Skip to content

"יהודי לא מגרש פליט" – מתנדבים פועלים למניעת גירוש פליטות אוקראינה

קבוצת פעילים נחושה למען פליטות אוקראינה ופסק דין של שופטת המחוזי בתל אביב, מנעו ממשרד הפנים לגרש מהארץ את הפליטות. באוקראינה פועלת קבוצת מתנדבים מישראל לעזרת הפליטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב מנעה היום (שני) את גירושה של פליטה מאוקראינה בידי רשות ההגירה במשרד הפנים. " אני סבורה כי לעת הזו יש להמתין ולאפשר למבקשת, ושלכמותה להישאר בישראל. ראוי כי מדינת ישראל, תשאיר את המבקשת ושכמותה "בחיים כלשהם" כלשון המשוררת, עד לשוך הקרבות, שעדיין מתנהלים והופכים קשים ומרים מיום ליום. לעת הזו נדרשת חמלה. חמלה אנושית", פסקה השופטת. עקב פסק דין זה נמנע גירוש של כ 20 נשים, פליטות מאוקראינה השוהות במלון דן בתל אביב. על המלון עצמו שנמצא תחת ידי פיקוד העורף במשרד הביטחון מאז פרוץ מגפת הקורונה, מופקדת שמירה הדוקה שמונעת כניסת כתבים ולחלופין יציאת הפליטות למרחב האורבני.
הפליטות שוהות בחדריהן ונעזרות בקבוצת מתנדבים מישראל שנלחמים למנוע את גירושן בידי משרד הפנים. צופית חן, אחת הפעילות סיפרה למגפון ניוז כי גם כניסת רופאה שהוזמנה לאחת הנשים האוקרינות שחשה ברע, נמנעה זמן רב על ידי רשות ההגירה.  "משעות הצהריים היו ניסיונות לגרום לנשים לחזור לשדה התעופה", מספרת המתנדבת, "אנחנו הפעילים פשוט הנחנו אותן לשכב על הרצפה ולא לצאת מחדריהן מרצון".

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה


יהודי לא מגרש פליט (צילום: ציפי מנשה)

22930-03-22
לקריאת  פסק הדין

הפעילים למען הפליטות הסתמכו היום גם על פסק דינה של השופטת מיכל אגמון-גונן שניתן הבוקר כנגד גירושה של אזרחית אוקראינה שהגיעה לישראל מאחר ובשעתו הכירה תושב ישראל ש"הציע לה את עזרתו על מנת שתגיע לגור עמו עד שוך הקרבות". "הפליטה הגיעה לישראל, אבל כניסתה סורבה ורשות האוכלוסין מבקשת לגרשה חזרה, כשהיא בחוסר כל, ונמלטה ללא כל ציוד או רכוש, לארץ ממנה הגיעה, בטיסה היוצאת היום בשעה 14:00", פסקה השופטת והוסיפה כי "לפני מספר דקות, נתתי צו ארעי שימנע את הרחקתה". השופטת כתבה כי היא סבורה ש"אין לשלוח מכאן, מהרגע להרגע, את אלו שנמלטו מהתופת. את מי שברחו מאימת המלחמה". "יהודי לא מגרש פליט", קראו המתנדבים שעמדו בגשם השוטף מול המלון.
"כיצד ניתן לצפות בשיירות הפליטים, מרביתן נשים וילדים, הבורחים מקייב המופגזת קשות, כשרבים מהם נהרגים בדרכם, ולהורות על החזרתה של המבקשת?!" (סימני הפיסוק והקריאה במקור א.מ), פסקה אגמון וציטטה חלק משיר  שכתבה המשוררת ויסלבה שימברוסקה: "אנשים כלשהם במנוסה מפני אנשים כלשהם…מותירים מאחוריהם איזשהו כל-אשר-להם…מסביב יריות כלשהן, פעם קרובות, פעם רחוקות, ובמרומים מטוס שחג לאיטו. משהו עוד יקרה, אולם היכן ומה. מישהו עוד יצא לקראתם, רק מתי, מי, בכמה דמויות ובאלו כוונות. אם תהיה ברירה בידו, אולי לא יבחר להיות אויב וישאיר אותם בחיים כלשהם". " הגעתי מאוקראינה ב-12.03.22 ב-15.50. נעצרתי בגבול עם ישראל (נתב״ג)", סיפרה אחת הפליטות למגפון, "הגעתי לישראל כי אני מבקשת מקלט, באוקראינה אין איפה להישאר, הכל הושמד. הגעתי לפה כי האמנתי שאני יכולה להיות פה במקום בטוח. אך בישראל באו אליי הציגי רשות ההגירה ועצרו אותי, אמרו לי לחזור לאוקראינה – אבל לאן לחזור? אין לי בית, אין לי כלום. כשתגמר המלחמה אחזור לאוקראינה, אפילו לא חשבתי להישאר בישראל, אני אוהבת את הבית שלי, את המדינה שלי. מתחננת, תנו לי להישאר כאן עם שנגמר המלחמה" סיפרה האישה עם דמעות בעיניה. "יהודי לא מגרש פליט", קראו המפגינים.

גבול אוקראינה רומניה (צילום: איל נאור)

באוקראינה המשיכה היום לפעול קבוצת המתנדבים מישראל שפתחו מטבח בצד האוקראיני של הגבול למען הפליטים שנמלטים מהארץ בה טובח  ולדימיר פוטין באמצעות צבאו. "עזרנו היום לילדים", סיפר למגפון אחד המתנדבים, איל נאור. לדבריו הם העמידו לרשות הפליטים "מגוון דוכני NGO, ומתנדבת מבוגרת שמבשלת עבורם מהבוקר ועד הלילה כמויות מטורפות בכוחות עצמה ובסוף גם שוטפת את כל הכלים", "בהמשך פעלנו לחלוקת הצמר גפן מתוק והצ'ופרים השונים לילדים על ידנו, ולובי מלון בו המתנדבים נמצאים "הפך למרכז שיכון פליטים זמני".  עוד סיפר נאור כי "בנוסף עזרנו היום להעביר אוקראינים שהתקשו לחצות את הגבול, חלקם בגלל בעיות ניידות, חלקם בגלל בעיות מסמכים, אז חצינו את הגבול והעברנו בינם לבין קונסול ישראל בצד הרומני את כל מה שצריך עבור כל אחד ודאגנו שיעברו בשלום את הגבול."

2 Comments

  1. חזי
    15 במרץ 2022 @ 16:49

    חבורה של צבועים,

    לא ראינו אתכם יוצאים למען יהודי אתיופיה שתחת מלחמה כעת.
    האוקראינים (והפולנים) הם האנטישמיים הכי גדולים מאז ועד עולם.

    מרקו את המצפון שלכם – לא על חשבון העם היהודי בארצו.
    לכו להתנדב שם

  2. דוד וינדהולץ
    14 במרץ 2022 @ 22:09

    איפה הייתה החמלה שלכם בהתייחס לאיחוד משפחות פלסטיניות? או יהודי אתיופיה? או פליטי אפריקה? או באמת זה עיניין של צבע?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן