Skip to content

"למה נשים יוצרות?" אירוע לעידוד שוויון מגדרי בעיר תל אביב

התכנית "עיר שווה" של עיריית תל אביב יוצאת לדרך באירוע אמנות רב תחומי ובהשקת הפרויקט שיביא לשיתוף שיוויוני בתחומי החיים בעיר הגדולה. 1.9.22 בבית ליבלינג ת"א
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשבר שיצרה המגפה פגע קשות בחברה כולה, אך שיקף והעמיק במיוחד פערים על רקע אי שוויון חברתי שהיו קיימים עוד קודם לכן. בדומה למשברים קודמים, הקורונה פגעה באופן קשה יותר בנשים ברחבי העולם והקצינה את אי השוויון המגדרי. נוכח הבנות אלו, נוצר מיזם פיתוח תכנית כלל עירונית: 'עיר שווה' – לקידום שוויון מגדרי בתל־אביב-יפו. התפיסה המנחה את התכנית היא כי אי שוויון מגדרי נמצא כמעט בכל מקום, גם בעיר, והוא פוגע בכולם – בנשים ובגברים, במוסדות, בשירותים שהם מעניקים ובחברה כולה. התכנית מבקשת להבטיח שבדנ"א העירוני תהיה הכרה, ויינתנו משקל ומקום לקול, לצרכים ולנקודת המבט של נשות העיר – המהוות מחצית מאוכלוסייתה.

הקו המנחה של עיריית ת"א-יפו בתכנית 'עיר שווה' הוא, ש"קידום של נשים ושוויון מגדרי הוא חלק בלתי נפרד מהעשייה הענפה של העירייה בתחומי החיים השונים. נקודת המוצא היא ששוויון מגדרי אינו עניין רק לנשים ולטובתן, אלא חשוב לחברה כולה, שכן אתגור של סטראוטיפים והסרת חסמים יפתחו בפני כולן וכולם הזדמנויות ואפשרויות באופן מיטיב". תכנית 'עיר שווה' מבוססת על עבודת מחקר מקיפה, על למידה מהעולם, על שיתוף ציבור עם תושבים ותושבות, ועל התייעצויות עם מיטב המומחים והמומחיות מהאקדמיה ומהשטח, עם ארגוני המגזר השלישי והמגזר העסקי ועם גורמים עירוניים שונים. המעורבות שחצתה אגפים ויחידות בעירייה, רתמה אנשי ונשות מפתח להובלה של תהליכים נרחבים ואפשרה לייצר תמונת מצב ולשרטט כיווני פעולה לשינוי, שמותאמים ומחוברים לעירייה, לעיר ולמציאות בשטח. התכנית תיושם במהלך חמש השנים הבאות וכיווני הפעולה שמוטמעים בתכניות העבודה העירוניות, מתחלקים לשלושה טווחי זמן: קצר 2021–2022, בינוני 2024 וארוך 2027.

תחומי החיים בהם יעסוק הפרויקט מציעים מספר פרקים. פרק "החינוך" מציע תוכנית הוליסטית וייחודית לקידום הוגנות מגדרית בגנים ובבתי הספר, שתכשיר את צוותי ההוראה ותייצר סביבה חינוכית ללמידה ולהתפתחות שאינה מוגבלת על ידי מגדר לכלל התלמידים והתלמידות בעיר. פיילוט של התוכנית יצא לדרך בשנת הלימודים תשפ"ב בגנים ובבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים בעיר.

פרק "הספורט" מפרט תכנית פעולה עירונית נרחבת לקידום שוויון מגדרי בתחום: מינוי אחראית ייעודית לנושא ברשות הספורט; סיוע עירוני בהתארגנויות ספורט קבוצתי של נשים; מיסוד פעילות ספורט קבועה לילדות בסוף יום הלימודים; מסלולי ריצה בטוחים ומותאמים לנשים בצפון ובמזרח העיר שיגבירו את תחושת הביטחון ויעודדו פעילות ספורטיבית במרחב הציבורי ועוד.

פרק "התחבורה" סוקר את ההבדלים המגדריים בדפוסי הניידות, מביא דוגמאות מהעולם לקידום שוויון מגדרי בתכנון תחבורתי ומפרט כיווני פעולה: תחנות תחבורה ציבורית נגישות ומוארות; שבילי אופניים מופרדים מהכביש ובטוחים; התאמת התל-אופן לגובה ממוצע של אישה – אלה הם רק חלק מהפעולות שלא רק עונות על צורכיהן של נשים, אלא גם מקדמות תחבורה בת קיימא לכולנו.

פרק "מרחב ציבורי ומוסדות קהילה" מתמקד בתפקיד החשוב שיש לעדשה המגדרית בתכנון עירוני ובניהול של המוסדות בעיר כדי להבטיח מרחב מכיל, מכבד ושוויוני. בין כיווני הפעולה שבפרק: עדשה מגדרית בעדכון תכנית המתאר; גיבוש הנחיות לתכנון ולפיתוח מרחב ציבורי רגיש מגדרית; הרחבת הייצוג הנשי בשמות הרחובות, במבנים ובאתרים עירוניים; שימוש בלשון פנייה שוויונית בשילוט ובפרסומים; הקמת בית לשוויון מגדרי ראשון מסוגו בעיר.

פרק "תרבות ואמנות" ממפה את המצב הקיים בעיר, סוקר חסמים, מביא דוגמאות מהעולם ומפרט כיווני פעולה במטרה לפתוח את הדלת לנשים יוצרות בשלל התחומים: מדיניות עירונית ויעדים לשוויון מגדרי בייצוג וביצירה; קידום פסטיבלים, סדנאות ופאנלים של נשים; קיום הכשרות להנהלה ולצוותים במוסדות התרבות בעיר להטמעת חשיבה מגדרית ועוד.

פרק "תעסוקה והזדמנויות כלכליות" מקדם כיווני פעולה במטרה לשפר את המציאות הכלכלית של נשות תל אביב-יפו מתוך תפיסה שזה חלק מהותי מבניית החוסן העירוני: תכנית חשיפה לצעירות למקצועות ההייטק, עידוד נערות ללימודים במקצועות מדעיים וטכנולוגיים, סיוע לעסקים והכשרות תעסוקתיות וסדנאות לעצמאות כלכלית לנשים.

הפרק "הפנים-ארגוני" סוקר את החסמים שעימם נשים בשוק העבודה מתמודדות, מסתכל פנימה על העירייה ועל התאגידים העירוניים ומאמץ יעדים וכיווני פעולה: מדיניות מוצהרת לקידום שוויון מגדרי בדרגות הניהול הבכירות ביותר; הטמעת חשיבה מגדרית בתהליכי גיוס ומיון; יוזמות לקידום איזון בית-עבודה לכלל העובדות והעובדים ועוד.

עיריית תל אביב-יפו נדרשת לסוגיית הביטחון האישי של נשים בצורה הוליסטית, 360 מעלות: קביעת מדיניות עירונית במטרה להקשות על מועדוני חשפנות בעיר; יוזמת 'לילה טוב' למניעת הטרדות מיניות בתרבות הבילוי והנופש בשיתוף מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית תל אביב; מערכי שיעור למניעת אלימות מינית בכל בתי הספר ותנועות הנוער בעיר; הסברה והעלאת מודעות למערכות יחסים רעילות; טיפול באלימות כלכלית כחלק אינטגרלי מעבודת מרכז "אור נור" – המרכז ליחסים בטוחים במשפחה; פתרונות טכנולוגיים כמו אפליקציית SafeUP להגברת תחושת הביטחון במרחב הציבורי ועוד.

1.9.22, יום חמישי | בשעה 18:00 | כניסה חופשית

18:00 – שיטוט בתערוכה "החלמה בהקיץ" בנוכחות האוצרות והאמניות |  DJ מיטל שבח ועוד

20:00 – הצגת פרק "שוויון מגדרי בתרבות ואמנות" בתוכנית "עיר שווה", בנוכחות גילה אלמגור

20:30 – "מירוץ שליחות" בהשתתפות זהר אלמקייס, סמירה סרייה וקורין קיציס

צילום: שרה פלד

בית ליבלינג, אידלסון 29, תל־אביב–יפו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן