Skip to content

מתוניסיה לירושלים: ארז נטף בפיוטי סליחות נדירים שעברו מסבא רבא לאבא

הסיפור של ארז נטף עם המוזיקה התוניסאית נשמע כמעט כמו אגדה. לפני 33 שנים אביו נתן לו קסטות עם הקלטות של סבא וסבא-רבא שלו מ-1948, שבהן הם שרים פיוטים תוניסאיים. בפתח חודש אלול, הוא יעלה עם האנסמבל שלו עם הפייוטים הנדירים בעיבודים מקוריים ששומרים על רוח המקור עם מקצבים ונגיעות של מוזיקה ישראלית עכשווית. בית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המוזיקאי ארז נטף מגיע ב-31.8 לירושלים עם האנסמבל למופע מיוחד לימי הסליחות, של פיוטי יהדות תוניסיה. הסיפור של נטף עם המוזיקה התוניסאית נשמע כמעט כמו אגדה. לפני 33 שנים אביו נתן לו קסטות עם הקלטות של סבא וסבא-רבא שלו מ-1948, שבהן הם שרים פיוטים תוניסאיים. נטף ספג את המוזיקה עמוק לקרבו, והיא יצאה ממנו בעיבודים מחודשים, ששומרים על רוח המקור עם מקצבים ונגיעות של מוזיקה ישראלית עכשווית. המופע 'מתוניסיה לירושלים' כולל פיוטים נדירים לצד פיוטים מוכרים שיהיה כיף לזמזם יחד עם ההרכב. בפתח חודש אלול, זו בדיוק ההופעה הנכונה כדי להישאב אל ההרהור וההתעלות של ימי הסליחות.

ארז נטף והאנסמבל שלו במופע של הרהור והתעלות בירושלים. עם פיוטים משירת יהדות תוניסיה לתפילות הסליחות בחודש אלול. צילום: יצחק אלישיב

על הבמה של בית הקונפדרציה בירושלים יופיעו: ינוש הורביץ: אקורדיאון | יוני שרון: כלי הקשה | טיבי גולן: נאי, חליל צד | ארז נטף: עוד, גיטרה, שירה, ניהול מוזיקלי | אורח מיוחד: הפייטן שמעון יוסף נטף

מהקסטות של סבא-רבא, דרך נהתקליטיה של קול ישראל, ועד לבמה של בית הקונפדרציה בירושלים. הסיפור האישי של ארז נטף והמוסיקה הרוחנית שלו ממורשת יהדות תוניסיה.   

 "כאשר עמדתי לפני גיוס, אבי ז"ל ניגש אלי עם קלטת בידו והגיש לי אותה ,כאשר שאלתי אותו מה מוקלט בה ,השיב פיוטים וזמירות של סבא וסבא-רבא שלך בנוסח יהודי טוניס (סבי היה חזן בבית כנסת כל ימי חייו).
זה היה בשנת 1989, הרבה לפני שהפיוטים היו פופולאריים כל כך כמו היום. אבי ז"ל שהיה טכנאי בקול ישראל בשנות ה60 גילה בתקליטיית קול ישראל שאביו וסבו הוקלטו במסגרת בפרויקט תיעוד של קהילות ישראל השונות. אבי העביר את הסלילים לקלטת והביא לי אותה. כמה שבועות לאחר שהביא לי את הקלטת אבי נפטר באופן פתאומי והקלטת הזו היתה סוג של ירושה מוזיקלית שהוא הותיר לי .
במשך שנים האזנתי לה וניסיתי לקיים את צוואתו, "אני בטוח שאתה תדע מה לעשות עם הקלטת" אמר לי .
ההאזנה לקלטת הוביל אותי לחקירה של המוזיקה הקלאסית מן המזרח ולימוד של שירת יהודי טוניס העממית והקלאסית.
התחלתי לנגן על העוד ובמקביל למדתי מוזיקה קלאסית ערבית, את ההקלטות מן הקלטת שלחתי לאתר פיוט וכיום ניתן לשמוע את ההקלטות המקוריות באתר (בביצוע ר' שמעון נטף ז"ל – סבי ורבי אליהו גז ז"ל אב סבתי)." – כך מספר ארז נטף בקיר הפייסבוק שלו.
ארז נטף מספר בסרטון ליוטיוב את סיפור לידתו של המופע מתוניסיה לירושלים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן