Skip to content

סנ"צ ניסים (ניסו) גוואטה הורשע בתקיפת מפגין וצלם בהפגנות בלפור

הקצין הורשע בעבירות של שתי תקיפות ועליהן כתבה שופטת השלום עינת רון כח לא היה איום כזה אשר הצדיק הפעלת כח  מסוג כלשהו. מהמשטרה נמסר כי בתום ההליכים הפלילים ישקלו הצעדים בנוגע לגוואטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סגן ניצב ניסים (ניסו) גוואטה שהואשם בתקיפת צלם ומפגין בהפנות בלפור שנערכו כנגד בנימין נתניהו במהלך חודש אוגוסט 2020, הורשע הבוקר (חמישי) בתקיפת שניהם בבית השלום בראשון לציון. בפסק דינה כתבה שפטת השלום עינת רון, עי "התנהגותו כלפי שני המתלוננים נבחנה ביחס להתנהגותם הם כלפיו וכלפי השוטרים ולא ביחס להתנהגותם של אחרים. על כן ומשהוכח כי הנאשם נקט אלימות כלפי שני המתלוננים כפי שפורט לעיל, אני מרשיעה אותו בשתי עבירות של תקיפה, לפי סעיף 379 לחוק העונשין".

סנ"צ גוואטה (משמאל) בעת ההפגנות בבלפור (צילום: ציפי מנשה)

 

סנ"צ גוואטה מגיע לבית המשפט (צילום: בן כהן)

מכתב אישום עלה כי במהלך שנת 2020, על רקע אירועי מחאה, התקיימו בירושלים, באופן תדיר, הפגנות ובין היתר גם ברחוב בלפור, מול ביתו של ראש הממשלה. מתוקף תפקידו, נטל הנאשם חלק פעיל בטיפול בהפגנות אלה ובאבטחתן.  ביום 22/8/20 בשעה 19.30 לערך, התקיימה תהלוכת מפגינים בירושלים, אשר לא אושרה קודם לכן על ידי משטרת ישראל. חרף זאת, אפשרה המשטרה את קיום התהלוכה שמסלולה היה מכיוון גשר המיתרים בכניסה לעיר לכיוון רחוב בלפור. בראשיתה, מנתה התהלוכה מאות בודדות של משתתפים, ובהמשך הצטרפו נוספים והתהלוכה מנתה כאלף איש. במהלך התהלוכה, הגיעו חלק מהמפגינים לרחוב בצלאל, מתוך כוונה להמשיך ולצעוד לעבר כיכר פריז.
הכח המשטרתי אשר ביקש למנוע את התקדמות התהלוכה הורה למפגינים לחזור על עקבותיהם  וחסם את התקדמותם. אותה עת, עמד גוואטה יחד עם כוחות משטרה נוספים על הכביש. בשלב מסויים, פנה אחד המפגינים אביחי גרין אל סגן הניצב והלין בפניו על התנהגותם של השוטרים כלפי המפגינים במקום. בתגובה, הדף הקצין בחוזקה את אביחי בשתי ידיו, בפניו, פעמיים. במהלך ההדיפה השנייה, מפגין אחר, הסיט את מסכת הפנים של קצין המשטרה והחל להימלט מהמקום. הנאשם החזיר את מסכת הפנים לפניו והחל לדלוק אחר אותו מפגין, במטרה לעצרו.  בסיועם של שוטרים נוספים הצליח הנאשם לבצע את מעצרו של אותו מפגין, כאשר כל העת צעקו לעברם המפגינים קריאות שונות, שפכו לכיוונם מים והפריעו למעצר. לאחר מעצר זה, הובל אותו מפגין למעצר כאשר השוטרים אוחזים בידיו וברגליו. במקום היה הנאשם וכן צלם עיתונות וסרטי תעודה, ילון גורביץ (להלן: "ילון") אשר תעד את ההפגנה. במהלך ליווי המפגין העצור ומבלי שהייתה כל אינטראקציה בין ילון לבין הנאשם, הדף גוואטה את ילון בחלק גופו העליון אחורנית והיכה בו בעוצמה בצד פניו, בעודו אוחז בידו מכשיר קשר. כתוצאה מכך משקפיו של ילון נפלו והוא סבל מכאבים בצד ימין של פניו ובאוזנו הימנית.

אביחי גרין (צילום: בן כהן)

גרין העיד בבית המשפט ואמר: אביחי "הוא שלח לי בוהן לתוך העין, העיף לי את הראש אחורה ונתן לי עוד מהומה.." אביחי הוסיף כי מספר דקות לאחר שארע , כפי שתאר, הוא הבחין בנאשם שהיה מאחורי קו  השוטרים ושאל אותו מדוע התנהג כלפיו כאמור . לדבריו, גוואטה השיב לו: "עוף, עוף מפה לפני שאני עוצר אותך".
בהקשר לתקיפת הצלם ילון גורביץ' פסקה השופטת: לא קיבלתי את גרסתו של הנאשם כי נאלץ לעשות שימוש בכח על מנת להרחיק את האיום שהיה בהתנהלותו של ילון או את הפרעתו לביצוע המעצר, כטענתו. הנאשם הסביר את פעולתו נגד ילון בשני שלבים של הדיפה, כאשר השלב השני בוצע, לטעמו, משום שהתגברה התנגדותו של ילון לאחר ההדיפה הראשונה".
בכל הנוגע לטענות הקצין כי נאלץ להגן על עצמו כתבה השופטת "לעיל קבעתי בעניינו של כל מתלונן בנפרד כי לא קמה לנאשם ההגנה של הגנה עצמית…בענייננו לא הותקף הנאשם כלל ועיקר וכפי שקבעתי לעיל, התקרבותם של המתלוננים אליו ואף פניה בדברים אליו ו/או אל שוטרים אחרים לא יצרה איום או סיכון, ובוודאי לא כזה אשר הצדיק הפעלת כח  מסוג כלשהו".
"בסיום אין חולק ואף זאת כפי שנאמר לעיל כי ההפגנה אותו ערב היתה רבת משתתפים עד מאוד, משתרעת על פני שטח גדול, ורבו בה העימותים והחיכוכים של המפגינים עם שוטרי משטרת ישראל. אכן נתגלו גם מקרים של אלימות מילולית ופיזית שהופעלה כלפי שוטרים על ידי יחידם מסויימים". "אין בכל אלה ובאווירה הקשה שנוצרה במקום כדי להוות, לכשעצמה, עילה להתנהגותו של הנאשם כפי שביקשה ההגנה לעשות. התנהגותו כלפי שני המתלוננים נבחנה ביחס להתנהגותם הם כלפיו וכלפי השוטרים ולא ביחס להתנהגותם של אחרים", פסקה שופטת השלום.
מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר: לאורך ההליך כולו עמדנו על כך כי מעשיו של הנאשם, קצין משטרה בכיר, היו אסורים וחמורים. בית המשפט קיבל היום את עמדתנו והרשיע את הנאשם. הרשעה זו מבטאת את עמדת מח"ש, כפי שזו באה לידי ביטוי בשורה של כתבי אישום, לפיה מצופה מכל שוטר לנהוג במקצועיות ולהימנע משימוש בכוח ובאלימות, בוודאי כאשר מדובר במפקד אשר ראוי שישמש דוגמא לפקודיו.
לשאלת מגפון האם בעקבות הרשעתו, יפוטר נצ"מ גוואטה, נמסר ממשטרת ישראל כי "עם תום ההליכים הפליליים, יישקלו אמצעים מנהליים נגד הקצין כמקובל."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן