Skip to content

צלם העיתונות האוקראיני שנעלם, נמצא ירוי ללא רוח חיים

מקס לוין, יליד אוקראינה שצילם עבור סוכנויות זרות ואוקראיניות, נעלם ב-13 במרץ ומאז אבדו עקבותיו. אתמול הוא נמצא לא רוח חיים ובגופו סימני ירי של נשק קל. הצלם "הלא חמוש נהרג על ידי אנשי הכוחות המזוינים הרוסים בשתי יריות נשק קל", כך פרסם עיתון גארדיאן הבריטי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גופתו של צלם העיתונות מקס לוין שנעלם באוקראינה לפני כשבוע נמצא אתמול.  "גופתו נמצאה בכפר חוטה מז'יהירסקה, מחוז וישהורוד.  על פי מידע ראשוני, מקסים לוין הלא חמוש נהרג על ידי אנשי הכוחות המזוינים הרוסים בשתי יריות נשק קל", כך נכתב בהודעה שפרסם אמש (שישי) הוועד להגנה על  עיתונאים.  דבר היעלמותו של צלם עיתונות שדיווח מקו החזית ליד קייב לפני יותר משבוע עוררה חששות גוברים לגבי הסכנות העומדות בפני עיתונאים אוקראינים שסיקרו את הפלישה הרוסית לארצם. על פי הפרסום בעיתון גראדיין הבריטי, הוא נעלם ב-13 במרץ האחרון, כשדיווח ממחוז וישגורוד צפונית לקייב. כך העיד הצלם האוקראיני מרקיאן ליסייקו. הטלפון של לוין לא היה פעיל מאז ששלח את ההודעה האחרונה שלו באותו בוקר, כאשר הוא נעצר בעת שנסע בין כפרים, כתב ליסייקו בחשבון הפייסבוק, והוסיף כי הוא מאמין שלוין נפצע או נתפס על ידי כוחות רוסיים במהלך לחימה אינטנסיבית באותו יום. היעלמותו של לוין עוררה פניות פומביות לקבלת מידע מעיתונאים אוקראינים אחרים. "חברנו הטוב, צלם המלחמה המוכשר מקס לוין, נעלם. היה לו עוד יום שדה באזור לחימה מחוץ לקייב ב-13 במרץ. מאז, לאף אחד לא היה שום קשר איתו. אם אתה עוקב אחרי המלחמה הזאת, בהחלט ראית הרבה מיצירותיו", צייצה איליה פונומרנקו, כתבת ההגנה של ה"קייב אינדיפנדנט". ארגוני חופש העיתונות אומרים שלוין אינו העיתונאי האוקראיני הראשון שנעלם. הוועדה להגנה על עיתונאים מסרה כי שני עיתונאים נוספים, אולה בטורין וויקטוריה רושצ'ינה, נעדרו בעבר אך מאז שוחררו על ידי חוטפיהם, שעל פי החשד שייכים לכוחות המזוינים הרוסיים.  "יותר מדי עיתונאים נעלמו בזמן שסיקרו את הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכל הצדדים לסכסוך צריכים להבטיח שהעיתונות תוכל לעבוד בבטחה וללא חשש מחטיפה", אמר לגרדיאן גולנוזה סעיד, מתאם תוכניות אירופה ומרכז אסיה של CPJ. כתבים ללא גבולות (RSF) אמרו כי פגיעה בעיתונאים היא פשע מלחמה, ואמרה כי שלושה עיתונאים נוספים נחטפו מאז הפלישה.  עיתונאי אחר המכונה "ניקיטה",, שסייע לכלי תקשורת זרים, הוכה, הוכה, התחשמל ועבר הוצאה להורג מדומה בזמן שהיה במעצר הרוסים במשך תשעה ימים. ארגון RSF אמר לעיתון כי סיפור מקרהו של ניקיטה ששמו שונה למען ביטחונו האישי,  יהווה עדות בדרישה לחקירת בית הדין הפלילי הבינלאומי לפשעי מלחמה. "ניקיטה נתנה לנו עדות מצמררת המאשרת את עוצמת פשעי המלחמה שבוצעו על ידי הצבא הרוסי נגד עיתונאים", אמר מזכ"ל הקבוצה, כריסטוף דלואר ל-לגרדייאן. "העברת עדותו לתובע בית הדין הפלילי הבינלאומי היא המעט שאנחנו יכולים לעשות עבור המסדר הצעיר והאמיץ הזה!"

מקס לוין (צילום מחשבון הטוויטרשל zaborona_media

שלושה כתבים נהרגו במהלך העימות באוקראינה: ברנט רנו, יוצר סרטים אמריקאי, הצלם האירי פייר זכרז'בסקי והמפיק האוקראיני אולכסנדרה קובשינובה. צוותי חדשות בטלוויזיה תיארו את הירי גם כאשר הם הזדהו כעיתונאים, מה שגרם לספקולציות כי הם היו ממוקדים בכוונה. ביום שני שעבר פרסם מסטיסלב צ'רנוב, צלם עיתונות אוקראיני, תיאור מצמרר של חוויותיו כאחד העיתונאים הבינלאומיים האחרונים בעיר מריופול הנצורה, שם לדבריו ניסו כוחות רוסיים לאתרו.  "פטור מעונש הוא המטרה השנייה. ללא מידע יוצא מעיר, אין תמונות של מבנים הרוסים וילדים גוססים, הכוחות הרוסיים יכולים לעשות מה שהם רוצים. אם לא אנחנו, לא היה כלום. "לכן לקחנו סיכונים כאלה כדי להיות מסוגלים לשלוח לעולם את מה שראינו, וזה מה שהכעיס את רוסיה מספיק כדי לצוד אותנו", כתב.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן