Skip to content

אמנות, אדם, טבע וסביבה בתערוכה חדשה במוזיאון פ"ת לאמנות

שיתוף פעולה ייחודי וראשון מסוגו בין מוזאון פתח תקוה לאמנות וגן החי פתח תקוה, הניב תערוכה מרשימה ומפוארת ושמה "אם עץ נופל ביער" העוסקת ביחסי טבע-אדם-סביבה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השאלה הפילוסופית "אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא השמיע צליל?" העוסקת בקשר בין ידע, התבוננות ומציאות, נבחרה כשם לתערוכה מפוארת שאצרה אירנה גורדון והעוסקת ביחסים בין טבע-אדם-סביבה. בתערוכה משתתפים 10 אמנים (שנבחרו מתוך 200 מועמדים) שיצרו במסגרת חממת פיס לאמנות ועיצוב. האמנים נפגשו עם אנשי חינוך וקיימוּת ועם מרצים וחוקרים מתחומי האקולוגיה והזואולוגיה, חקר הסביבה והתרבות. במפגשים הם נחשפו לגישות עכשוויות וקיימו דיונים קבוצתיים שהתנהלו בחממה. התערוכה מסכמת את התהליך שעברו בו נוצרו פרויקטים אמנותיים חדשים, המוצגים לראשונה במוזאון, בגן החי ובמוזאון הפוחלצים.

הצצה לתערוכה:

הבחירה במיצב הפותח של שי עיד אלוני הנמצא בכניסה לתערוכה, היא בחירה גאונית. האמן יצר כלוב עץ צבוע, עם פתח כניסה המזמין את המבקר להיכנס לכלוב ולהרגיש איך מסתכלים עליך מבחוץ. המיצב הפיסולי מגדיר את מצבו של גן חי הנמצא בתוך עיר – כולו כלובים, שלא כמו בטבע.

צילום: שרה פלד

את מורן קליגר מעסיק סיפור נח המסמל חורבן ותחיה מחודשת. במיצב הפוחלצים שלה היא משתמשת בעופות סמליים: העורב מסמל את האופל, יונת השלום והאהבה, סנונית מבשרת את החדש.  מסביב למיצב, תלויים רישומי עיפרון נפלאים מדויקים וגדולים המבוססים על צילומי נוף אקראיים דמיוניים שעליהם מוקרן צל המייצר תעתוע.

צילום: שרה פלד

ניב גפני מזמין את המבקר לשבת על ספסל בתוך מעגל אבנים ולהקשיב לסאונד קולות נשרים. גפני מבקש לייצר אוירה מדברית, עם שלדים של כלובי צלעות המתגלגלים ברוח המדברית. את כלובי הצלעות, יצר במדפסת תלת מימד.

צילום: שרה פלד

הקולאז'יסטית איילת השחר מציגה עבודות צילום, וידיאו וחפצים, אותם ליקטה ובנתה בעצמה מחומרים שאספה במתחם המוזיאון, גן החי, הפארק שביניהם והשכונה שסביבם. הפרויקט בנוי משיחות, התבוננות, טקסטים.

צילום: שרה פלד

דנה יואלי יוצרת פיסול בפורצלן. היא מגיעה לטבע מהמקום של ההיסטוריה של הפיסול בפורצלן וכך היא מציגה אותם כאילו הם בגן איטלקי קלאסי. את פסלי הפורצלן היא מציגה במוזיאון עצמו וגם בגן החי באולם הפוחלצים.

צילום: שרה פלד

עינת עריף-גלנטי מציגה וידיאו מרהיב המציג אנימציית מנדלה מצילומי חרקים. לצד הוידיאו, צילומי פרטים מהוידיאו. ומיצג אבנים המייצר משהו חדש.

אביב גרינברג בורא מציאות חדשה ממיכלי פלסטיק פגומי ייצור של חומרי ניקוי. הוא ממחזר את הפלסטיק ומייצר מוצגים חדשים אפוקליפטיים המדמים כאוס מאיים. לצד המיצבים, מופיעים ציורי הענק שלו ששימשו כהשראה למיצב.

צילום: שרה פלד

מיצב מעניין של עומר אבן-פז, מציג פסל חיה שרוע על הרצפה, מתנפח לצורה מלאה ואז מתרוקן ונשאב אל תוך עצמו. החיה שכאילו אוכלת את קרביה, בוקעת שוב ונולדת מחדש – בכל הרס, יש אפשרות לתיקון ובריאה מחדש.

צילום: שרה פלד

בבית יד לבנים הסמוך, מוקמו עבודותיהם של שני אמנים מרתקים.

וידיאו המציג פרויקט משולב תנועה, של מיכל סופיה טוביאס, משתמש בתנועת הנחש ככוריאוגרפיה לתנועת זרוע. הפרויקט מתמקד בנחשים בתרבות המצרית עם עכן חרטומים. וגם בתנועת הנחש שחי בדיונות חול לוהטות, המתנהל עם שתי נקודות בגופו על מנת להימנע מהחום. האמנית היא רקדנית המנסה לחקור את התנועה הזו.

לדעתו של אמיר תומשוב, "האסתטיקה של הקדמה, הבנייה וההתחדשות, היא גם אסתטיקה של הרס". תומשוב מציג מיצב של שאריות בנייה העטופות קונסטרוקציה מעגלית המסמלת בנייה וההתחדשות. האמירה שלו כאדריכל, עוסקת בהיבט אדריכלי-חברתי-אקולוגי. ברישומים ההיפר-ריאליסטים שלו, הוא מציג צילומי אויר של איזורי הרס, מתוך החוויות האישיות שלו בביקורים באזורים מוכי אסון.

צילום: שרה פלד

המשכה של התערוכה נמצא בגן החי הקסום הנמצא במתחם המוזיאונים. גן החי הזה, היה גן חיות בעברו הרחוק וככזה השוכן במרכזה של עיר, היה צריך להתפנות מתושביו הגדולים והפך להיות לביתם של בעלי החיים כגון קופים, איילים, יענים, עופות מים רבים, כבשים ועיזים, תוכים, נחשים ועוד. גן החי משתתף במספר פרויקטי שיקום של חיות בר אשר נפגעו בטבע – כגון שקנאים וחסידות, בשיתוף עם בי"ח החולים לחיות בר ורשות הטבע והגנים. הגן תוכנן בעיצוב מרהיב ומיוחד, המאפשר צפייה מקרוב בבעלי החיים במסלול מעגלי העובר בין שני אגמים, מפלי מים, שבילים מוצלים, פינות ישיבה וגינת תחושות וצלילים. במתחם קיים מוזיאון טבע ייחודי, בעל אוסף עשיר של פוחלצים. בגן החי מוצגת עבודה נוספת של שי עיד אלוני הניצבת באגם המרכזי. העבודה "ענקים בגן" עשויה משלושה פסלי עץ ממוחזר ענקיים בגובה של למעלה מ2 מ'. במוזיאון לפוחלצים מוצגות עבודת וידיאו, מיצב פוחלצים ופסלי פורצלן.

צילום: שרה פלד

המלצה! לא לפספס את הביקור בגן החי.

אוצרת: אירנה גורדון

נעילה: 12 בנובמבר 2022

מוזיאון פתח תקוה לאמנות, ארלוזורוב 30 פתח תקוה

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן