Skip to content

המועצות הדרוזיות בהר הכרמל מזהירות את משרד הפנים: הגדירו את שטחנו או שנצא לצעדים חריפים!

מאז 1978 לא הוגדר שטחן של עוספיה ודליית אל כרמל. בהעדר הגדרת תחום שיפוט, בונים התושבים את בתיהם ללא היתרי בניה. המלצות וועדה שהקים שר הפנים, אז אריה דרעי, מגדילות את שטח עוספיה ביותר מ 3 אלפי דונם לאוכלוסייה שגדלה כמעט פי חמש. "אני מרגיש שהפתגם: 'הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת', תופש לגבינו" […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול (רביעי) נערכה בחיפה ועידה מקומית הקרואה 'ועידת המפרץ'. הועידה נועדה להציף את אזור חיפה על בעיותיו ויתרונותיו בקרב הממשלה, התקשורת והציבור בכללו. אל הועידה זומנו שרים, ראשי רשויות, ביניהן ראשת עיריית חיפה ומכובדים אחרים. במהלך הכנס אמר מנכ"ל אשכול רשויות המפרץ אהרון אזולאי: " זוהי פעם ראשונה שמדברים פה על אזור רשויות המפרץ. מדובר בשילוב ידיים של המגזר הציבורי העסקי והשלישי שמסתכל על האזור כמקשה אחת. רק כך נוכל להביא הישגים. האתגרים באזור שלנו דורשים השקעה מעובה יותר. 18 ראשי ערים הגיעו  לכנס שאורגן על ידי אשכול המפרץ, עיריית חיפה, לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, התאחדות התעשיינים וארגון להב. אלא ששתי ראשי רשויות החליטו להחרים במחאה את הכנס – ראשי המועצות הדרוזיות עספיא ודאליית אל כרמל.. במכתב שנשלח אל מארגני הועידה עליו חתמו שני ראשי המועצות, ראש מועצת עוספיה בהיג' מנסור וראש מועצת דליית אל כרמל, רפיק חלבי, מחו השנים בחריפות על כך ששרת הפנים אילת שקד טרם חתמה על המלצת ועדה של משרד הפנים מאז 2018, ועדה שהוקמה על ידי שר הפנים דאז, אריה דרעי וקביעת שטח השיפוט של שתי המועצות. במילים פשוטות, מאז 1978, אז הוגדר שטח המועצות  בתוכנית מתאר שתאמה את כמות האוכלוסין בשנה הזו. לא הורחב תחום השיפוט על פי תוכנית מתאר כלשהי. שטחי המועצה נותרו כאלו שמתאימים לאוכלוסייה קטנה בלבד. ב-1978 חיו בעיספיה כ – 3500 תושבים, נכון להיום חיים במועצה המקומית 13,500 תושבים ובדליית אל כרמל חיים כיום כ- 18 אלף בני אדם. התושבים בונים על קרקעותיהם הפרטיות ללא היתרי בנייה היות וכאלו דורשים טופס 4 שנגזר מסמכות הועדה המקומית לאשר את הבניה.  ללא תכנית מתאר מאושרת במשרד הפנים, המועצה לא יכולה לאשר תכניות בניה. עובדה שהלכה למעשה יצרה בניה פירטית.

שקד, תחתמי על המלצת ועדת משרדך זה מונח על שולחנך

שני ראשי המועצות ציינו במכתבם כי ההמלצות לקביעת שטח שיפוט הרשויות מונחות על שולחן שר הפנים מינואר 2018, ועד היום טרם אישרה השרה איילת שקד את ההמלצות. יש לציין, ראשי העיריות והמועצות החברים באשכול, הודיעו לאחר ששמעו את ראשי המועצות, כי הם תומכים בעמדת היישובים וקוראים לשרת הפנים לאשר את ההמלצות באופן מיידי. ראשי המועצות ציינו כי בעקבות החלטות אלה, עלולים תושבים משני היישובים לצאת במחאות חריפות ראש. "בהיעדר החלטה", נכתב במכתב, "יצאו תושבי שני הישובים לפעולות מחאה חריפות שאיננו מעוניינים בהן. התוצאות עלולות להיות קשות", הזהירו ראשי המועצות את שרת הפנים.

מכתב ראשי המועצות
ראש מועצת עיספיה – בהיג' מנסור (צילום: דוברות המועצה)

הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת

ראש מועצת עוספיה בהיר מנסור, זועם. "הבטיחו לנו להגדיר את תחום שטח השיפוט של עוספיה ולא עושים כלום". הוא זועם על שרת הפנים וטוען שהיא מקבלת ממנו מכתבים ופשוט לא מגיבה. מנסור דורש ליישם מיד את המלצת ועדה הפנים כשעל פי ההמלצה של הועד  שבחנה היטב את צורכי המועצה ותושביה, יוגדרו תחומי שיפוט המועצה כשהיא ושטחה יוגדל ב3893 דונם. "אני אגיד לך איך אני מרגיש", אומר ראש המועצה למגפון, " אני מרגיש שהפתגם: הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת, זה מה שנעשה עם העדה הדרוזית בעוספיה.
– הגדרה חריפה וקשה
"נכון אבל זה בדיוק מה שאני מרגיש"
– נניח שמשרד הפנים יאשר פחות ממה שקבעה הועדה ונניח שתידרש להורות על הריסת בתים, או שנניח יגיעו לכאן אנשי מנהל המקרקעין על מנת להרוס בתים שנבנו ללא היתר
"זה לא יקרה. תהיה כאן שפיכות דמים. אני לא אסכים להרוס אפילו בית אחד".
– מה אתם מתכננים לעשות?
"יש כמה פעולות חריפות שאנו נעשה, וגם נגיש בג"ץ נגד משרד הפנים".
– אמרת שפנית למשרד הפנים מספר פעמים
"מספר פעמים? כמעט כל יום אני פונה לשרת הפנים לחתום על המלצות הועדה. פונה וכלום, לא נענה ואם נענה אז זה בתשובה ש"תפנה לפקיד הזה, ותפנה לפקיד ההוא". בקיצור? מנפנפים אותי. אמרתי לך, אנחנו בדיוק במצב של הכושי עשה שלו, הכושי יכול ללכת".

עיספיה – צילום רחפן (באדיבות דוברות המועצה)
מפת שטח עם שטחי השיפוט המוגדלים ע"פ ועדת משרד הפנים (צילום ממסמך הוועדה)
המלצות הועדה (צילום ממסמך הוועדה)

ש"ס הציעו לאשר הכל בתנאי שהישוב יצביע ש"ס

יודעי דבר סיפרו למגפון כי בחודש מרץ 2021, אז התכוננו לסבב הרביעי של הבחירות לכנסת, הגיעו נציגי ש"ס אל ראש המועצה והציעו לו לטפל ולפתור מיד את בעיותיו, כולל כאת הגדרת שטחה של עוספיה בתוכנית מתאר כפי שנקבע בועדה בראשות עמרם קלאג'י, אז מנכ"ל משרד הפנים בראשות דרעי.
– נאמר לי לי שפנו אליך מש"ס לפני הבחירות.
"פנו וסירבתי להבטיח להם שהישוב יצביע עבור ש"ס. אמרתי להם שכל אחד יצביע לפי מצפונו. אנחנו לא בש"ס".

תגובות

מנכ"ל אשכול רשויות המפרץ שהשתתף בוועידה הגיב להחרמת הועידה: "אני מבין אותם. אמש התכנסנו כל ראשי הערים עם ראשי הרשויות הדרוזים שנמצאים בבעיות אמיתיות וצריך לסייע להם".
ראשי העיריות והמועצות שהשתתפו בועידה, הודיעו לאחר ששמעו את טענותיהם של ראשי מועצות עוספיא ודאליית אל כרמל, כי הם תומכים בעמדת היישובים וקוראים לשרת הפנים לאשר את ההמלצות באופן מידי. ראשי המועצות הזהירו כי בעקבות החלטות אלה, עלולים תושבים משני היישובים לצאת במחאות חריפות.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנושא מוכר ומטופל ואף נערכה פגישה של שרת הפנים ומנכ"ל המשרד יחד עם ראש המועצה ובמהלכה נשמעה עמדתו. בשלב זה טרם התקבלה החלטה, זאת מאחר והמלצות הוועדה כוללת תוספת של מעל 3,000 דונם, אשר רובם המוחלט חורגים מתוכנית המתאר הכוללנית ליישוב. לאור זאת הנחתה השרה את גורמי התכנון להעמיק בנושא בנסיון לקדם פתרון. הליך העבודה טרם הסתיים."

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן