיה בלזיצמן, הקמנג׳ה המרוקאית של אלעד לוי והקמנצ׳ה הפרסית של מארק אליהו. ביצוע בהרכב משותף עם תזמורת ירושלים מזרח מערב בניצוחו של תום כהן ביום חמישי ה- 3.2.2022 בבית האופרה בתל אביב.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האופרה הישראלית תקיים במסגרת סדרת מזרח- מערב בשיתוף תזמורת ירושלים מזרח ומערב, בניצוחו וניהולו האמנותי של מאסטרו תום כהן, את  הקונצרט המיוחד "קמאנצ׳לו" – מפגש חוצה תרבויות שמביא אל הבמה ארבעה כלי קשת בני משפחה אחת: הצ׳לו התורכי של מאיו שבירו , הצ'לו המערבי של מאיה בלזיצמן, הקמנג׳ה המרוקאית של אלעד לוי והקמנצ׳ה הפרסית של מארק אליהו.

מארק אליהו הישראלי השני המושמע ביותר בספוטיפיי עם כ-1.8 מיליון מאזינים חודשיים צילום: גבריאל בהרליה

הקונצרט משקף את האג'נדה המוסיקלית של התזמורת ומנהלה המוסיקלי כתזמורת רב תרבותית ייחודית ואת הרעיון המנחה של הסדרה – התכה של מתודות מוזיקליות ממזרח וממערב לכדי שפה אחידה, קוהרנטית ואורגנית, המפגישה, למשל, מקאמים ומקצבים מארצות ערב והאסלאם עם הרמוניה ואסתטיקה מערביות.

הקונצרט יכלול קשת רחבה מאוד של יצירות סולו – ממוסיקה תורכית מאת המלחין גוקסל בקטגיר, יצירה מקורית מאת מאיה בלזיצמן שנכתבה במיוחד עבור הקונצרט, יצירה מאת האייקון השעבי המרוקאי עבד אל ווהאב דוקאלי מוזיקה מקורית מאת אב ובנו, מארק ופרץ אליהו ועד דואטים בין הכלים השונים שיחברו את התרבויות דרך השפה המוזיקלית של התזמורת – המאחדת את כולן.

תום כהן: "לארבעת הכלים בקונצרט משותפת העובדה כי הם כולם כלי קשת ששיטת משיכת הקשת שלהם היא דומה. אבל הרבה יותר חשוב מכך, עבורי, מדובר בארבעה כלים שהצורה שמקבל הגוף בזמן הנגינה עליהם היא כמו הזמנה פנימה. להבדיל מהכינור הניצב החוצה מן הכתף הזקופה, כאילו קורא "תראו אותי! תנו לי להיכנס ללבכם!" – הם עטופים ע"י הגוף כאילו לוחשים "בואו, היכנסו אל לבי"

הסולנים המשתתפים בקונצרט הם מהחשובים והבולטים בתחומם:

מארק אליהו: נגן, מלחין ומאסטר הקמנצ׳ה והבגלמה, מהמוסיקאים המובילים והמשפיעים בתחום מוסיקת העולם בישראל. נכון לחודש ינואר 2022 הוא הישראלי השני המושמע ביותר בספוטיפיי עם כ-1.8 מיליון מאזינים חודשיים .

הוא מנגן בעיקר על כלי קשת פרסי המכונה קמנצ'ה ויצירותיו שואבות השראה מקשת רחבה של השפעות, בהן מוסיקה יהודית, מוסיקה פרסית קלאסית, מוסיקה אלקטרונית ומוסיקה טורקית. מארק הוא בנו של המוסיקאי פרץ אליהו, שיצירותיו מבוססות על שורשים מוסיקליים עתיקים מאזור מרכז אסיה, פרס והמזרח התיכון  והוא מופיע עמו באנסמבל משותף.

מארק הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית לאמנים שונים, ביניהם ריטה, עידן רייכל, אישתר, Sevda ורבים אחרים. בנוסף הופיע על הבמות המכובדות ברחבי העולם עם הפרויקטים שלו, עם האנסמבל, ועם אביו פרץ אליהו.

מאיה בלזיצמן: צ'לנית, זמרת ומוזיקאית ישראלית. למדה בבית הספר לאמנויות ובתיכון תלמה ילין לאמנויות. עם סיום שירותה הצבאי, החלה לעבוד בתעשיית המוזיקה הישראלית. עבדה וניגנה עבור אמנים כגון נינט טייב, דני סנדרסון, דויד ברוזה, נורית גלרון, מירי מסיקה, רוקפור, יוני בלוך, יזהר אשדות, אפרת גוש, ריטה, שילה פרבר, אהוד בנאי ועוד.

מאיה בלזיצמן, שכתבה יצירה מקורית במיוחד עבור הקונצרט, תנגן על צ'לו מערבי.             צילום: יואל לוי.

בלזיצמן מופיעה בישראל ומחוצה לה עם זמרים ישראלים וכותבי שירים, ולוקחת חלק פעיל בתהליך היצירה שלהם. כמו כן יצרה מוסיקה מקורית למחול של להקת ענבל פינטו ואבשלום פולק, הוציאה בשנת 2018 את אלבומה "אלף. דלת" בו היא מנגנת צ'לו ובשנת  2020 השתתפה בפרויקט צו השעה וביצעה יחד עם אביב גדג' גרסת כיסוי לשיר שדות שבעמק שנכתב בידי לוי בן-אמתי.

אלעד לוי: כנר, מעבד ומנהל מוזיקלי. מנהל המחלקה למוזיקה צפון אפריקאית במקאמאת – בית הספר למוזיקה מהמזרח. לוי החל ללמוד את מסורת המוזיקה האנדלוסית מילדות מוקדמת, והחל להופיע בגיל צעיר. הוא תלמידו המובהק של הכנר האנדלוסי המפורסם, ישועה אזולאי ז”ל, והמשיך את לימודיו אצל המורים הדגולים מאיר עטיה ז”ל, חיים ביטון וחנניה ביטון. בשנים האחרונות הוא מרבה להופיע בארץ ובטורים ברחבי העולם (אירופה, צפון אפריקה, אוסטרליה וכו’). לוי מופיע עם תזמורות אנדלוסיות בארץ ובעולם, מנהל ומעבד עבור תזמורות והרכבים אחרים, מקליט ללא הרף ומלחין.

מאיו שבירו: נגנית צ'לו, מלחינה ומעבדת. החלה דרכה בתחום המוסיקה המערבית קלאסית אך עם סיום לימודיה התיכוניים החלה ללמוד במרכז למוסיקה מן המזרח במוסררה, ונחשפה למוסיקה תורכית וערבית. כך החלה את דרכה בתוך עולם המקאם.

מאיו נסעה מספר פעמים לתקופות ארוכות ביוון ולקחה חלק בסדנאות של מורים מיוון, תורכיה ואיראן. בנוסף למדה באופן פרטני מוסיקה עות׳מאנית אצל נגן היאלי טנבור – איבגניוס וולגאריס. את המשך לימודיה עשתה באזרבייג'אן לשם נסעה כדי ללמוד את המוגאם (המוסיקה האזרית הקלאסית) אצל נגן הקמנצ'ה אלשן מנסורוב.

השתתפה במופעים והקלטות רבות עם הרכבים ואמנים בארץ ובחו"ל – בהם דודו טסה, אלעד גבאי, פרץ אליהו, רוני עיברין, עופר מזרחי, שי מאסטרו, הראל שחל והעות׳מאנים, תזמורת ירושלים מזרח ומערב, Ross Daly, Kelly Thoma, Murat Aydemir, Evgenios Voulgaris. כיום ממשיכה מאיו להעמיק במסורות המוזיקליות שמביאות אותה ואת הצ'לו למחוזות חדשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן